Gå til innhold

"Pusher'n" min lånte meg 3 kameraer.


Anbefalte innlegg

Hehe, bra innlegg, men nå er jeg usikker igjen.  :no:

Hadde tenkt å kjøpe Casio EX-Z40, men har lest så mange innlegg om bildekvalitet osv på det, at jeg nå hadde bestemt meg for ixus 500, men nå vet jeg ikke om det heller :cry:

 

Jeg er ingen fotograf, skal bruke kamera av og til, men det skal være lite og brukervennlig også må det se bra ut.  Blir jo bare vanskeligere av å lese dette forum :(

 

Hva blir det du velger til kona di da?

test av Casio EX-Z40: http://akam.no/art.php?artikkelid=6929

Takk for tilbakemeldingen, men jeg har nok lest den testen (og flere til).

Det som uroer meg er den kritikken Z40 har fått for sin dårlige bildekvalitet (kanskje ikke på denne telsten) og ixus 500 for utrolig dårlig autofokus.

 

Jeg er fremdeles i tvil og vurderer andre kamera som HP R707 (selv om det ikke ser så bra ut) og Olympus C60. Venter også på test av Sony W1 :hmm:

 

EDIT av moderator - Fjernet unødvendige, forstyrrende smileys

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja ixusen har treig autofokus :thumbdown: Men det er alt etter smak å behag. Jeg som ikkje skal ta bilde av ting i fart bryr meg mest om bildekvaliteten. Da er ixusen veldig god på :thumbup: Så det er alt etter hva du skal bruke det til, og det er noe en å en hver må finne ut selv :yes: Men jeg ville no mye heller valgt ixus enn mju :dontgetit:

Du skal bruke det til ? bare fotografere blomster?

 

Når man som regel kjøper et kamera i denne prisklassen så er det vel et typisk "familie kamera" man skal ha, dvs ta bilde av barna når de tar sine første skritt, leker i sand kassa, noen gode bilder av en drita kamerat på et voerspill, eller noen bilder fra tivoli og gode ferie bilder.

 

Det meste inneholder et eller annet som ikke står stille.

 

Å ta bilde av barna dine for eksempel er jo håpløst med ixusen, når den er ferdig med å focusere så har de jo funnet på noe annet å gjøre i mellomtiden som ikke helt var det du skulle ha bilde av.

 

Jeg kunne selv også tenkt meg IXUS 500 hadde det ikke hvert på grunn av dette. Det er jo blandt de peneste, samt at bilde kvaliteten er bra.

Lenke til kommentar
Nåja... hvis man ikke forhåndsfokuserer så tar man bilde på ca. ett sekund. Jeg forhåndsfokuserer imidlertid alltid, og da tar kameraet bilde i det man trykker ned knappen. Forhåndsfokusering er heller ikke direkte vanskelig. Man trykker utløseren halvt ned mens man sier "smil", og trykker deretter helt ned når øyeblikket er rett. Har aldri hatt problemer med treg fokus på mitt eldre Ixus kamera... det gjelder bare å lære seg å bruke det rett.

 

Skal man ta bilder av barn eller sport, kan det være litt for tregt, men jeg har tatt mange bilder av viltre dyr uten problemer. Så hvor treg fokusen oppleves virker å være veldig forskjellig.

Joa, du har rett her, forhåndsfokusering går helt fint når folk poserer for deg og du faktisk har tid til å si "smiiiiil", men dette er jo ikke alltid mulig.

Selvom man forhåndsfokuserer så skal man ha tid til å forhåndsfokusere.

 

Jeg har selv også et eldre Sony digital kamera som ikke er blandt de kjappeste akkurat og har lært meg å leve med det, men IXUSen er jo faktisk ikke noe raskere enn dette snart 3 år gammle kameraet, så jeg må jo si at jeg forventer mer av dagens kamraer enn det jeg gjorde av de for 3 år siden.

 

Canon er blandt de ledende innen bransjen, og at de ikke har klart å få til noe bedre enn dette er latterlig.

IXUS kamraene er blandt de tregeste når det kommer til fokusering.

