Gå til innhold

AMD Athlon XP Mobile 2500+


Anbefalte innlegg

Eg har ikkje testa min AXMD2400FJQD4C, men skulle sikkert klart litt om eg prøvde. Har for øvrig elendig pc2100-minne, så eg syns ikkje det er så veldig moro då.. Klarte akkurat å boote min på 210x12,5, men dette varte ikkje lenge. Setter eg ned multiplier klarer eg sikkert en god del meir.

Dersom det er pga dårlig minne du ikke får maskina stabil vil det heller være lurt å sette ned FSB og øke multipliern.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man problemer med høy fsb er det hovedkortet .

Da må man modde default fsb sense fra 133 til 166 .

Dette er gammelt nytt .Noen kort trenger det , andre ikke .

Det er også forskjell med 2x256MB og 2x512MB , da

512MB brikker er 2xbanks og 256 er 1xbank , dette

med høy fsb og cpu interface enabled .

Har ikke noe problemer med min xp-m og 220 fsb på nf7-s.

(videre stoppes av minne . Testet før på desktop barton)

 

...

Lenke til kommentar

Ikke helt topp stepping, men brukbare resultater likevel. :)

 

Det var ikke CPU-en i seg selv som stoppet for FSB-en, men det er på grunn av 133 MHz standard FSB. NF7 v2.0 konfigurerer seg slik at man ikke kan nå særlig høy FSB når man bruker en CPU med 133 MHz standard FSB. Det finnes en løsning på dette - men kobler sammen den tredje L12-broen eller kobler sammen noen pinner på CPU-en, slik at den får 166 eller 200 MHz FSB som standard.

 

L12-moddet, luftkjølt XP-M 2400 35W + moddet NF7-S v2.0 power...

 

SuperPI35s.jpg

 

:)

 

Prommy kommer snart...

 

 

Edit: Det er vel på sin plass og slenge inn en link til selve Mobile Barton-tråden, for de som ikke vet om den...

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=209470&hl=

Endret av Endre
Lenke til kommentar
Har man problemer med høy fsb er det hovedkortet .

Da må man modde default fsb sense fra 133 til 166 .

Dette er gammelt nytt .Noen kort trenger det , andre ikke .

Det er også forskjell med 2x256MB og 2x512MB , da

512MB brikker er 2xbanks og 256 er 1xbank , dette

med høy fsb og cpu interface enabled .

Har ikke noe problemer med min xp-m og 220 fsb på nf7-s.

(videre stoppes av minne . Testet før på desktop barton)

 

...

Er dette en mod som gjennomføres med wire trick på sokkelen?

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at fra 133MHz til 200Mhz = 67MHz extra.. i overført betydning bør det tilsi 233MHz fra 166Mhz, men jeg utelukker ikke FSB over det også, hehe..man håper jo på å få så mye som mulig.. får jeg 240MHz FSB så hopper jeg i taket og danser dårlig salsa!

Lenke til kommentar
Har man problemer med høy fsb er det hovedkortet .

Da må man modde default fsb sense fra 133 til 166 .

Dette er gammelt nytt .Noen kort trenger det , andre ikke .

Det er også forskjell med 2x256MB og 2x512MB , da

512MB brikker er 2xbanks og 256 er 1xbank , dette

med høy fsb og cpu interface enabled .

Har ikke noe problemer med min xp-m og 220 fsb på nf7-s.

(videre stoppes av minne . Testet før på desktop barton)

 

...

Er dette en mod som gjennomføres med wire trick på sokkelen?

Jeg har gjort som denne http://www.geocities.com/trats102002/nf7sFsbsense.html

(ikke ocinside.de)

 

ah28-ah30 for en 133mhz xp-m til forced 166 .

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at fra 133MHz til 200Mhz = 67MHz extra.. i overført betydning bør det tilsi 233MHz fra 166Mhz, men jeg utelukker ikke FSB over det også, hehe..man håper jo på å få så mye som mulig.. får jeg 240MHz FSB så hopper jeg i taket og danser dårlig salsa!

Det er ikke CPU-en som begrenser FSB-en, det er hovedkortet. Egentlig bør ikke CPU-ens FSB ha noe å si.

Lenke til kommentar
Har man problemer med høy fsb er det hovedkortet .

Da må man modde default fsb sense fra 133 til 166 .

Dette er gammelt nytt .Noen kort trenger det , andre ikke .

Det er også forskjell med 2x256MB og 2x512MB , da

512MB brikker er 2xbanks og 256 er 1xbank , dette

med høy fsb og cpu interface enabled .

