Gå til innhold

Vannkjøling med fryser ? Prosjekt


Anbefalte innlegg

Har tenkt endel på dette i det siste, hvordan tror dere det kommer til å fungere ?

 

Jeg vet kulder ned i litt minus ikke skader systemet noe siden jeg hele vinteren hadde radiatoren hengene ut vinduet, resultatet ble en idle temp på 13 grader.

 

Er det noen plass jeg kan få kjøpt små kjøleskap eller helst frysere til en ok billig penge ? helst noe som klarer å gå et stykke under frysepunktet, men det er ikke så viktig, det viktigeste er at det må være billig, for jeg vil ikke begynne å drille hull til slangen i en fryser til mange tusen kroner.

 

Noe i størrelse med Coca-Cola kjøleskapet hadde passet ypperlig, kan godt gå på 12 eller 230volt det spiller ingen rolle, det er enkelt å fikse til.

 

Takker for svar

Det jeg er mest interessert i er priser og forhandlere av slike kjøleskap/frysere.

 

Men synspunkt er hjertelig velkommen.

 

[ Denne Melding var redigert av: SkyFish på 2002-04-09 22:03 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en liten kommentar, hvis kjøleeffekten blir for stor kan det skape kondens right?

 

i tilfelle fryser ville jeg vurdert å putte en relativt stor vanntant i frysern laget av ett metall. Slik ville du fått ett enda bedre resultat. Kjøling i radiator og på tanken?

 

Ett Whirlpool Fryseskap hxbxd 85x45,7x60cm får du får 1995 hos lefdal.(modell: "AFB125")

 

Kult proskjekt!

 

[ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-04-09 22:07 ]

Lenke til kommentar

hei.

 

Biltema har jo slike små kjøle bokser med peltier-element som går på 12 volt.. den minste er på 10,5 liter og de holder en temp på 18-25 grader mindre en omgivelsene..

Kansje det hadde vært en en ide

 

 

 

 

 

------------------------------------------

Det er bedre og slippe en due enn og sprenge en tarm!

Lenke til kommentar

Vil bli et utrolig ineffektivt system, framfor direkte fordampning av kuldemedium over cpu. Stor plass, stort strømforbruk, liten effekt. Et modenrne kjøleskap kan trekke ut ca 200w/s, så kan du regne på hvor mye kjøling du får når vannkjølesystemet ditt henter f.eks 300 w/s utenfor med varme, og da tar jeg ikke litt i engang.

Biltema sine små bil-kjøleskap bruker et peltier element på 80W, håper du skjønner hintet. :razz:

 

Husk all varmen du skal trekke ut må komme ut en annen plass, og ja, det blir over kondensatoren til fryseboksen. 300 watt til kompressor og 200 watt som den trekker ut, blir mye varme av det der. Kommer til å kost deg 600-700 kr i året bare for å drive fryseboks...

Lenke til kommentar

men det er da ikke noen kompressor på disse kjøleboksene.. men jeg har ikke så mye peil på dette med vann kjøling.men ville bare komme med et forslag til kjøleboks ..de boksene bruker ikke mere en ca 2-4 A 12v..

Kunne vel ha laget en liten løsning i toppen av boksen for og få ut varmen..

 

nei jeg skal ikke si noe mer om dette da jeg som sagt ikke har noe spesiel peil på dette området..

 

 

 

_________________________________________

Det er bedre og slippe en due enn og sprenge en tarm

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-09 22:02, SkyFish skrev:

Har tenkt endel på dette i det siste, hvordan tror dere det kommer til å fungere ?


Jeg vet kulder ned i litt minus ikke skader systemet noe siden jeg hele vinteren hadde radiatoren hengene ut vinduet, resultatet ble en idle temp på 13 grader.


Er det noen plass jeg kan få kjøpt små kjøleskap eller helst frysere til en ok billig penge ? helst noe som klarer å gå et stykke under frysepunktet, men det er ikke så viktig, det viktigeste er at det må være billig, for jeg vil ikke begynne å drille hull til slangen i en fryser til mange tusen kroner.


Noe i størrelse med Coca-Cola kjøleskapet hadde passet ypperlig, kan godt gå på 12 eller 230volt det spiller ingen rolle, det er enkelt å fikse til.


