svamp Skrevet 28. mai 2004 Skrevet 28. mai 2004 Hei Jeg fant her i forumet php-koden for å koble til/skrive ut fra MySql-database. Men jeg får det ikke til å virke. Har sida på home.no.net, og databasen på freesql.org. Her er koden: <?php $hostname = "freesql.org"; $user = "brukernavn"; $password = "passord"; $db = mysql_connect($hostname, $user, $password) or die("Fikk ikke kontakt"); mysql_select_db($db); $setning = mysql_query("SELECT Tittel, Dato, Nyhet FROM news ORDER BY Dato DESC"); while ($news = mysql_fetch_array ($setning)) { print ("<P><B>$news[Tittel]</B> | <B>$news[Dato]</B><BR>$news[Nyhet]</P>"); } ?> Her er feilmeldingen som blir skrevet ut på sida: Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in /public_html/start.php on line 18 Line 18 er denne: while ($news = mysql_fetch_array ($setning)) Noen som vet? Jeg har prøvd ganske lenge men nå er jeg lei..
kroekkete Skrevet 28. mai 2004 Skrevet 28. mai 2004 Kan det ikke godt nok til å se noen feil, MEN (av egen erfaring...) har du sjekket at stavemåten er lik i koden og i feltnavnene i tabellen? Stemmer det f.eks at det skal være store forbokstaver? Dette funker hos meg: $sql = "SELECT Tittel, Dato, Nyhet FROM news ORDER BY Dato DESC "; $setning=mysql_query($sql); while ($news=mysql_fetch_array($setning)){ print ("<P><B>$news[Tittel]</B> | <B>$news[Dato]</B><BR>$news[Nyhet]</P>"); } Lykke til!
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 28. mai 2004 Skrevet 28. mai 2004 $setning = mysql_query("SELECT Tittel, Dato, Nyhet FROM news ORDER BY Dato DESC"); Bytt til: $setning = mysql_query("SELECT Tittel, Dato, Nyhet FROM news ORDER BY Dato DESC") or die("Feil i spørring: ".mysql_error());
Haaland Skrevet 28. mai 2004 Skrevet 28. mai 2004 Hmm... Så vidt eg kan sjå, har du glømt å spesifisera kva database du vil velja. Dette må du gjera med mysql_select_db(), og då blir linja som no er slik: mysql_select_db($db); ... slik i staden: mysql_select_db("databasenamn",$db); Les meir om denne funksjonen og alle andre i PHP-manualen.
svamp Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Skrevet 28. mai 2004 (endret) primaxx: Jeg sjekka felt/tabellnavn i databasen, og alle stemte. lumted: Oi, da fikk jeg "Feil i spørring: No Database Selected". Det betyr vel at jeg ikke har fått kobla til databasen, eller? EDIT: Haaland, takk, det var feilen. Takk til dere andre også. Nå har jeg lært noe i dag også Endret 28. mai 2004 av svamp
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 28. mai 2004 Skrevet 28. mai 2004 (endret) Det betyr at du må lese manualen: http://no2.php.net/mysql_select_db Du har gjort en fin feil Edit: Haaland har svart på hva som er problemet ditt, men les manualen uansett. Endret 28. mai 2004 av Slettet-rXRozPkg
svamp Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Skrevet 28. mai 2004 Det betyr at du må lese manualen:http://no2.php.net/mysql_select_db Du har gjort en fin feil Edit: Haaland har svart på hva som er problemet ditt, men les manualen uansett. Har lest, og forhåpentligvis husker jeg det også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå