Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppgave i nettverk/maskinvare


Anbefalte innlegg

Hei

 

Går på IKT på VK1 og har fått tildelt ei oppgåve som førebuing til eksamen.

 

Oppgåva går ut på følgende:

 

 

Eit firma skal drive ferieaktivitetar, og har tre øyer utenfor fastlandet.

På hovedøy A og øy B er det eit større hus (eit stort hus på kvar øy) som fungerer som eit "servicehus" (dusj, kjøkken, admin-kontor m.m) for hyttenen på øyene A og B. Frå fastlandet til øyene A og B, er det ca. 100 m, og det er telefonkabel (sjøkabel) ut til A-øya, men ikkje til B-øya. Det er ca. 300 m mellom øyene A og B.

 

Øya C ligger ca. 50 m frå øya B og eit smalt sund mellom desse øyene. Det er fri sikt til/frå ALLE øyer. Det er ingen telefonkabel til C-øyen.

 

Ein PC på A-øyen har til nå vert brukt til administrative formål for bedrifta. Gjennom utdiding til C-øyen vil det blir økt aktivitet og fleire tilsette. En administrativ dataløsning vil som konsekvens vere nødvendig å opprette. Det vil og vere nødvendig med fleire pc'ar og organisere utstyr på alle øyer, og kommunikasjon mellom de må opprettes.

 

Alle hjelpemidler er tillatt :w00t:

 

Eventuelle synspunkter, anbefaling av løsning og utstyr tas gjerne imot.

 

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er ikke trådløse nettverk det jeg kan mest om, men her et et forslag:

 

alle servere står på øy A. dette fordi denne øyen har telefonlinje og dermed mulighet for feks adsl/bredbånd. Mellom øy A og øy B og C settes trådløse nettverk, med rettningebestemte antenner (mener å huske at dette er best til å sette opp slike nettverk). på øyene B og C må det også settes opp Acces points for å koble øyene sammen.

 

du bør også ha en router (enten hardware-basert eller software-basert) på øy A for å skille mellom nettverket på øyene og verdensveven).

 

da jeg her har anbefalt en trådløs løsning er acces control viktig. mao hvem som får lov til å koble seg opp til nettverket. da jeg aldri har hatt trådløst nettverk er jeg usikker på hvordan dette gjøres på en best mulig måte. (men det finnes helt sikkert folk på forumet som kommer med synspunker på dette senere)

Lenke til kommentar

Takker for svar! :yes:

 

Var noe sånnt vi og hadde tenkt oss...

 

Men er litt usikker på kva utstyr osv

Her er litt tanker rundt løsningen:

Husk det er fri sikt til/frå byggningene

 

Øy A: 100 m frå fastland, 300 m frå øy B

------------------------------------------------------

 

Retningsbestemt antenne

|

Antennekabel

|

Wlan router m/4p switch (kobles til server og printer..)

|

Modem

|

Telefonlinje

 

 

Øy B 100 m frå fastland, 300 m frå øy A

----------------------------------------------------------

(Her er det eit større bygg pluss hytter)

Wlan Access Point

|

Retningsbestem antenne ---->> (får signal frå øy A)

 

Øy C 50 frå øy B

------------------------------------------------------------

(Holder det med bare Access Point her?)

(Her skal det være hytter??)

 

Access Point ----->> får signal frå øy B

 

 

MVH

 

2IK på Voss

Lenke til kommentar
ser riktig ut det.

 

med rettningsbestemte antenner har du en viss kontroll på hvor ting sendes også..

Finfint!

 

Men kan du kanskje hjelpe oss med å komme med eit forslag

om utstyr?

 

Antenne kabel:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115274&cks=PRL

 

Går den med denne og kva antenne er best å velge?

(Avstand 300 m)

 

Antenne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115281&cks=PRL

 

Router/AP:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122858&cks=PRL

 

AP:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116373&cks=PRL

 

Eventuelt andre ting/rettelser?

Lenke til kommentar

Vel. Ikke rare forberedelsen.

 

Sålangt så har du vel basisen, men du må huske på at de som regel ikke vil vite hvilke enheter du vil sette opp og produktnavnet på alt. Sjansen er nok størst for at de vil at man skal holde en diskusjon på papiret og begrunne hvilken løsning og hvorfor man valgte den ogl.

 

Man må vise at man vet hva man snakker om så jeg ville heller ha brukt de siste dagene på å gjøre meg klar til å holde en heftig diskusjon mellom trådløst og alternative måter. Og sikkerheten rundt en trådløs oppkobling, og hva som må gjøres for å gjøre slike koblinger sikrere. T.ex VPN innad i det trådløse nettverket osv.

 

Husker at når jeg tok eksamen så var det en helt vill forskjell mellom forberedelses oppgava og den faktiske eksamensoppgava, noe jeg ikke oppfatter som et nytt mirakel.

Lenke til kommentar
Vel. Ikke rare forberedelsen.

 

Sålangt så har du vel basisen, men du må huske på at de som regel ikke vil vite hvilke enheter du vil sette opp og produktnavnet på alt. Sjansen er nok størst for at de vil at man skal holde en diskusjon på papiret og begrunne hvilken løsning og hvorfor man valgte den ogl.

 

Man må vise at man vet hva man snakker om så jeg ville heller ha brukt de siste dagene på å gjøre meg klar til å holde en heftig diskusjon mellom trådløst og alternative måter. Og sikkerheten rundt en trådløs oppkobling, og hva som må gjøres for å gjøre slike koblinger sikrere. T.ex VPN innad i det trådløse nettverket osv.

 

Husker at når jeg tok eksamen så var det en helt vill forskjell mellom forberedelses oppgava og den faktiske eksamensoppgava, noe jeg ikke oppfatter som et nytt mirakel.

Nå står det i oppgava at vi skal lage ein liste over utstyr, og den evige drøftingen (diskusjonen) om sikkerhet, fordeler, ulemper osv... tar jo vi sjølsagt ikkje her.

 

Tar gjerne imot mere tips

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...