Takker for svar

Det jeg er mest interessert i er priser og forhandlere av slike kjøleskap/frysere.


Men synspunkt er hjertelig velkommen.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: SkyFish på 2002-04-09 22:03 ]</font>


 

Hvis jeg skulle hatt tak i en billig fryser ville gått til nærmeste søppeldynge å høre med miljøfolka der om du ikke kunne få kjøpt en av dem. Har aldri spurt selv, men kan ikke tenke meg at de ville hatt noe i mot å selge deg en. Her jeg bor er det i alle fall en oppsamlingsplass for frysere og kjøleskap. Sist jeg var der å lempa søppel, så jeg sikkert en 20-30stk.! Noen av de må jo virke.

 

Hvis du har tenkt å kjøle ned vann for å pumpe det til vannblokken(?), ville jeg lagd en spiral av kobberrør og puttet den ned i bøtte med kjølevæske.

Lenke til kommentar

Jaha, og hva gjør man med "kjølevæsken" da? Kjølevæske må også kjøles, uansett!

Da er man jo like langt :smile:

 

Les gjennom Hondaen´s innlegg, han forklarer jo det meste der!

 

Og "hakkepeil": En glimrende "slogan"!!

Benytter meg titt og ofte av en slik løsning! :grin: Til kjerringa´s store ergrelse.

ROFL!

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-09 23:59 ]

Lenke til kommentar

men jeg tenkte på en ting til.. når det gjelder kondens på blokka.. hadde det ikke vært en mulighet og lage til noe? en kondensoppfanger som eventuelt ledet vannet til et trygt sted? feks tilbake til vanntank.

Er ikke sikker på hvordan den kan lages men. jeg kommer nok til og se om jeg finner på noe slikt den gang jeg får vannkjøling..(håper ikke det blir så lenge til)

 

 

 

 

___________________________________-

Det er bedre og slippe en due enn og sprenge en tarm

Lenke til kommentar

En adskillig lettere måte å omgå kondensproblemet på, er å isolere "kalde" områder.

I klartekst betyr dette Armaflex (takk Thomasr!) rundt slanger / rør, i kombinasjon med tilsvarende isolasjon rundt vannblokk / CPU-sokkel.

Og glem for all del ikke å isolere området bak CPU-sokkelen!

Det kan bli "ubehagelig" kaldt der også, med kondensering som resultat...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-10 00:18, Zorro skrev:

Quote:


On 2002-04-09 23:57, Skrue skrev:

Jaha, og hva gjør man med "kjølevæsken" da? Kjølevæske må også kjøles, uansett!

Da er man jo like langt :smile:


 

Skulle jo liksom putte bøtta og spiralen inne i frysren, da! Duh!

 

 

Oki, leste vel ikke innlegget godt nok da! Du får ha meg unnskyldt :grin:

Lenke til kommentar

skrue skrev dette:

 

En adskillig lettere måte å omgå kondensproblemet på, er å isolere "kalde" områder.

I klartekst betyr dette Armaflex (takk Thomasr!) rundt slanger / rør, i kombinasjon med tilsvarende isolasjon rundt vannblokk / CPU-sokkel.

Og glem for all del ikke å isolere området bak CPU-sokkelen!

Det kan bli "ubehagelig" kaldt der også, med kondensering som resultat...

______________________________________________

Tror jeg kommer tilbake hit og spør dere om hjelp når jeg får den vannkjølingen jeg...

jeg kjønner vel ikke serlig mye før jeg eventuelt har skaffet meg det og hva det innebærer av div ting.

 

(sorry men har ikke kjønt helt det dærre XXX SKREV tingen..så jeg kopierte det inn i stede...)

 

 

_____________________________________________

Det er bedre og slippe en due enn og sprenge en tarm!

Lenke til kommentar

nei det jeg mente var at folk legger inn et tidligere svar før de svarer på det

 

feks:

Quote:

_____________________________________________

 

on 2002-4-10 22:55 hakkepeil skrev:

 

blablabla

_____________________________________________

 

Kjønnte du det?For jeg kjønner ikke hvordan det virker.. men men .. lærer sikkert..

