Gå til innhold

Dele musikkfiler mellom Linux og Windows


Anbefalte innlegg

Jeg kjører Linux og Windows Xp dual-boot og har noen mp3 filer på Windows-partisjonen som jeg også vil ha mulighet til å spille av på Linux-partisjonen. Jeg vil gjerne opprette en partisjon som begge OS'ene kan lese fra og som Windows kan skrive til. Hvilket filsystem må jeg bruke på partisjonen så Linux også kan lese den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ann på om det er støtte for det i kjernen som du bruker. Det er som oftest det og det skal ikke være noe stort problem. Om du bruker en nybegynnerdistro så skal den også klare å mounte selv, som vil si at du kommer til å se det som en annen harddisk, akkurat som i Windows.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Fedora

 

Jeg har nå prøvd å bare konvertere partisjonen til FAT32 og legge inn filene, men Feodra finner ikke filene....

Under maskinvare --> Diskstasjoner ser den at det er en partisjon der som er FAT32, men jeg finner den ikke i noen av filmappene...

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Om du har laget FAT32 partisjoner, så skal det gå greit å mounte de i Linux.

 

Omtrent noe av det følgende oppretter disken. Du må vite hvilken partisjon som er FAT32 disken (f.eks /dev/hda3), også må du ha laget en tom katalog som disken skal ligge under (f.eks /mnt/windisk)

mount /dev/hda3 /mnt/windisk

edit;

 

eventuelt

mount -t vfat /dev/hda3 /mnt/windisk -o umask=022

Endret av Scalpel
Lenke til kommentar
Om du har laget FAT32 partisjoner, så skal det gå greit å mounte de i Linux.

 

Omtrent noe av det følgende oppretter disken. Du må vite hvilken partisjon som er FAT32 disken (f.eks /dev/hda3), også må du ha laget en tom katalog som disken skal ligge under (f.eks /mnt/windisk)

 

mount /dev/hda3 /mnt/windisk

legg til -t vfat etter mount

Lenke til kommentar

Har nå fått Linux til å finne filene mine, men jeg får ikke spilt dem av. Har sett litt på nettet og funnet ut at man må laste ned et program eller ne sånt for å få spilt det av. Kan noen gi meg en enkel forklaring på hvordan jeg får Linux til å spille MP3?

Lenke til kommentar
Har nå fått Linux til å finne filene mine, men jeg får ikke spilt dem av. Har sett litt på nettet og funnet ut at man må laste ned et program eller ne sånt for å få spilt det av. Kan noen gi meg en enkel forklaring på hvordan jeg får Linux til å spille MP3?

Hvis du bruker Fedora skal XMMS være installert (prog ala winamp), men støtten for MP3-formatet er fjernet, så du må installere MP3-patchen....det enkelste er å bruke Yum. Skriv i konsoll som root:

yum install xmms-mp3

Da skal det fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...