Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tiscali vs. Chello vs. Bluecom vs. NGT


Anbefalte innlegg

Skal flytte i ny kåk, og vurderer disse tre leverandørene.

 

Jeg har telefonlinje i leiligheten jeg flytter inn i (ISDN) men har ikke noe aktivt abonnement knyttet til denne (greier meg med mobil).

 

Det jeg stusser over er at Bluecom da må installere med montør. Tiscali sier jeg ikke trenger montør, så lenge jeg ikke har flere enn 1 uttak i leiligheten. Chello sier også at jeg ikke trenger montør.

 

Bluecom tar 995,- etableringsavg + 795,- for montør - det blir en dyr installasjon. Tiscali tar 495,- (gjør det selv), mens Chello har gratis gjør det selv frem til 1. juni (er UPC som har kabel i gården). NGT har jeg ikke fått noe svar fra - men etter hva jeg hører kreves det ikke montør der, selv om man ikke har fasttelefonabonnement? Jeg hører også at man ikke får et tillegg i månedsprisen selv om man ikke har fasttelefonabonnemnet, når man har NGT ADSL.

 

Jeg heller mot å velge Chello, men hører de er litt snåle mhp. å stenge en del porter? Men dersom det jeg hører om NGT stemmer, spørs det om jeg ikke går for NGT.

 

Noen som har erfaringer fra de nevnte? (og installasjonsprosessen?)

Endret av goggen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tiscali er helt OK de. :thumbup: Ikke Norges billigste, men jeg har gode erfaringer med suport og fiksing av problemer. Gidder ikke gå i mer detalj.

 

Hadde Nextgentel hatt dekning her jeg bor, så hadde jeg nok hatt de. De er vel den leverandøren som leverer mest for pengene.

 

Tips: ikke bare se på insatllasjonskostnaden, men også hvor mye du må betale pr. måned.

Lenke til kommentar

Du trenger montør hos de fleste trur jeg, vis med mindre du har ett eksisternede telefonnummer inn i leiligheten. De må nemlig finne ut hvilken port i telefonskapet som fører opp i leiligheten din og aktivere denne hos telefonleverandør for at signalesne skal komme hjem til deg. Tror ikke det holder å vite hvilken leilighet du bor i. Er hvertfall sånn hos nextgentel, og da bør det være sånn hos andre som bruker telefonlja som adsl.

 

Eller kan jeg si som bruker av nextgenel at de har en god stabil linje, er vel en av de beste på pris ytelse.

negativt er: De pinger litt dårlig (spiller cs), og kundebehadlingen er ofte kritisert, selv om jeg ikke har hatt problemer med dette er det jo en kjent sak.

Lenke til kommentar
Tiscali er helt OK de.  :thumbup: Ikke Norges billigste, men jeg har gode erfaringer med suport og fiksing av problemer. Gidder ikke gå i mer detalj.

 

Hadde Nextgentel hatt dekning her jeg bor, så hadde jeg nok hatt de. De er vel den leverandøren som leverer mest for pengene.

 

Tips: ikke bare se på insatllasjonskostnaden, men også hvor mye du må betale pr. måned.

Gjør det som står i signaturen din du.

 

Du trenger montør hos de fleste trur jeg, vis med mindre du har ett eksisternede telefonnummer inn i leiligheten.

 

Om man vil ha montør til å installere ADSL er opp til kunden.

Endret av dash
Lenke til kommentar
Tiscali er helt OK de.  :thumbup: Ikke Norges billigste, men jeg har gode erfaringer med suport og fiksing av problemer. Gidder ikke gå i mer detalj.

 

Hadde Nextgentel hatt dekning her jeg bor, så hadde jeg nok hatt de. De er vel den leverandøren som leverer mest for pengene.

 

Tips: ikke bare se på insatllasjonskostnaden, men også hvor mye du må betale pr. måned.

Gjør det som står i signaturen din du.

 

Du trenger montør hos de fleste trur jeg, vis med mindre du har ett eksisternede telefonnummer inn i leiligheten.

 

Om man vil ha montør til å installere ADSL er opp til kunden.

Ikke hvis han ikke har registrert telefonnummer opp i leiligheten. Skjønner seff at å plugge i to ledninger i routern kan hvemsomhlest gjøre...

