Gå til innhold

Hvorfor er Tundra mye dyrere enn Green? Samme spec


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle foreslå Dell Inspiron 8600, bare for å virkelig få fart i diskusjonen.

 

Jeg vet mange her på forumet har svære motargumenter mot Dell sine maskiner, men jeg har nå bare positivt å si om Inspiron 8600. Jeg har en selv nemlig.

 

Det er en 1.6Ghz Pentium -M og Ati Radeon mobility 9600 turbo. med 15.4" widescreen skjerm. Den kan du få med oppløsning opptil 1900*1200.

 

Jeg har den med 1600*1050 og jeg er kjempefornøyd. Jeg spiller farcry med ganske høye innstillinger uten noe lag, og counter-strike spiller jeg i 1600*1200 med konstant 100 fps. Det er en veldig stille maskin også pga. at det er en pentium -M prosessor.

 

Eneste ulempen er at den er litt tung dersom du skal drasse mye på den, men er det korte avstander så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Jo, det var ikke så verst pris på den altså.. Drøyt 12000,-

 

Men nå har jeg plutselig blitt litt forelska i ultraportable.. Så nemlig: http://www.quad.no./shop/htmlDetaljer/S5200-COMBO1540.asp

 

Kan nok drømme om å spille på denne, men den hadde jo vært perfekt sånn ellers for dama da. Eneste minus er at det mangler tv-ut og at optisk enhet er ekstern.

 

Vanskelig dette..

Endret av enmannen
Lenke til kommentar

Jeg var ikke sikkert på om jeg skulle gå for Tundra 1557P eller G556 C1500 15" 60GB 512MB CDRW/DVD. Valget endte til slutt på Elitegroup G556 fra Multicom fordi den virket bedre konstruert.

 

Har hatt min Green 556 1,5 Ghz med radeon 9600 64MB i en uke nå. Den har foreløpig fungert som en drøm.

 

Maskinen hadde et stilrent design og virker veldig bra kontruert. Jeg er bare litt misfornøyd med at batteriet ikke ser ut til å vare mer enn 3 timer. Det er jo 1 time kortere enn annonsert...

 

Alt i alt er jeg VELDIG fornøyd. Føler jeg har gjort et godt valg :)

Endret av FKU
Lenke til kommentar
Jeg er bare litt misfornøyd med at batteriet ikke ser ut til å vare mer enn 3 timer. Det er jo 1 time kortere enn annonsert...

 

Hmm... det er faktisk 2 timer kortere! :cry: Det står 5 timer på sida til Multicom! Quote fra 556 specs:"Driftstid på batteri ca. 5 timer"

dontgetit:

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar

 

Tror uansett det er lurt å holde seg unna integrert grafikk, pga f.eks at den holder seg bedre i pris ved salg. En annen ting er hvis f.eks neste versjon av windows bruker 3d-kortet for å vise all slags grafikk (som f.eks desktopen) Har hørt det er snakk om at longhorn skal bruke denne teknologien. (er ikke helt oppdatert på dette feltet, men leste ivertfall en gang at man måtte ha et greit grafikkkort for å kunne utnytte mulighetene longhorn byr på)

Det siste du trenger å tenke på er å kjøpe med tanke på å kjøre Longhorn:

 

Microsoft is expected to recommend that the "average" Longhorn PC feature a dual-core CPU running at 4 to 6GHz; a minimum of 2 gigs of RAM; up to a terabyte of storage; a 1 Gbit, built-in, Ethernet-wired port and an 802.11g wireless link; and a graphics processor that runs three times faster than those on the market today.

 

Kilde

Det der er jo bare bullshit. Det har aldrig kommet ut noen sånne spec fra Microsoft. Det der var det noen "developers" som gikk ut med, noen som ikke en gang jobbet på Microsoft.

 

Det eneste jeg kan huske Micorsoft har sagt er at for fullt ut å kunne utnytte 3d funksjonene i Longhorn så må man ha et grafikkort på 128MB.

Lenke til kommentar

Bare så det er sag og sier det igjen

Blåskjerm er et tegn på utvitenhet :yes:

I likhet med hva mine åndsfrender her forteller så gjelder det og ha siste versjon av windows med oppdateringer + skikkelige oppdaterte drivere. Elitegroup kan omtales som noe kresen. F.eks. støttes ingen komponenter i WinXP(nettverk, modem, trådløs,ub2. firewire). Dette må ordnes på egen hånd. Da Multicom i tillegg leverer ved feil drivere det lett å gå i fella. Selv fikk jeg 3 blåskjermer første dagen pga utdaterte skjermkortdrivere til mitt radeon 9000(Bruk Omega).

Imidlertid har maskinen fungert perfekt i 1 år uten 1 blåskjerm etter den gangen. Maskinen er rett og slett enorm. Men vil anbefale å kjøpe gjennom større forhandlere, eksempelvis multicom pga. at det kanskje ikke verdens mest seriøse produsent.

 

Men uansett. ELITGROUP ER BEST. INGEN OVER INGEN VED SIDEN :thumbup:

Lenke til kommentar

Det burde ikke være så sinnssykt lave krav til at ting skal fungere som det skal når man kjøper datamaskin. Folk "som ikke har peiling" burde også få ting til å virke.

 

SA EN MANN! ! !

 

Dette er greit. Få ting til å virke? Greit men de som ikke greier å innstallere drivere og eller oppdatere windows bør kanskje holde seg til elkjøp med preinstallert programvare og drivere. Nå regner jeg med at det her er snakk om relativt oppdaterte personer siden dette er hardware.no. Da driverinnstallasjoner er noe de fleste oppegående personer er i stand til så regner jeg med at elitegroup funker bra. Det er en maskin med superb ytelse og pris og kvalitet. Imidlertid forventes det LITT mer av brukeren enn hva det gjør på en HP hos Elkjøp med recovery disk og LÆREBOK

Lenke til kommentar

Jeg er enig at det sikkert er snakk om relativt oppegående personer her på hardware.no. Men det er ikke bare personer herfra som kjøper PCer.

 

Det er jo litt off-topic, men jeg synes at det bør være mulig å levere med riktige drivere som faktisk virker. Selv om det nok settes litt høyere krav til en som kjøper en ECS eller Whitebox-maskin enn til en som kjøper en maskin på Elkjøp.

 

Hilsen EN MANN

Lenke til kommentar
Jeg er enig at det sikkert er snakk om relativt oppegående personer her på hardware.no. Men det er ikke bare personer herfra som kjøper PCer.

 

Det er jo litt off-topic, men jeg synes at det bør være mulig å levere med riktige drivere som faktisk virker. Selv om det nok settes litt høyere krav til en som kjøper en ECS eller Whitebox-maskin enn til en som kjøper en maskin på Elkjøp.

 

Hilsen EN MANN

Hei :)

 

Er helt enig der! Når man kjøper en pakkeløsning som fx en bærbar, da bør driverne og bundelen virke! Hvis jeg kjøper noe som dette fra et firma som har montert delene, da blir jeg meget skuffet hvis det viser seg at driverne ikke fungerer som det skal, eller at hardware som er implimentert ikke er kompatibel. Da virker de som har satt sammen delene rimelig amatørmessige, useriøse og inkompetente spør du meg :devil:

 

Noe helt annet når man bygger greiene selv. Da er det opp til den enkelte bruker å sørge for å passe på at delene man skal komponere er kompatible. Det er jo umulig for fx. en skjermkort eller en HK produsent å prøve alle verdens konfigurasjoner for å se om det de produserer er kompatible med alskens hardware.

Lenke til kommentar

Helt enig. En bør forvente mer av både elitegroup og Multicom. Men tilbake til spørsmålet for det er ikke det vi diskuterer :no: Mannen ville ha den beste maskinen. Og den beste maskinen er Elitegroup. Dersom han da greier å installere en driver. Noe jeg tror han er fullt kapabel til :) Forsvarer ikke den dårlige driverbundelen men forsvare kjøp av en ECS for de som kan litt mere enn helt basic datakunnskaper.

 

Var det klarere? :p

Lenke til kommentar
Helt enig. En bør forvente mer av både elitegroup og Multicom. Men tilbake til spørsmålet for det er ikke det vi diskuterer :no:  Mannen ville ha den beste maskinen. Og den beste maskinen er Elitegroup. Dersom han da greier å installere en driver. Noe jeg tror han er fullt kapabel til  :)  Forsvarer ikke den dårlige driverbundelen men forsvare kjøp av en ECS for de som kan litt mere enn helt basic datakunnskaper.

 

Var det klarere?  :p

 

Det var klart ja, og jeg er helt enig med deg. Har utrolig lyst på en G556 selv, men tror jeg skal klare å vente til høsten. Kanskje...

Lenke til kommentar

Siden det er dama di som skal ha maskin, og hun primært skal bruke den som en "tekstbehandler", hvorfor ikke kjøpe noe som er litt lettere å dra med seg? Som f.eks. Dell Latitude D400. Eller enda bedre, en Apple iBook. Garanterer at dama di blir super-fornøyd! Og du får heller kjøpe deg egen maskin å spille på. (Eller skaffe deg en rikere dame slik at du kan be henne kjøpe en hel maskin til deg, ikke bare kjøpe en tyngre og dyrere maskin enn hun trenger slik at du kan spille på den...)

Lenke til kommentar

Er enig med siste der. Har sett litt på noen fra Asus. Det står mellom en ultraportabel eller en elitegroup 551 med M9. (koster bare 10k, og har en greit grafikkløsning, ivertfall i forh til onboard)

 

Problemet med ultraportabel er at det koster flesk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...