Gå til innhold

Bytter fra Amd64 til P4. Trenger råd?


inoan

Anbefalte innlegg

Har en Amd 64+ 3000 på et ASUS K8V hovedkort med 1024mb PC 3200 minne.

 

Driver en del med videoredigering, og er ikke helt fornøyd med mitt Amd64 system.

 

Vurderer en P4 2.8Ghz. Må ha 1024 mb minne. Det er de 2 kriteriene jeg har.

 

Ellers håper jeg på kloke forslag fra dere som allerede sitter med P4 systemer.

 

Trenger forslag til CPU, hovedkort og minne. :yes:

 

PS: Mitt nåværende 64+ system er herved til salgs. Sjekk profil for info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke en kraftigere Intel P4 når du først er i gang og husk kvalitetsram fra OCZ, Corsair eller andre, aller best er vel dual pack ram 2x512MB

 

Gjerne kombiner dette med et Intel 875P hovedkort fra enten Asus eller Abit, kansje også noen raske s-ata disker så

 

Jeg har hatt Intel P4 3.0 Ghz nesten ett år og den er meget bra til krevende oppgaver

 

Forslag:

 

RAM - OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum

PC-3500 2x512MB (2,5-3-2-8) 433MHz.

 

CPU - Intel Pentium 4 - 3.2GHz / 800MHz / 512K Socket PGA478 Boxed HT

 

Hovedkort - Asus P4C800-E DELUXE Hovedkort S478/800, I875P, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, LYD, Raid

 

Denne kombinasjonen vil bli meget rask ja

Lenke til kommentar
Takk så langt. Slik det ser ut nå blir det følgende:

 

https://prisguiden.no/produkt/1354 til ca 2000kr

 

Abit IC7-G til ca 1250 kr.

 

TwinMOS 512 MB DDR SDRAM PC3200 x 2. 800 x 2 = 1600 Kr.

 

Kommentarer til dette foreløbig?

Håper du får igjen det samme for A64 delene du selger, som de P4 delene du kjøper.

 

For jeg hadde ikke forventet et kjempehopp i ytelsen på videoredigering med en 2.8 P4, twinmos minnet er greit, men som andre nevnt tidligere, OCZ, Geil og andre lager bedre brikker.

 

Tror nok du må opp til en P4 3Ghz ++ for at det skal hjelpe.

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar
For jeg hadde ikke forventet et kjempehopp i ytelsen på videoredigering med en 2.8 P4....

 

Tror nok du må opp til en P4 3Ghz ++ for at det skal hjelpe.

 

Nå er det slik at mange videoredigeringsprogrammer har støtte for dual cpu, noe som vil medføre at hyperthreadingen på p4 virkelig vil komme til sin rett. Så jeg tror nok at ting vil gå merkbart glattere med 2.8 også jeg.

 

Kjøp ram som greier minst 230 mhz, og kjør fsb på det samme. Da har du en 3.2 ghz, og bedre ytelse enn originalt, pga høyere fsb enn en 3.2 på std hastighet. Du vil sannsynligvis greie å klokke mer, men de aller fleste 2.8 stopper faktisk rundt 3.3.

 

Et annet argument som taler til P4 sin fordel er at den yter bra på forutsigbare oppgaver pga lang pipeline. Ett eksempel på en slik oppgaver vil være encoding av video.

Lenke til kommentar

Til nå går jeg for en P4 3.06 Ghz, samt Abit IG-7 OG 2 X TwinMOS 512 MB DDR SDRAM PC3200.

 

Har vannkjølp system. Astek Waterchill sørger for at CPU, Chipset + Skjermkort (9800Pro @ 9800XT) holder kjeft.

 

Maskinen skal til all hovedsak brukes til videoredigering. Er ikke helt fornøyd med mitt foreløbige system. Merket bra ytelseshopp fra min gamle XP2500+ til A643 3000, men håper på P4.

 

EDIT: Jeg har ikke hatt P4 system siden min gamle P4 700Hmz. :love:

Lenke til kommentar

Nå har 3GHz P4 blitt så billig at du bør vurdere den.

 

EDIT:

Forøvrig: ABIT-kortet har aktiv kjøling av northbridge, som gir ekstra støy i PC'n. Det ASUS-kortet som førstemann har nevnt, ville nok jeg foretrukket.

Endret av hilram
Lenke til kommentar

Hilram: Går for en P4 3.06 Ghz. Fjerner viften på Northbridge. Vannkjøling :)

 

TIL SALGS:

 

Hovedkortet er dette: Asus K8V Deluxe kr 899

 

Cpu er denne: AMD Athlon 64 3000+ kr 1399

 

Hovedkort + cpu er i 100% perfekt stand. Er utrolig forsiktig med hardwaren min :). Tenker ikke la systemet gå for halv pris da dette faktisk er topp på markedet enda. Dessuten er det ikke mange mnd siden det ble kjøpt. Garanti følge med.

Lenke til kommentar
Til nå går jeg for en P4 3.06 Ghz, samt Abit IG-7 OG 2 X TwinMOS 512 MB DDR SDRAM PC3200.

 

Har vannkjølp system. Astek Waterchill sørger for at CPU, Chipset + Skjermkort (9800Pro @ 9800XT) holder kjeft.

 

Maskinen skal til all hovedsak brukes til videoredigering. Er ikke helt fornøyd med mitt foreløbige system. Merket bra ytelseshopp fra min gamle XP2500+ til A643 3000, men håper på P4.

 

EDIT: Jeg har ikke hatt P4 system siden min gamle P4 700Hmz. :love:

3.06??? Er vel bedre med 3.0 da? Siden 3.06 bare har 533 "mhz" fsb.

Lenke til kommentar

Stemmer. Da er det P4 3Ghz :)

 

Er det som jeg har forstått at jeg kan bruke de samme innebrikkene i P4 systemet? Har PC3200 minne.

 

RAID er ikke nødvendig. Kjører ikke RAID. Dermed et annet hovedkort? Billigere?

Endret av inoan
Lenke til kommentar

såvidt jeg vet er det kjekt med kjapt harddisk for videoredigering, merket ihvertfall at det hadde mye å si mellom to identiske maskiner jeg hadde hvor eneste forskjell var en adskillig tregere harddisk på den ene, den brukte nemlig omtrent 25% lengre tid på alt sammenlignet med den med kjapp disk. om du har mulighet for raid, så ville jeg anbefalt deg å benytte deg av den sjansen :yes:

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke overklokke. Skal ha en maskin som står på 24/7 med vannkjøling. Dermed er det utelukket å klokke. Maskinen skal være 100% stabil hele tiden.

 

Noen som kan bekrefte at jeg kan bruke mine gamle 512 PC3200 brikker til dette oppsettet?

 

P4 3Ghz og Abit IC7-G. Koster omtrent 3350 kr.

Lenke til kommentar

De fleste PC3200 brikker kan brukes på en et i875P kort, de er ikke særlig kresne på minne. Hva ytelse angår så gir 3.0GHz deg litt mindre for penga enn 2.8GHz, men synes du det er tøft med tre blank og har et par hundre å bruke så go4it. 3.06GHz bør du som sagt uansett styre unna.

 

Abit IC7-G har ei vifte, som mange vil se på som litt dumt, men du har kanskje vannblokk til NB uansett(?). Et bra alternativ er som sagt Asus kortet selv om Abit IC7-G + passiv kjøler stadig er billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...