TheIlluminated Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Enig med ATWindsor, det er spørs hvilken jobb du skal gjøre osv, at jeg tjener 300 kr timen går for det meste for at jeg har MCSE eksamener å backe opp med og må ofte drive med å vase i recovery-console osv for at virus har hatt det for skøy på maskinene, det er ikke akkurat mange som ønsker reinstall (og det er sjeldent en løsning pga folk har aldri papirene dem trenger til ditt og datt).
svennand Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Da tror jeg jeg rangerer meg på ~200 ,- timen. så klart kan man ta 200kr timen osv men det forventes også at du kan veeldig mye. altså kunden skal ikke betale ekstra fordi det tar lenger tid for du liksom ikke helt vet ka som må gjøres osv. jeg jobbet en periode i lokal databutikk.der tok de 600kr/timen for service. alt fra å sette i nye komponenter til å reinnstallere windows. når det gjald reinnstallere windows skreiv de opp en time i nesten alle tilfeller (så lenge ikke noe skulle skreddersyes.) av og til med gaaaamle maskiner tok det mye mer en 1 time men de tok bare for en time fordi det er normal tid å bruke på å reinnstallere windows...
svennand Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 jeg pleier personlig å gjøre slikt gratis til alle som spør eneste kravet mitt er at jeg under økten blir stadig forsynt med røyk og cola såklart er det snakk om personer jeg virkelig ikke liker osv så forlanger jeg så høye beløp at de aldri ringer meg igjen
Boralis Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Jeg tar 200 kr for hele jobben, da formaterer jeg maskinen ,legger inn os og all annen nødvendig programvare . Altså slik at maskinen er klar til bruk inklusive internett.
knut-eirik Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 hmmm, har noen veninner som har problemer flere ganger i manden.... de bestikker meg med middag osv... he he he. Ellers tar jeg priser som er grei fra 200 kr og oppover alt etter hva som skal gjøres. Ellers blir det dyrt å kjøre hit og dit....
Dr.X Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Skrevet 25. mai 2004 (endret) Du var billig Snekker'n! Endret 25. mai 2004 av Dr.X
knut-eirik Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Du var billig ! Ja er det sjø, men da skulle du sett hu dama forrige uke, hu var billig hu
TheIlluminated Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Dr.X: Skulle gjerne vite mer om hva du akkurat har tenkt til å gjøre, hvilke tjenester du tilbyr for å si det slik. Jo mer avanserte tjenester, jo mer lønn, du kan f.eks ha en fast pris ved å sette opp en maskin, sette sammen, legge inn OS osv. Slikt er jo veldig enkelt, det er når brukeren har vært og kjøpt seg en elkjøp-pc og har fått virus at det begynner å bli smått vanskelig/irriterende. Husk at de fleste som har krøll på pc'en sin misliker eller har ikke lyst til å installere operativsystemet på nytt og da trenger man en del kunnskaper for å opprette tilstanden til slik den var før. En repair-install er sjeldent løsningen til slike ting, derfor krever det litt mer dybde i kunnskapene, mitt råd til deg er å begynne litt forsiktig og tilby det du vet 100% at du kan. En negativ erfaring er det samme som ti gode, så det er enkelt å "få dårlig rykte".
Dr.X Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Skrevet 25. mai 2004 (endret) Det jeg vet at jeg klarer 100% lett og effektivt er: *tenke* Rådgive om kjøp av maskin(er) og enkelkomponenter Bygge sammen maskina Installering av enkeltkomponenter som gfx, RAM, og annet som er relevant å bytte ut. Installering av alt som trengs av software for å kjøre en vanlig maskin (win, drivere, etc etc) Sette opp Internett av de fleste slag (Blir vel for det meste ADSL da) Det jeg ikke har særlig stor erfaring med er å gjenopprette windowsen (med gjenoppretningskonsollen osv) i tilfellet f.eks et virus skulle ha skada en viktig systemfil. Dette vet jeg at jeg må få kunnskap om, og det helst fortest mulig Det jeg behøver å vite er vel stort sett kommandoene i konsollen. Noen som har relevante URL's e.l ? Mvh Dr.X Endret 25. mai 2004 av Dr.X
Asbjørn² Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Jeg tar 100-150 kroner for hver påbegynte time. Greit nok meiner jeg.
Ender Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Nokon som har lese Slashdot i det siste eller... var ein tråd om omtrent det same der, kva ein har fått for pc-jobbar for vennar og kjente og kva det kan vera akseptabelt å krevja.