 

Eller er det verdt å merke seg at vi får/har fått en ny aktør på marketdet. hardware har en reportasje om det som du finner her

 

Høres ut som bra gerier ;)

Lenke til kommentar
Har opplevd flere ganger at når det ikke har vært telefon i en leilighet, så har bravida dratt ut kabelen i sentralen.. men andre ord, du må ha montør uansett for å få koblet det opp, men det har selvfølgelig vært unntak også :)

Dette gjør jo montøren når man etablerer ADSL(noe isp ordner med). Det han mente var om han trengte montør for å koble ledninger inn i splitter/adsl modem/isdn boks

Endret av dash
Lenke til kommentar
Dette gjør jo montøren når man etablerer ADSL(noe isp ordner med). Det han mente var om han trengte montør for å koble ledninger inn i splitter/adsl modem/isdn boks

Vel, praksisen til Telenor networks er jo at man skal ha montør hvis det ikke er et aktivt telefonabonnement på den eksisterende linja.

Lenke til kommentar
Har opplevd flere ganger at når det ikke har vært telefon i en leilighet, så har bravida dratt ut kabelen i sentralen.. men andre ord, du må ha montør uansett for å få koblet det opp, men det har selvfølgelig vært unntak også :)

Dette gjør jo montøren når man etablerer ADSL. Det han mente var om han trengte montør for å koble ledninger inn i splitter/adsl modem/isdn boks

Da har de registrert linje på leiligheten din så de vet hvilken port i telefonsentralen i boretslagget ditt du sender på. Har de ikke dette registrert må de ut med en montør med måleutstyr som setter en motstand i telefonkontakten din og må derfra videre ned i telefonsentrelen for å se hvor det piper hen så de får formidlet dette til telefonleverandør og åpnet linja. Dette klarer du neppe selv med mindre du jobber som telemontør.

 

Edit:

Redigerte du inleget dit? var ikke dtte jeg kommenterte :p

Uansett, hvordan vet du hva han spurte om? står ikke noe om hva han trenger hjelp til...

Og man må betale for montør uansett om det gjelder montering av router eller åpning av linja, må man ikke?

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

Det har du helt rett i crownjewel! Dessuten er det også straffbart å gjøre den koblinga på egnhånd. (man må bryte seg inn i sentralen etc.) :devil:

 

Edit: dash: jeg skjønte ikke helt den kommentaren din i sta? Var det kun for å være frekk? -> dropp det!

Endret av Ponnypetra
Lenke til kommentar

Hva montøren evt må gjøre i sentralen uavhengig av min bistand/lommebok bryr jeg med lite om, er egentlig oppkobling hejmme hos meg jeg lurer på.'

 

Fikk svar fra NGT; de har ingen tillegg i månedsprisen selv om man ikke har fasttelefon. Installasjonsprisen er den samme selv om man bruker montør eller "gjør-det-selv "-pakka. Dette høres jo veldig bra ut :yes:

Lenke til kommentar

UPC stenger port 21, 25 og 80 for inngående trafikk, noe som betyr at du ikke kan sette opp en ftp-server (21), mail-server (25) eller web-server (80) på default port. Du kan sette opp en ftp-server på f.eks. port 3912, en web-server på port 8080 og en mail-server på port 9999 om du skulle ønske det. (Det er et brudd på reglementet hos UPC, men jeg tror ikke de gjør noe med det) I tillegg har UPC litt lav hastighet ut. Ellers er UPC bra.

 

Jeg har NGT nå (er avhengig av port 21, 25 og 80) og er også veldig fornøyd med det. Har bare positive ting å si om support hos NGT. (Ok, da, det kan av og til være litt lang kø på telefonen... :( Men når de først svarer er supporten bra!)

 

Bluecom har jeg bare hørt mye negativt om. Tiscali har jeg ikke hørt så mye om. Mitt tips er at du bør gå for enten UPC eller NGT. Det letteste er UPC, siden du da har en gjør-det-selv-pakke som det er umulig å gjøre noe feil med :)

Lenke til kommentar

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=226905 <- les den før du vurderer Tiscali. Har Tiscali ADSL, og de er det største drittfirmaet i verden.

