Gå til innhold

Rekkefølge på kjølinga


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ettersom det er vannkjølt.... (Tank-Pumpe-Cpu-Radi)

skal jo i teorien!!! merk teorien >_<

 

vannet holde samme temp etter radiatorn frem til pumpa igjen det blir neppe varmet opp i tanken eller gjennom pumpa... å du vil få meget sterkt trykk på vanent mot CPU'n (noe som er å foretrekke?)

Lenke til kommentar
Ettersom det er vannkjølt.... (Tank-Pumpe-Cpu-Radi)

skal jo i teorien!!! merk teorien >_<

 

vannet holde samme temp etter radiatorn frem til pumpa igjen det blir neppe varmet opp i tanken eller gjennom pumpa... å du vil få meget sterkt trykk på vanent mot CPU'n (noe som er å foretrekke?)

Det er ikke fysiskt mulig å få større trykk på bestemte steder i et lukket vannsystem, så sant man ikke varierer den indre diameter på slanger og nipler

 

Hvis du da får større trykk på CPU, må jo det vannet gå en vei, og dermed får du like stort trykk i resten av systemet.

Lenke til kommentar

Tanken burde være før pumpa... lett å fylle på da. Cpu skal jo ha kaldes vann så radiatoren burde være før cpu kjøler, resten av kjølerne kan komme etter.

 

Så det jeg ville sotte det opp, tank-pumpe-radiator-cpu kjøler-andre kjølere-tank... sån som du sa først. Hvis det da ikke av praktiske grunder er behov for å bytte om i rekkefølgen.

Lenke til kommentar

av praktiske grunner er jeg tjent med.

 

Tank, pumpe CPU og raddis...

Ettersom jeg har planer om å ha raddis liggende 1meter bak maskinen (litt stor og med 2 stk 120mm vifter på + at jeg ikke har plass i kabinettet (tror jeg)

så da er det greit om jeg slipper å krysse ledningene rundt å mye...

Lenke til kommentar
Hvis man skal kjøle CPU, GPU og NB + ha 2 radiatorer og 2 pumper.

Hvordan bør dette kobles?

drdp.png

 

 

Det er ikke fysiskt mulig å få større trykk på bestemte steder i et lukket vannsystem, så sant man ikke varierer den indre diameter på slanger og nipler

 

Av trykk, høgd og hastighet (m^3/h) er det kun hastigheten som er konstant.

 

Trykkenergien avtar pga friksjonsmotstanden i slangar osv. Det er grunnen til at motstanden også kan kallas trykktap. Det arbeidet som pumpa utfører blir ei slags påfylling av trykkenergi for å oppretthalda hastigheten til vatnet.

 

Forskjellen i trykk mellom sugesida og pumpesida av pumpa blir dermed trykktapet i praksis.

Lenke til kommentar
Hvis man skal kjøle CPU, GPU og NB + ha 2 radiatorer og 2 pumper.

Hvordan bør dette kobles?

Nå er ikke jeg ekspert akkurat, men hva skal du med 2 pumper?

Jeg har værken 2 pumper eller 2 radiatorer, men jeg bare lurte på hva rekkefølgen ville vli da.. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...