Gå til innhold

Betale med VISA!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uansett så er det nok best å betale med oppkrav..

Fordelen med (ekte) kredittkort er at man får en regning i etterkant. Er det noe humbug, f.eks. noen som har trukket penger for noe man ikke har fått, kan man si ifra til selskapet at man nekter å betale regningen. Dermed taper man ikke noe, og butikken man handlet med får Visa eller MasterCard på nakken. Jeg bruker vanligvis Visakortet fra bankia.no. Det er gratis så lenge man betaler hele regningen sin innen tidsfristen. Gjør man ikke det, blir det imidlertid fort *veldig* dyrt.

Lenke til kommentar

Det kan være en grunn til at noen nettbutikker har tatt bort Visa at det skal skje endringer i forhold til hvordan autentisering en skjer. Bruk av pinkode også over nett. Mener jeg ahr fått noen slike opplysninger fra Bankia.

 

Ellers så er det kostnader for butikkene, så dersom det er få som bruker kort løner det seg å velge faktura for bedriftskunder med god historie og oppkrav for resten. Det vil si lønner seg for webshopen

Lenke til kommentar
Det kan være en grunn til at noen nettbutikker har tatt bort Visa at det skal skje endringer i forhold til hvordan autentisering en skjer. Bruk av pinkode også over nett. Mener jeg ahr fått noen slike opplysninger fra Bankia.

 

Ellers så er det kostnader for butikkene, så dersom det er få som bruker kort løner det seg å velge faktura for bedriftskunder med god historie og oppkrav for resten. Det vil si lønner seg for webshopen

Dette er allerede her! Det kalles 'Verified by Visa' og er sansynligvis den tryggeste, enkleste og ikke minst billigste måten å handle over nettet. Man slipper jo oppkravsgebyr.

 

Verified by Visa innebærer selvfølgeig også oppgjørs/svindelgaranti.

 

- Judaz -

Lenke til kommentar
Det kan være en grunn til at noen nettbutikker har tatt bort Visa at det skal skje endringer i forhold til hvordan autentisering en skjer. Bruk av pinkode også over nett. Mener jeg ahr fått noen slike opplysninger fra Bankia.

 

Ellers så er det kostnader for butikkene, så dersom det er få som bruker kort løner det seg å velge faktura for bedriftskunder med god historie og oppkrav for resten. Det vil si lønner seg for webshopen

Dette er allerede her! Det kalles 'Verified by Visa' og er sansynligvis den tryggeste, enkleste og ikke minst billigste måten å handle over nettet. Man slipper jo oppkravsgebyr.

 

Verified by Visa innebærer selvfølgeig også oppgjørs/svindelgaranti.

 

- Judaz -

Verified by Visa ja.. har vi sett noe så dumt før? Nå har jeg fått ett litt dårlig utgangspunkt til den ordningen så håper noen kan hjelpe meg å snu det. Her bruker en NETTBANK koden din for å komme seg inn? Riktignok fungerer den bare engang? og må brukes i løpet av kort tid, men alikevell.. får ikke akkuratt en trygghetsfølelse av å taste inn koden fra nettbank kalkulatoren min på alle steder.

 

Visa er da like mye kredittkort som Mastercard - det kommer bare ann på hvaslags versjon en velger. Har du f.eks Visa KREDITTKORT med gebyrfri.no får en alt på en konto, betaler en ikke regningen kommer det ikke utgifter.

 

Fordelen med slike løsninger er:

- Opptil 45 dager rentefri lån

- Ofte ingen kostnad i bruk

- Reiseforsikring på turer (ofte)

- Er det ett produkt du ikke får bare sier du at du nekter å betale og vips du slipper problemet.

- Du kjøper en flybillett med kortet og flyselskapet går konk.. vips har du pengene tilbake.

 

Ulempene:

- Lettere å miste kontroll over forbruk

- Bruker kanskje mer penger lettere

- DYRT å glemme en regning.

Lenke til kommentar
VISA er kredittkort så godt som noe annet. Jeg har VISA-kort som ikke er tilknyttet noen bankkont, og med 50.000,- i kreditt. Jeg får bare en regning hver måned på beløp trukket på kortet. Helt genialt. (og litt farlig...)

