Gå til innhold

Socket 939, når kommer det og hva vill det koste?


Nexor

Anbefalte innlegg

Når kommer Socket 939 CPU og HK, og hva vill det koste??

Jeg har søkt litt rundt her på forumet, men det er så mange som har sagt forskjellige datoer og sånt når socket 939 kommer...

derfor lager jeg en ny post...

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den medfølgende tråden om de nye A64 prosessorene (gårsdags nyhet) finner man test av 3800+. Når man ser prisen ($820 for 3800+?) er jo den forskrekkende, og jeg tror ikke hovedkortene vil være så voldsomt billige med det første! Det vil nok være for dyrt for de som skal ha "full pakke" med en gang tenker jeg!

 

Det sies at det skal bli lansert på Computex i neste uke (eller er det denne?).

Lenke til kommentar

Hvis de testresultatene fra Socket 939 som allerede er sluppet ser ut til å stemme, og prisene blir som de har sett ut de siste dagene så blir det Socket 754 på meg ved neste oppgradering.

 

Jeg anbefaler dere alle å holde fingeren borte fra bestill-knappen før dere har lest noen tester og faktisk vet hva dere får.

Lenke til kommentar
Hvis de testresultatene fra Socket 939 som allerede er sluppet ser ut til å stemme, og prisene blir som de har sett ut de siste dagene så blir det Socket 754 på meg ved neste oppgradering.

 

Jeg anbefaler dere alle å holde fingeren borte fra bestill-knappen før dere har lest noen tester og faktisk vet hva dere får.

Jepp, så sant som det er skrevet.

Lenke til kommentar

menneh,

mente jeg leste at det ikke var mulig for socket 754 å få pci xpress, men derimot for 939 var det planlagt.

 

og socket 939 kommer til å være en god stund lengre enn 754 og 940.

 

skal bestille cpu og mobo med engang det kommer i butikken.

 

Så at man kunne få en 3500+ for 4000; kanskje med kjøler?? :no:

 

Huff, dette blir dyrt :nei:

Lenke til kommentar
hmm..blir litt forrvirra..jeg skal kjøpe AMD 64 FX-53 og skal bestille ett 940 socket ! men..hva er forskjellen mellom 940 og 939 ? er litt nOOb på hovedkort ennå :yes:

Forskjellen er at (1) socket 940-kort vil kun kunne oppgraderes med Opteron 1xx senere. (AthlonFX vil fra nå av kun komme i Socket 939-versjoner)

 

De billigeste hovedkort for Socket 940 koster nå rundt 2000kr og vil nok holde den prisen lenge. Hovedkort med Socket 939 er ventet å koste rundt 1500 kr i starten og falle til under 1000 kr utover høsten/vinteren.

 

Socket940 krever EEC/REG minne. Slikt minne er alltid litt tregere enn minne uten ECC/REG fordi det har noen ekstra steg som øker latency, og har større sikkerhetsmarginer enn vanlig ram. Socket 939 kan bruke vanlig ram og vil derfor yte litt bedre på grunn av lavere latency til minnet.

 

Rent fysisk er forskjellen at Socket 940 har 1 pinne ekstra. Det er den pinnen som forteller om CPU'en kan kjøres i dual. Dvs. du må ha både en dual-kapabel CPU (Opteron 2xx) og et dual-hovedkort med denne siste pinnen (altså Socket 940) for å kunne kjøre i dual. Socket 939-kort vil dermed aldri kunne kjøre to CPU'er.

Lenke til kommentar

det er vel neppe mange som kjøper A64 for å kjøre et dual system heller :wee:

iogmed at det ikke er mulig

 

men siden du vet alt det der, kan du si meg om pci xpress kommer til socket 754 eller bare til socket939??

mener jeg har lest det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...