_____________________________________________

Det er bedre og slippe en due enn og sprenge en tarm!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-09 22:34, Hondaen skrev:

Vil bli et utrolig ineffektivt system, framfor direkte fordampning av kuldemedium over cpu. Stor plass, stort strømforbruk, liten effekt. Et modenrne kjøleskap kan trekke ut ca 200w/s, så kan du regne på hvor mye kjøling du får når vannkjølesystemet ditt henter f.eks 300 w/s utenfor med varme, og da tar jeg ikke litt i engang.

Biltema sine små bil-kjøleskap bruker et peltier element på 80W, håper du skjønner hintet. :razz:


Husk all varmen du skal trekke ut må komme ut en annen plass, og ja, det blir over kondensatoren til fryseboksen. 300 watt til kompressor og 200 watt som den trekker ut, blir mye varme av det der. Kommer til å kost deg 600-700 kr i året bare for å drive fryseboks...


 

Alt for mye teknisk for meg, et vanlig kjøleskap som vi har hjemme med mat inni som holder 4 grader kan umulig koste 700kr pr år å opprettholde, eller ?

 

Jeg forsto ikke mye annet av det du skrev om fordamping osv :

 

"Husk all varmen du skal trekke ut må komme ut en annen plass, og ja, det blir over kondensatoren til fryseboksen. 300 watt til kompressor og 200 watt som den trekker ut, blir mye varme av det der."

 

Altså det eneste kjøleskapet skal gjøre er å holde tanken (kobber,aliminium,stål) og radiatoren kald, så når vannet passerer gjennom vil det også bli kaldt.

 

Kan ikke forstå det skal være så utrolig dyrt å opprettholde.

 

"Et modenrne kjøleskap kan trekke ut ca 200w/s, så kan du regne på hvor mye kjøling du får når vannkjølesystemet ditt henter f.eks 300 w/s utenfor med varme, og da tar jeg ikke litt i engang."

 

Det du mener er at fryseren ikke kommer til å klarer å kjøle ned vannet noe serlig før det igjen er på vei ut igjen ? forstår jeg kanskje alikevel ?

 

Takker for dine synspunk ;p

Lenke til kommentar

Hakkepeil;

 

Jeg tror jeg skjønner hva du mener...

 

Hvis du skal kommentere et spesielt innlegg, så klikk på 'Bruk sitat'! under det innlegget du vil kommentere

 

quote.gif

 

Var det det du mente?

 

_________________

Z

 

[ Denne Melding var redigert av: Zorro på 2002-04-10 12:50 ]

Lenke til kommentar

Til alle dere som tenker på å kjøpe en "billig, liten fryser", tenk på at frysere (og kjøleskap) ikke er beregnet på å hele tiden få introdusert varme. En ting er å legge inn en varm ting og lokke døra og så vente i flere timer. Når man snakker om å kjøe ned vann til vannkjøling snakker man om å konstant introdusere varme over romtemperatur. Fryseren kommer til å gå i spinn, og til slutt krepere. Tenk bare på hva som skjer hvis du lar døra til fryseren eller kjøleskapet opp. Temperaturen stiger raskt -> den klarer ikke å holde temperaturen stabilt lav. Og det er bare ved konstant tilførsel av luft ved romtemperatur. Hva tror du vil skje hvis du hele tiden tilfører vann som har godt over romtemperatur?

Lenke til kommentar

Enig med Hondaen m.fl om at et slikt system ikke blir særlig effektivt. Men tror alikevel at det skulle gå å gjøre det slik også...

Flere har nevnt at vannet/kjølevæsken ikke "rekker" å bli kjølt ned før "det er på vei ut igjen". Vannet (slik jeg har skjønt det, da) skal jo sirkulere. Betyr ikke det at det samme vannet kommer til å bli nedkjølt på nytt neste gang det er innom frysærn? Hvis en isolerer godt, tror jeg ikke at varmen fra CPU og omgivelsetemp. klarer å varme opp det samme vannet fortere enn det blir nedkjølt. Det er jo ikke snakk om mer en 60-80W(fra CPU)? I frysersammenheng er vel ikke det så mye?

 

_________________

Z

 

[ Denne Melding var redigert av: Zorro på 2002-04-10 13:14 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...