Et Visa-kort kan være både debet og kreditt. I Skandiabankens tilfelle er det slik at kortet er et debet i utgangspunktet, men du har mulighet til å søke om kontokreditt. Noen Visa-kort er kanskje alltid kredittkort, mens andre er alltid debet.

 

Offtopic så det suser. ;)

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
uansett så er det nok best å betale med oppkrav..

 

men, hvis du absolut skal betale me kredittkort visa/mastercard,

så bør du velge masertcard grunnet at det er mer sikkert, og

pengene blir ikke da trukket dirkete fra din konto, dvs mastercard

kan eventuelt ta et tap / stjålet tap osv så du ikke taper noe osv..

Kan du begrunne noen av disse påstandene?

Hvorfor er oppkrav sikrere? Du kan jo like godt få en pakke med sagflis og det er ingen som hjelper deg da,.,.

Er det kult å betale rundt 150kr i gebyr?

Det finnes også VISA kredittkort.

 

Jeg har selv hatt en sak med en utenlandsk nettbutikk som trakk pengene fra mastercard og unnlot å sende meg varen. Dette ble det ordnet opp i 3 dager etter jeg varslet mastercard.

 

Vil påstå at du har MINST like stor sikkerhet ved bruk av kredittkort samt at du sparer et lass med penger som ellers ville gått til posten.

Endret av skrotnisse
Lenke til kommentar
Tror ikke jeg vil ha et ekte kredittkort heller. Blir altfor lett å kjøpe dyre ting, også slite med tilbakebetalinger i årevis etterpå.

Kjøpte f.eks. en synth til 8000 på kreditt for et par år siden. Var sånn "du trenger ikke betale noenting før etter 6 mnd"-greie. Driver nå enda og betaler på den.

Hvis du ikke har mer styring på deg selv enn du beskriver her så syns jeg pokker meg synd på deg!

 

Selv har jeg Mastercard fra creditcard.no og hadde før (til kortet ble ødelagt) Visa med kreditt hos gebyrfri.no. Hver gang jeg bruker et sånt kort betaler jeg tilbake HELE beløpet på forfallsdagen. Sånn slipper jeg strafferenter og får en rentefri betalingsutsettelse som JEG alene tjener på. Det skal dog sies at hadde det ikke vært for tullinger som ikke betaler i tide så hadde heller ikke disse firmaene kunnet tilby slike kort. Så derfor bør jeg vel heller si til alle som har slike kort: stå på og bruk kortet så mye dere bare kan...og ikke betal på forfallsdatoen! :green:

Endret av MarlBoroMan
Lenke til kommentar
Verified by Visa ja.. har vi sett noe så dumt før? Nå har jeg fått ett litt dårlig utgangspunkt til den ordningen så håper noen kan hjelpe meg å snu det. Her bruker en NETTBANK koden din for å komme seg inn? Riktignok fungerer den bare engang? og må brukes i løpet av kort tid, men alikevell.. får ikke akkuratt en trygghetsfølelse av å taste inn koden fra nettbank kalkulatoren min på alle steder.

Betalingsterminalen er jo ikke tilknyttet vher enkelt butikk, men går direkte via deg og tjeneste tilbyder (f.eks. BBS) via SSL. Ja, det er nok ganske trygt.

 

- Judaz -

Lenke til kommentar

Der er ingen prinsipiell forskjell mellom MasterCard og Visa! Begge finnes som både credit og debet! Begge fungerer helt likt - bortsett fra at VISA-kort har numre som begynner på 4, mens MasterCard begynner på 5. De fleste banker tilbyr begge kort - og er du kredittverdig, kan du få hvilket som helst kort som credit! :thumbup:

 

Selvsagt kan du betale VISA-regningen med MasterCard; og motsatt. Dette er en fin vei å gå hvis du vil ende opp som gjeldsslave... :no:

Endret av jultomten
Lenke til kommentar

Bestilte meg noe vannpiperelaterte greier fra USA før helga, betalte med VISA. De sendte pakken i dag (Hvem vet hva klokka er der nå...)