Har ikke noe problemer med min xp-m og 220 fsb på nf7-s.

(videre stoppes av minne . Testet før på desktop barton)

 

...

Er dette en mod som gjennomføres med wire trick på sokkelen?

Jeg har gjort som denne http://www.geocities.com/trats102002/nf7sFsbsense.html

(ikke ocinside.de)

 

ah28-ah30 for en 133mhz xp-m til forced 166 .

Satt akkurat og leste på den siden ja.. Fett, tror jeg tester.

Lenke til kommentar
Eg har ikkje testa min AXMD2400FJQD4C, men skulle sikkert klart litt om eg prøvde. Har for øvrig elendig pc2100-minne, så eg syns ikkje det er så veldig moro då.. Klarte akkurat å boote min på 210x12,5, men dette varte ikkje lenge. Setter eg ned multiplier klarer eg sikkert en god del meir.

Dersom det er pga dårlig minne du ikke får maskina stabil vil det heller være lurt å sette ned FSB og øke multipliern.

Der har vi problemet ;)

 

Det dritt hovudkortet mitt kan ikkje øke multiplier over 12,5. :realmad:

Skal imdlertid muligens ha et nytt hovudkort, sida et er deffekt i huset. Må kanskje til med et nytt då, og det skal de ikkje vere noke maks multipliergrense!

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at fra 133MHz til 200Mhz = 67MHz extra.. i overført betydning bør det tilsi 233MHz fra 166Mhz, men jeg utelukker ikke FSB over det også, hehe..man håper jo på å få så mye som mulig.. får jeg 240MHz FSB så hopper jeg i taket og danser dårlig salsa!

Det er ikke CPU-en som begrenser FSB-en, det er hovedkortet. Egentlig bør ikke CPU-ens FSB ha noe å si.

Hmmm, må det teskje til for å forstå at 133+67Mhz=200 og 166+67=233, jeg har aldri utelatt muligheten for mer.... er jo det som er poenget med overklokking da :-P

 

og for å si det slik, hvis ikke CPUen begrenser FSB, så gjør HK det til slutt og omvendt, en plass stopper det uansett.

Lenke til kommentar

Cpuen gjør det den får beskjed om den fra clock generatoren til hovedkortet mht hvilken fsb den skal gå med . Det er den totale cpu frekvensen som stopper selve cpuen (fsb*multipl).

Chipsettet og klokkegeneratoren må takle cpu-fsb'en som forsøkes satt , samt minnet hvis det går synkront .

 

Hvor får du de 67mhz'ene fra .

Lenke til kommentar

Teoretisk eksempel ville være f.eks å ha multiplier på 1 og sette FSB til 1833MHz på en Barton2500, tror du det ville funka?

Teoretisk ville det gått, men i praksis blir man jo seffe stoppet av alt det andre stæsjet i maskina lenge før man når den FSBen.

 

67MHz, joda... de fikk 200MHz som max FSB i testen som innleddet denne tråden, 133MHz standard på en Mobile CPU opp til 200MHz = 67MHz extra.

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at fra 133MHz til 200Mhz = 67MHz extra.. i overført betydning bør det tilsi 233MHz fra 166Mhz, men jeg utelukker ikke FSB over det også, hehe..man håper jo på å få så mye som mulig.. får jeg 240MHz FSB så hopper jeg i taket og danser dårlig salsa!

Det er ikke CPU-en som begrenser FSB-en, det er hovedkortet. Egentlig bør ikke CPU-ens FSB ha noe å si.

Så du mener altså at hvis man modifiserer cpu (enten via bro trikset eller ved å ordne L broene) så kan man teoretisk øke fsb så mye man vill?

Lenke til kommentar
Teoretisk eksempel ville være f.eks å ha multiplier på 1 og sette FSB til 1833MHz på en Barton2500, tror du det ville funka?

Teoretisk ville det gått, men i praksis blir man jo seffe stoppet av alt det andre stæsjet i maskina lenge før man når den FSBen.

 

67MHz, joda... de fikk 200MHz som max FSB i testen som innleddet denne tråden, 133MHz standard på en Mobile CPU opp til 200MHz = 67MHz extra.

Det finns grenser selvfølgelig , ikke sett det på spissen.

Men klokkegeneratoren og northbridgen til hovedkortene maxer før cpu.

 

Ta en titt på denne:

http://www.techsweden.org/overclock/index....d=details&ID=11

 

Edit :Dessuten stopper supporten for fsb i bios på 300 på nf7-s og

sikker de fleste andre nforce kort også .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...