 

Med bakgrun av dette så er det som Treshold sier, det er absolutt ingen grunn til å skryte hemningsløst av dette kamraet som mange av Canon fantastene gjør her, det er mye som er like godt, og bedre der ute.

 

PS: for de som ikke har lest de forskjellig testene av Sony W1 og P100 der ute, do it!

Endret av warelf
Lenke til kommentar

Vurderer sterkt HP R707 istedet for ixus`n, spesielt når man kan få tilbake kr. 400,- fra HP Da kommer man ned i ca. 2600,- for et kamera som er like godt og mye bedre på autofokus (er enig i at det ikke ser like bra ut, men det kan jeg prøve å leve med :dribble: )

 

Har sett test av W1 på Steve`s digicam, ser veldig lovende ut, synd med dyre minnekort på Sony

Endret av Nilz1
Lenke til kommentar
Canon er blandt de ledende innen bransjen, og at de ikke har klart å få til noe bedre enn dette er latterlig.

IXUS kamraene er blandt de tregeste når det kommer til fokusering.

Det er vel ikke noe problem for Canon å få det til hvis de vil. De produserer jo selv dyrere kamera som fokuserer raskere. Årsaken til at Ixus-kameraene ikke gjør det er antakelig at de ikke vil at de skal konkurrere med de dyrere kameraene..

Lenke til kommentar
Canon er blandt de ledende innen bransjen, og at de ikke har klart å få til noe bedre enn dette er latterlig. 

IXUS kamraene er blandt de tregeste når det kommer til fokusering.

Det er vel ikke noe problem for Canon å få det til hvis de vil. De produserer jo selv dyrere kamera som fokuserer raskere. Årsaken til at Ixus-kameraene ikke gjør det er antakelig at de ikke vil at de skal konkurrere med de dyrere kameraene..

Tja, Nja, når du sier de "dyrere" så vil jeg tro du mener speilrefleks kamraene til Canon. Det er vel egentlig ikke et senario som er så veldig akktuelt da de fleste som kjøper seg et speilrefleks kamra bruker dette til litt andre ting enn de som kjøper seg ett kompakt kamera.

 

Men ville fortsatt kjøpt like mange IXUS kamraer rett og slett på grunn av utseende, størelse osv.

 

Men jeg hadde betalt 500,- ekstra for et IXUS kamra hvis de hadde gjort noe med det, eller for å si det sånn. Jeg ville kjøpt et ixus kamra hvis de hadde gjort noe med det istede for å gå til en konkurent.

Lenke til kommentar
Canon er blandt de ledende innen bransjen, og at de ikke har klart å få til noe bedre enn dette er latterlig. 

IXUS kamraene er blandt de tregeste når det kommer til fokusering.

Det er vel ikke noe problem for Canon å få det til hvis de vil. De produserer jo selv dyrere kamera som fokuserer raskere. Årsaken til at Ixus-kameraene ikke gjør det er antakelig at de ikke vil at de skal konkurrere med de dyrere kameraene..

Tja, Nja, når du sier de "dyrere" så vil jeg tro du mener speilrefleks kamraene til Canon. Det er vel egentlig ikke et senario som er så veldig akktuelt da de fleste som kjøper seg et speilrefleks kamra bruker dette til litt andre ting enn de som kjøper seg ett kompakt kamera.

 

Men ville fortsatt kjøpt like mange IXUS kamraer rett og slett på grunn av utseende, størelse osv.

 

Men jeg hadde betalt 500,- ekstra for et IXUS kamra hvis de hadde gjort noe med det, eller for å si det sånn. Jeg ville kjøpt et ixus kamra hvis de hadde gjort noe med det istede for å gå til en konkurent.

Jeg er enig, kanskje ikke villig til å betale 4200,- - 4500,- men ixus`n hadde uten tvil blitt best i kompakt markedet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det virker som dere syns v-1 er blitt utdatert i forhold til w-1 og p-100 og co. fra sony, er det sånn eller?

 

 

EDIT av moderator - Salgsannonse fjernet. Selv om du legger annonse inn på bruktmarkedet, er ikke det en unnskyldning til å legge annonsen her heller. Grunnen til at vi har bruktmarkedet, er så folk IKKE skal legge de inn i forumet.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...