TheIlluminated Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Det er noen bøker du må lese for å skaffe deg den informasjonen, de tre jeg leste kom på rundt 2000 sider tilsammen og det tar en del tid til å sette seg inn i alt hvis man ikke kan en GOD del fra før av ved tanke på nettverk osv. Bøkene tar for seg alt og det er en grunn til det også, Jeg tok Exam 70-270 (Windows XP Pro), Exam 70-220 (Designing Security for a Microsoft Windows 2000 Network) og Exam 70-218 (Managing a Microsoft Windows 2000 Network Environment). Mer informasjon finner du her: http://www.microsoft.com/learning/default.asp
Dr.X Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Skrevet 25. mai 2004 Er det så vanskelig å gjenopprette den ene skada fila da ? Er det ikke "bare" å overskrive den eksisterende skada fila med den ferske fra CDen? Et annet alternativ: Bare installere windows over det gamle, uten å formatere. Da beholder man alle de gamle filene sine, og kan etter å ha tatt kopi av disse formatere og legge inn win for andre gang, denne gangen helt clèan med format og det som skal til. Dette er kanskje en litt mer tidskrevende og slitsom måte å gjøre det på, men det funker..?
inaktiv000 Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Tidligere var det mange som spurte om hjelp. Jeg tok vanligvis ikke betalt (var som regel venner & kjente som spurte), men gjorde det klart at jeg ikke tok noe ansvar dersom noe skulle bli ødelagt (noe som aldri skjedde såvidt jeg husker). Jeg tror det kan være lurere å legge seg på en litt lavere pris, mot å slippe ansvar dersom noe skulle gå galt. De fleste forstår vel at du som driver "privat" ikke kan få erstatningskrav på 16k dersom maskinen skulle eksplodere, selv om det svært sjelden skjer... Ang reparering, i det tilfellet ville jeg plukket ut harddisken, satt den inn i en "frisk" maskin, hentet ut alle viktige filer (også fra profilmappene - my documents, favoritter og mail er ofte noe man savner) for så å reinstallere. Skjer slikt på jobben, pleier jeg å installere til en ny disk slik at alle data er intakt dersom noe skal hentes ut på senere tidspunkt. Kanskje greit om du har et par disker du kan bytte på?
Dr.X Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Skrevet 25. mai 2004 Ang reparering, i det tilfellet ville jeg plukket ut harddisken, satt den inn i en "frisk" maskin, hentet ut alle viktige filer (også fra profilmappene - my documents, favoritter og mail er ofte noe man savner) for så å reinstallere. Skjer slikt på jobben, pleier jeg å installere til en ny disk slik at alle data er intakt dersom noe skal hentes ut på senere tidspunkt. Kanskje greit om du har et par disker du kan bytte på? Hm, den er ikke dum! Problemet er vel bare at jeg egentlig ikke har noe særlig plass til flere HDDer på HKet. Eller jo, er vel stort sett bare et spørsmål om å gidde
inaktiv000 Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 napp ut kabel fra cdrom? på min maskin på jobben har jeg puttet cdrom og harddisk på én kabel (og brukt 5,25" -> 3,5" på hd) slik at jeg enkelt kan koble nye disker til den andre kontrolleren.
Hoax Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 (endret) Er ikke nybegynner når det gjelder verken hardware eller software, har fiksa og mekka sammen et utall maskiner gjennom tidene.. Vært borti det meste! Liten gutt syns jeg dessuten er å ta i litt, er tross alt myndig til neste år. Liten gutt er for meg en på 12 eller yngre.. Men bortsett fra det: Hvordan skal man foregå hvis man skulle være så uheldig og f.eks ødelegge CPU e.l..? Hvem betaler ? if...Uhell forsikring (My ASS) hehe Har du uhell må diu jo stå for skaden du har påført kundens maskin. Ikke påta deg reprasjoner du ikke kan utføre eller er sikker på om du klarer. Mekke på laptop kan være vient, har prøvd meg på egen Toshiba og Compaq, det gikk heldigvis bra, men hadde det vært noen andre sin så hadde jeg ikke rørt den. Edit: Timesbetaling bør du ikke ha på alt, oppgraderinger som er enkle og installasjon av software som bare står og går av seg selv bør du ha fast pris på. Endret 25. mai 2004 av Hoax
FpsStu Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 problemet er at det for det meste er venner/"venner" som spør, og det blir selvfølgelig vanskelig når det kommer til betaling... "hvor blir det av pengene mine?" er jo på en måte litt... vet ikke helt, frekt? så spørsmålet er om du er klar til å ta time betalt fra venner?
Johnx Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 200 kr for amatør er litt mye ja, du har sikkert ikke utdanning i det enda. 130 kr bør holde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå