Gå til innhold

For varmt i kabinettet


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt dette coolermaster

kabinettet. Kjøpte det for for å få det mer kjølig i maskinen enn med det gamle kabinettet mitt. Det er jo to vifter foran som blåser luft inn, og ett bak som drar luft ut. I tillegg har jeg en Thermaltake volcano 11 cpukjøler som er meget bra.

Derfor lurer jeg da på hvorfor systemtemp ligger på 60 grader og cpu på 50 når maskinen ikke jobber?

 

Er det noe annet jeg kan gjøre for å få ned temp? Orker ikke ha cpuvifte ståendes på 5000 rpm, det bråker litt for mye ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere vifter, flere vifter, kanskje også en bedre chipset kjøler, dit chipset er jo varmere enn Cpu-en. Kanksje du bør kjøpe store vifter, da disse flytter mer luft på lavere turtall altså mindre bråk.

 

Edit: rettet noen skrivefeil.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Flere vifter, flere vifter, kanskje også en bedre chipset kjøler, det er jo varmere enn CpU-en. Kanksje du bør kjøpe store vifter, da disse flytter mer luft på lavere turtall altså mindre bråk.

min cpu er varmere enn chip.... hmm....

Det jeg mente var at hans chipset var varmere enn Cpu-en, har rettet innlegget nå.

Lenke til kommentar
:hmm: Jeg ville ha satt ALLE viftene på å blåse inn, det hjelper!!! :yes: Så lar du pcu1 gjøre jobben med å fjerne lufta..... :thumbup:=smart!!![/color=red]

eehh.... NOT!

 

du burde ha viftene i front til å blåse inn, og viftene bak til å suge ut ;)

 

en kamerat har 2 deltaer (80mm) hvor begge vendte inn, men etter at han snudde den ene slik at den bak sugde inn, sank sys.temp med 4 grader!

 

derfor... er ikke best at alle blåser inn :yes:

Lenke til kommentar
Håper virkelig han hadde koblet de deltaene til en rhobeus eller noe sånt, ellers så syntes jeg synd på øra hannes :blink:

Det er ikke om å gjøre å ha mest mulig luft inn i kabinettet. Den O'store regel om temperaturer i kabinetter lyder:

Varmen må VEKK, det betyr UT av kabinettet. Så vifter som står i nærheten av CPU/north bridge bør blåse den varme luften som finnes her ut av kabinettet. Tilgang på ny luft kan komme via sprekker i kabinettet, men helst gjennom filtrerte vifter.

Lenke til kommentar
Det er ikke om å gjøre å ha mest mulig luft inn i kabinettet. Den O'store regel om temperaturer i kabinetter lyder:

Varmen må VEKK, det betyr UT av kabinettet. Så vifter som står i nærheten av CPU/north bridge bør blåse den varme luften som finnes her ut av kabinettet. Tilgang på ny luft kan komme via sprekker i kabinettet, men helst gjennom filtrerte vifter.

:yes:

 

Men jeg vil si at vifter som blåser inn er bortkastet, med mindre de blåser rett på noe som kan trenge kjøling, f.eks. harddisker, eller via en kanal rett til CPU.

Lenke til kommentar
Det er ikke om å gjøre å ha mest mulig luft inn i kabinettet. Den O'store regel om temperaturer i kabinetter lyder:

Varmen må VEKK, det betyr UT av kabinettet. Så vifter som står i nærheten av CPU/north bridge bør blåse den varme luften som finnes her ut av kabinettet. Tilgang på ny luft kan komme via sprekker i kabinettet, men helst gjennom filtrerte vifter.

:yes:

 

Men jeg vil si at vifter som blåser inn er bortkastet, med mindre de blåser rett på noe som kan trenge kjøling, f.eks. harddisker, eller via en kanal rett til CPU.

Dersom han lar luft sige inn i alle sprekker og åpninger så vil han få et helvete med å rengjøre kabinettet for støv. Leder du all inngående luft via vifter så kan du bare rense filteret. Har du vifteanlegg som flytter med luft inn i kabinettet enn du har vifteanlegg som flytter luft ut av kabinettet, vil han ikke få noen problemer med støv i alle små åpninger i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Dersom han lar luft sige inn i alle sprekker og åpninger så vil han få et helvete med å rengjøre kabinettet for støv. Leder du all inngående luft via vifter så kan du bare rense filteret. Har du vifteanlegg som flytter med luft inn i kabinettet enn du har vifteanlegg som flytter luft ut av kabinettet, vil han ikke få noen problemer med støv i alle små åpninger i det hele tatt.

Filter er bra, har aldri ment noe annet.

 

Overtrykk er en god ting med tanke på støv, men det er mindre effektivt for kjøling. Jeg ville heller prøvd å tette igjen alle små sprekker, med støydempematter, teip, gummilister osv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har samme kabinett, men da med Mist 350 w PSU som har en 120mm vifte som gjør en god jobb, i tillegg har jeg en 120mm papst på utsiden bak ( montert m 80-120mm adapter )

Satte også på filter foran viftene i front ( anbefales hvis ikke maskinen skal se ut som en ulldott innvendig etter noen måneder )

Mist kjøler på CPU.. ( P4 2,8 )

Temperaturen idle ligger da på 29 grader på CPU og 32 grader på MB..

Kan være lurt å ikke dra opp for mye på viftene i front da temperaturen kan stige pga dette, en justering via en viftekontroller anbefales, bruker Coolermaster Aerogate 1 med godt resultat..

 

 

Hilsen tcarl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...