Gå til innhold

Hjelp av kopiering av mapper i DOS!


Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne så postet den her. Tur etter tur har noen av harddiskene mine tatt kvelden og det er en av harddiskene mine nå som kun vises i DOS. Hvis jeg trykker på den i WIndows 2000 kommer det enten opp "Feil funksjon" eller noe som"Denne er ikke formatert, vil du formatere den nå?".

 

Uansett da tenkte jeg at jeg kunne kopiere alt fra den harddisken til en annen i DOS. Jeg får kopiert alle mapper som har filer direkte i den mappa som jeg kopierer. Altså jeg får ikke kopiert en mappe med mapper i seg.

 

En av mappene heter _05WWW~2.COM i DOS, jeg brukte litt rart system for å sortere mappene så egentlig heter den _05 WWW.DOWNLOAD.COM 05_ eller noe slikt.

 

Uansett jeg bruker kommandoen COPY _05WWW~2.COM

D:\HERSKALDENFLYTTES og som sagt så funker det hvis filene ligger direkte i mappen _05WWW~2.COM. Dersom det ligger mapper i _05WWW~2.COM så sier den at den ikke finner filene. Funker ikke COPY kommandoen med en mappe som har mapper i seg?

 

Noen som har forslag til andre kommandoer eller hva jeg kan gjøre?

Den harddisken tror jeg har sett sine beste år for av og til så skrur den seg av og write error kommer opp.

 

Derfor må jeg få reddet innholdet før den sier takk for seg for godt.

 

Takker for alle forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, det funker vel ikke å kopiere mapper direkte? Her har du noen kommandoer du kan bruke:

 

copy kildefiler.xxx målmappe\ (kopierer filer)

md mappe (lager mappe)

del filer.xxx (sletter filer)

cd mappenavn (change directory)

cd.. (gå opp en mappe)

cd\ (gå til rot)

 

Mappenavet "mappenavnet" blir "mappen~1". Du tar de 6 første tegnene, en ~ og så et tall.

 

Skal du kopiere mappen "mine spill" fra "c:\dokumenter\mine spill", til "d:\backup\minespill\" gjøre du følgende:

 

d:

cd backup

md minespill

c:

cd\

cd dokume~1

cd minesp~1

copy *.* d:\backup\minesp~1\

 

 

gjenta for undermapper :)

Lenke til kommentar

Takker for svar

 

bfisk: Det er litt tungt å gå inn i hver av undermappe og kopiere dem en og en. Det må vel være noe som kopierer en mappe med flere mapper i seg med en kommando?

 

Armalite66: Kan jo flytte dem, men hva er kommandoen igjen? Kommandoen "Move" funker ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar

MOVE funker ikke siden jeg bruker i Win98 oppstartdiskett. Prøvde DOS 6.00 fra www.Bootdisks.com, men av en merkelig grunn så vises ikke harddiskene der. Diskettstasjonen A: og Cdromen R: kommer opp, men INGEN harddisker kommer opp.

 

Jeg tror XCOPY skal løse problemet men både XCOPY og MOVE kommandoen er ikke implementert i oppstartdiskettene. Gidder noen å prøve ut en av de DOS versjonene fra http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm, legge dem inn på en diskett og se om de får fram noen av harddiskene?

 

Det er jo lite nødvendig å bruke DOS når man ikke får opp harddiskene engang :(

Lenke til kommentar

D du gjør er å søke litt på google å få tak i Norton Commander :D , dette programmet er ganske enkelt genialt! Husker før i 286 dagene, da var d saker da!!

Du vil helst ha tak i en eldre version da disse er mindre (den "nyeste" tok 4 disketter, de gamle tok 1) Hvis du kun får tak i den "nyeste" så trenger du bare NC.exe og NC.ini tror jeg.... (kanskje noen andre filer som heter NC.xxx)

 

Så når du har startet opp med win 98 disketten din tar du inn disketten med NC.exe på og kjører det, dat får du GUI og greier :thumbup:

D vil fungere pga. command.com er lastet i minnet hvis du lurte på d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...