Gå til innhold

Software løser problemet?


Anbefalte innlegg

Har en 7600 som nå ser ut for å ha "mistet"(!) minne.

 

Har ikke tid til å sende på service i butikken jeg kjøpte, og jeg siden det finnes service-punkt her i byen vil jeg først prøve og oppgradere software.

 

Det jeg lurer på der følgende:

-Hva skjer med telefonen om jeg oppgraderer sowtware?

Vil jeg da få en "ny ut av esken" telefon som er resatt og fresh? Eller?

(Jeg skjønner jo selvfølgelig at de ikke oppgraderer deksel...til de som trodde jeg var så teit at jeg tenkte det)

 

-Vil dette koste meg noe hvis jeg fremviser kvittering? (har ikke kjøpt tlf der)

 

-Vil alt av koder bli resatt?

 

Tja, dere som oppdaterer telefonene deres jevnlig, ganske enkelt fortell meg hva som skjer! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter seg at teori og praksis er to forskjellige ting.

I følge Nokia så skal ingenting gå tapt pga en flashing, men jeg er vant med å se at sms, kontakter,kalender osv forsvinner.

 

Jeg vil tro at koder resettes.

 

Når du bytter software så flashes telefonen. *håper jeg ikke tråkker for mye i salaten* for meg så forstår jeg det som at telefonen "formateres"

 

Ettersom det er en feil ved produktet så koster ikke noe. Innenfor garanti så er slike ting gratis.

Lenke til kommentar

Ved flashing så "formateres" telefonen, ja. Men minne skal jo være delt inn i et område for software og et område for brukerdata. Egentlig skal da bare området for software reinstalleres.

 

Men om det er fakta eller ikke vet ikke jeg. Så lenge siden sist jeg gjorde det at jeg ikke husker hva som skjedde. :hmm:

Lenke til kommentar
Ved flashing så "formateres" telefonen, ja.

Det er feil.

 

Softwaren består av 3 deler: MCU (selve OS'et), PPM (språkpakken) og EEPROM. Når telefonen flashes er det MCU+PPM som flashes. EEPROM hvor alle innstillinger og slikt ligger (inkl. operatørlås/imei), forblir som oftest uberørt. Jeg er imidlertid ikke helt sikker på hvordan det fungerer på nyere modeller som har "delt minne". Det kan være at den lagringsplassen er reservert i MCU. På enkelte modeller vet jeg i alle fall at kontakter og meldinger lagres i MCU.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Har oppgradert endel forkjellige Nokia modeller med en spesialkabel jeg har, tar alltid backup av alt som er på mobilen og SIM til de som skal ha den fixet før jeg oppdaterer firmwaren. I alle tilfellene jeg har gjort dette har alt blitt slettet og omprogramert med ny programvare. Det hjelper alltid mot bugs, feil og mangler som står nevnt i fixlisten.

 

Hvis f.eks batteriet sliter med lading både før og etter oppgradering er det bare å kopiere inn backup'en og levere den til reprasjon å få byttet "hovedkortet"...de fleste garantier dekker ikke batteri så det må man somregel kjøpe selv. selvfølgelig prøve med annen lader først da, var bare eksempel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...