Gå til innhold

Hva vil al-Qaida og bin Laden?


Gjest medlem-23990

Anbefalte innlegg

Jeg tror at USA var NØDT å bringe FN på banen her dersom den nye regjeringen skulle ha en mulighet til å bli akseptert hos irakerne. Regjeringen ville trolig hatt svært liten støtte hos det irakiske folket dersom den hadde blitt håndplukket kun av USA.

 

Jeg tror man kan si at både FN og USA har gjort en dårlig jobb her.

F.eks. burde de ha brukt noen/flere fra det gamle Baath-partiet. Ikke alle der var "terrorister", og i tillegg skal jo en demokratisk regjering ha representanter fra alle deler av landets befolkning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Brukte man nazister i den nye regjeringen i Tyskland etter krigen? Vet ikke, bare spør. Baathister og nazister er ganske likt, det er et nasjonalistisk parti som ser bare for seg at deres gruppe har rett på landet. Baathister var ikke terrorister, de var folkemordere. Ikke alle selvsagt, men de er medskyldig.

 

Det spørs om irakere stoler noe mer på FN enn USA, men men...

Lenke til kommentar
Brukte man nazister i den nye regjeringen i Tyskland etter krigen? Vet ikke, bare spør. Baathister og nazister er ganske likt, det er et nasjonalistisk parti som ser bare for seg at deres gruppe har rett på landet. Baathister var ikke terrorister, de var folkemordere. Ikke alle selvsagt, men de er medskyldig.

 

Det spørs om irakere stoler noe mer på FN enn USA, men men...

Jaha...de bruker jo allerede folk fra Baathpartiet i den nye regjeringen. Alle som har hatt viktige posisjoner i statsapparatet lokalt og sentralt, har vært Baath-parti-folk. Så dersom du vil kalle alle dem folkemordere, go ahead. Eneste jeg kan være enig med deg i, er folkene helt på toppen som sammarbeidet nært med Saddam.

Lenke til kommentar
Brukte man nazister i den nye regjeringen i Tyskland etter krigen? Vet ikke, bare spør. Baathister og nazister er ganske likt, det er et nasjonalistisk parti som ser bare for seg at deres gruppe har rett på landet. Baathister var ikke terrorister, de var folkemordere. Ikke alle selvsagt, men de er medskyldig.

 

Det spørs om irakere stoler noe mer på FN enn USA, men men...

En del tyske forskere, nazister eller ikke, flyttet til USA og jobbet i våpenindustrien etter krigen. "No questions asked."

 

Tror også jeg hadde blitt i Baath-partiet hvis jeg hadde vært iraker og kommet inn i det politiske miljø av en eller annen grunn. Det er liksom ikke bare å melde seg ut i protest. Det kan få konsekvenser for en selv og familien. Sikkert endel slike folk som kan brukes i den nye regjerningen.

 

Ifølge en spørreundersøkelse du la ut på forumet har FN mer tillit en USA.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
En del tyske forskere, nazister eller ikke, flyttet til USA og jobbet i våpenindustrien etter krigen. "No questions asked."

Wow, det utsagnet hadde ingen relevans med noe som helst. Kult!
Tror også jeg hadde blitt i Baath-partiet hvis jeg hadde vært iraker og kommet inn i det politiske miljø av en eller annen grunn. Det er liksom ikke bare å melde seg ut i protest. Det kan få konsekvenser for en selv og familien. Sikkert endel slike folk som kan brukes i den nye regjerningen.
Jo, en del av dem, på lavere nivå, er sikkert bra mennesker som måtte være i Baath for å ikke bli drept hvis de skulle fortsette med politikk, men det er da mange andre av de som stakk av isteden for. Det er en del tidligere Baath folk som ble fengslet, osv. av Saddam som nå er tilbake.
Ifølge en spørreundersøkelse du la ut på forumet har FN mer tillit en USA.
Ja, men det var en god stund siden tror jeg. Siden det har informasjonen om FNs korrupsjon i OFMP kommet ut i media i Irak.
Lenke til kommentar

Det har også torturbildene.

 

Det at du sier at det bare var på lavere nivå er jeg ikke helt sikker på. Sikkert en del høyere opp, som hadde litt mer samvittighet enn saddam, men som sagt, man ble drept med en gang man gikk imot. Eller fengslet ihvertfall...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Sa ikke "bare" på lavere nivå. Men det er mer sannsynlig at de på lavere nivå ikke hadde blodige hender enn de høyere opp, selv om nesten alle av de slikket Saddam oppover ryggen med hvert åndedrag for å holde seg i live.

Lenke til kommentar
religion er opium til folket. Det blir brukt både av AQ og Usa for å styr sine tilhengere i den rettnigen dei vil.

 

Usa vil ikkje ha eit demokratisert Saudi Arabia. Dei vil ha oljen som er i Saudi Arabia. Og helst uten at andre nasjoner skal få sin del av kaken. Ein revolusion fra AQ i Saudi Arabia hadde våre perfekt unskyldning for Usa til å angripe Saudi Arabia i sin såkalte krig mot terror. Dermed hadde dei fått full kontrol over oljen der akurat som iraq.

 

Litt av grunnen til at Usa gikk til Angrep på Iraq var for å provosere andre landi i Midtøsten til å fine på noko tull slik at dei kan forsete sitt korstog mot olje.

Den såkalte "neocon" er ideologisk opptatt av å minske samarbeidet med Saudi Arabia.

Lenke til kommentar
Ifølge en spørreundersøkelse du la ut på forumet har FN mer tillit en USA.
Ja, men det var en god stund siden tror jeg. Siden det har informasjonen om FNs korrupsjon i OFMP kommet ut i media i Irak.

Ja, amerikanerne nøler vel ikke med å sette internasjonale samarbeidsorganisasjoner i dårlig lys. Tenk om de blir tvunget til å samarbeide. :scared:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...