 

Ville ikke tatt noen av de andre der heller, selv om jeg ikke har no erfaring med chello. Har du vurdert www.tele2.no ? Kjenner folk som har det og er veldig fornøyde. Vil du ha kvalitetslinje, ta www.catch.no , selv om de er litt dyrere enn konkuransen.

Lenke til kommentar
Skal flytte i ny kåk, og vurderer disse tre leverandørene.

 

Jeg har telefonlinje i leiligheten jeg flytter inn i (ISDN) men har ikke noe aktivt abonnement knyttet til denne (greier meg med mobil).

 

Det jeg stusser over er at Bluecom da må installere med montør. Tiscali sier jeg ikke trenger montør, så lenge jeg ikke har flere enn 1 uttak i leiligheten. Chello sier også at jeg ikke trenger montør.

 

Bluecom tar 995,- etableringsavg + 795,- for montør - det blir en dyr installasjon. Tiscali tar 495,- (gjør det selv), mens Chello har gratis gjør det selv frem til 1. juni (er UPC som har kabel i gården). NGT har jeg ikke fått noe svar fra - men etter hva jeg hører kreves det ikke montør der, selv om man ikke har fasttelefonabonnement? Jeg hører også at man ikke får et tillegg i månedsprisen selv om man ikke har fasttelefonabonnemnet, når man har NGT ADSL.

 

Jeg heller mot å velge Chello, men hører de er litt snåle mhp. å stenge en del porter? Men dersom det jeg hører om NGT stemmer, spørs det om jeg ikke går for NGT.

 

Noen som har erfaringer fra de nevnte? (og installasjonsprosessen?)

Jeg har hatt Chello, NGT og Telenor og vil rangere dem opp i mot etter hverandre slik:

 

1. Telenor - Svært bra kundeservice, gode linjer, grei pris, og de jeg har endt opp med til slutt

 

2. Chello - Bra, får det man betaler for. Betalte 49 kr. ekstra i mnd for 756/384 istedet for 756/128. Det var absolutt verd pengene.

 

3. NGT - Svært dårlig kundeservice, greie men ustabile linjer, følte meg absolutt ikke tilfreds. Ville absolutt ikke anbefalt dem til noen.

 

Vil gjerne presisere at dette kun er min egen personlige prioriteringsliste og det kan godt hende at mange er uenige med meg. Jeg for min del vil helst aldri oppleve NGT på noen som helst måte igjen :p

 

Jeg har selv aldri hatt behov for å sette opp ftp server så det kan jeg dessverre ikke uttale meg om.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Jeg har hatt Chello siden sommer'n 2000 og har vært veldig fornøyd. Har ikke prøvd å sette opp hverken webserver, ftp-server eller mail-server hjemme, så det med port-sperringen kjenner jeg ikke til.

 

En ting jeg liker med Chello er at Chello alltid er online, (så legne det ikke er driftsstans - sjelden hos meg).

 

ADSL'ene fungerer egentlig som avanserte modem'er og går opp og ned ettersom du bruker dem. Det misliker jeg sterkt. Vet ikke om det gjelder alle leverandører.

 

Med Chello+ kan du ha tre maskiner med hver sin skikkelige, offentlige IP-adresser. Enkelte ADSL-løsninger jeg har sett operer med private IP-adresser på innsiden av routeren. NAT med andre ord. Det ville jeg heller ikke likt.

Lenke til kommentar

Har hatt bluecom i et år selv og det har gått bare bra, de er grei på kundeservice og linjene holder den hastigheten du blir lovet. NGT har jeg hørt en del blandete meninger om. Ta et søk på forumet og les det du finner om Tiscali så får du vite det du trenger :p Ville gått for Bluecom da du slipper det "&/¤"/¤& PPPOE tullet til telenor (med bluecom har hver maskin egen ip fra din linje.. hurra!)

Har hatt en del krangler med telenor kundeservice igjennom mine år som telenor kunde, og har derfor valgt å boikotte telenor så langt det er gjennomførbart :)

 

:: Måtte bare adde at jeg nå har 2mbit/2mbit linje over fiber fra en lokal leverandør for 495,- ::

Endret av Revenger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...