 

VISA har "svindelgaranti", så dersom noen skulle få tak i kredittkortnummeret ditt og så misbruke det, tar VISA på seg tapet, og vedkommende som har svindlet blir forsøkt oppsporet.

Lenke til kommentar

Jeg tar og svarer på denne tråden, selv om det er off-topic i forhold til trådstarters spørsmål. (delvis)

 

VISA og Mastercard er bare betalingsformidlere, dvs, det er kortutsteder (Banken din/gebyrfri.no/Cresco osv.osv.) som velger om de tilbyr kreditt eller debet konto i "bakgrunnen". VISA/Mastercard garanterer at transen går riktig, dvs mottaker får pengene fra riktig avsender.

I tillegg er det VISA/Mastercard som må ta ansvaret i tilfelle svindel da det er de som godkjenner at butikken/betalingsmottaker blir godkjent VISA/Mastercard forhandler. Derfor står det i avtalen de har med (norske) banker at de skal ta smellen hvis det er lureri. Grunnen er at det er svakheter i systemet som VISA og Mastercard leverer som i hele tatt gjør det mulig å svindle.

Man har altså nøyaktig samme rettigheter om man har VISA/Masterdard debet eller kredittkort. Eneste problem er at med et debetkort trekkes pengene fra konto med en gang og man må få dem tilbakebetalt (skal i utgangspunktet ta kun 1 dag fra man melder fra i følge ny finansavtalelov) i etterkant. Ved et kredittkort så ser man det på regningen og kan bestride det før man betaler regningen dvs mindre pes. Men, man har utfordringen med å passe på å ha nok penger på sin vanlige konto når regningen fra kredittkortselskapet.

 

Siden de fleste banker i Norge faktisk forlanger at man har et debetkort (VISA hvis man er over 18, VISA Electron hvis man er under) knyttet opp for at man skal få lønnskonto der (det fins unntakstilfeller, i tilfelle inkasso/du er utlending bl.a.) så er det derfor VISA er mest utbredt her. Reis til Danmark og det kan være et problem enkelte steder å finne en minibank med VISA. (Ikke i København, men ute på landsbygden, der det ikke ferdes turister). Fokus Bank hadde tidligere (som eneste store bank) Mastercard som sitt lønnskontokort, så vidt jeg husker.

 

Mange banker tilbyr nå ofte ett kredittkort, i tillegg til lønnskontokortet, siden kort går i stykker med jevne mellomrom. Da er det greit med et reservekort slik at ikke man står lost når det skjer.

Man har da et VISA på kontoen og et Mastercard-kort med kreditt i tillegg. Da er man dobbelt sikret i tilfelle man kommer et sted som tilbyr kun den ene av de to store.

 

Verified by VISA er litt pussig som noen nevner, siden VISA strengt tatt ikke har mye å gjøre med betalingen overhodet (jeg vet ikke hvem som leverer løsningen i bakgrunnen) siden dette gjøres gjennom nettbanken. Men jeg kan nevne at det er helt trygt, da banken garanterer for at det skal gå bra.

 

Men grunnen til at man går bort fra VISA-betaling på nettbutikker der de kan ordne seg annerledes er at det er dyrt å være VISA/Mastercard brukersted. I tillegg til års/månedsavgift må man betale noe sånt som 1.5 % av hvert kjøp som foretas med betalingskort til VISA/Mastercard i provisjon. Det er derfor vi i Norge har innført BankAxept som nasjonal standard, da det koster mye mindre for brukerstedene. Man bruker VISA/Mastercard-biten på kortet når man signerer på kvittering og BankAxept-delen når man slår koden i butikken, hvis noen lurer. (Gjelder ikke minibank, da er det alltid kode :) )

 

Til slutt et lite tips fra en bankmann:

Aldri bruk et Mastercard til kontantuttak i utlandet, bruk VISA der det er mulig, da Mastercard er betalingskort og gir dårligere kurs ved uttak. Ved betaling av varer og tjenester er det det samme hvilket kort du bruker.

Endret av KriB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...