Gå til innhold

led-"anlegg" til pengboka


Anbefalte innlegg

jeg har tenkt å ordne med leds for å ha i penboka så jeg kan brife litt i ny og ne..

har jo også veldig lyst til å prøve ut det nye loddestativet mitt...

 

det jeg da trenger er leds, helst lys-sterke som trekker lite strøm, hadde også vært fint om de ikke var diffuse.

dette trenger jeg hjelp til å finne på elfa, og fargen er ikke noe spessiellt viktig her...

 

jeg tenkte å lage anorningen på et likte kort på størrelse med et kredittkort. er det noen som vet hva jeg kan bruke her?

 

vil gjerne ha forslag til batterier også. hadde egentlig tenkt minimum 4 leds..

 

og har dere noe bra forslag til minibryter jeg kan bruke, slik at jeg ikke trenger å bytte batterier, for det blir sikkert ødelagt hvis jeg prøver på det.

 

hadde vært fint om dere kunne hjelpe meg med linker og idè'er, og gjerne linker til varer hos elfa. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har tenkt å ordne med leds for å ha i penboka så jeg kan brife litt i ny og ne..

har jo også veldig lyst til å prøve ut det nye loddestativet mitt...

 

det jeg da trenger er leds, helst lys-sterke som trekker lite strøm, hadde også vært fint om de ikke var diffuse.

dette trenger jeg hjelp til å finne på elfa, og fargen er ikke noe spessiellt viktig her...

 

jeg tenkte å lage anorningen på et likte kort på størrelse med et kredittkort. er det noen som vet hva jeg kan bruke her?

 

vil gjerne ha forslag til batterier også. hadde egentlig tenkt minimum 4 leds..

 

og har dere noe bra forslag til minibryter jeg kan bruke, slik at jeg ikke trenger å bytte batterier, for det blir sikkert ødelagt hvis jeg prøver på det.

 

hadde vært fint om dere kunne hjelpe meg med linker og idè'er, og gjerne linker til varer hos elfa. :)

mulig dette spørsmålet er litt dumt, but here it goes:

er pengbok det samme som en lommebok, det vil si en liten "mappe" som passer i lomma på en bokse, og som kan inneholde penger (type papir og mynt), kort av forskjellige slag, og eventuelt diverse kassalapper og kvitteringer?

Lenke til kommentar

Tja, om ikke jeg husker helt feil så går lithium batteriene (de små tynne som brukes i enkelte fjernkontroller og spesielt klokker) på 5v (evt typen som blir brukt i "laser" pennene som florerer rundt omkring. Må nok koble flere sammen, men det finner du nok ut av)

 

Vet en god del har brukt disse når de har laget seg blant andre mousepads (du ser dem på metku.net) Tynne og holder en stund.

Minuset er at de koster en slant når du en gang må bytte, men så er det vel ikke meningen å ha den på hele tiden.

 

For å skru av og på lyset så trenger du ikke å gjøre det værre enn å lage en beholder til batteriet hvor den ene ledningen er loddet fast og den andre er løs. Når du trykker på beholderen så presser du ledningen på batteriet og voila du har lys. Lettere enn brytere for å skru av og på om du vil gjøre det så smått som mulig. Dette er hvertfall hva jeg ville ha gjort.

 

Angående lys så har jeg ikke anelse hva elfa tilbyr, men det meste blir vel vanlige dioder som brukes som signal pærer i tv'er og skjermer, med andre ord ikke de mest lyssterke sakene (men hva vet jeg, har ikke sett igjennom katalogen)

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Alt spørs jo på hvor i lommeboka du vil gjemme batteriet, men la oss si at du legger batterier inni en lomme, med lyset liggende ut av denne lomma. Det jeg mente var at du lodder den ene ledningen fast til den ene siden av batteriet og lar den andre ligge løst oppå med noe imellom som gjør at ikke det er kontakt hele tiden. Når du presser på lommen med batteriet så presser du ned ledningen mot batteriet og du har en fungerende krets. Voila du har lys. Penere enn å ha en bryter hvertfall, og mye mer diskre..

 

Legger opp et enkelt bilde av hva jeg tenker på. Er selvfølgelig blåst opp får å få fram poenget.

 

eks.jpg

 

Dette er forresten en typisk sammenleggbar lommebok som deles på midten. Har gjort det samme selv(for en god stund siden), men hadde problemet med at det ble lys når jeg satt meg med lommenboka i baklomma. Løste dette med å legge lim imellom ledningen og batteriet og bare en liten bit avdekket ledningsstump helt ytterst. Endte med at problemet ble borte, men jeg måtte trykke rimelig hardt for å få endene til å møtes. Selvfølgelig så var den en skitten tyv i Krakow som stjal den da jeg spiste på Pizza Hut i fjor under klasseturen.

Tro om ikke han fikk et artig syn når han så hva annet en penger som lå i den!

 

EDIT: Leifer

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Har aldri vært der, og webområdet deres er et mareritt å navigere seg igjennom. Men denne kan jo gi deg et lite hint ;)

 

Husk å ta en titt på lysstyrken når du kommer deg frem (Leds ligger forresten under optokomponenter). Ultrabright leds ligger på et par tusen MCD og oppover

(De som Microplex selger har 8000, bare som en pekepinne)

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

jeg vet om LSDiodes, og de har noe leds jeg trenger til rattkjelka mi, men etter det jeg så nå, så er de ledsa jeg fant på elfa mer lyssterke i forhold til hvor mye volt de trenger, og siden mitt skal gå på batterier, så er det å foretrekke...

 

forresten hvor mange volt er et 1000mAh batteri på?

 

og ang. kretskort, hvis det må etses eller hva det nå kalles, så har jeg ikke utstyr til det.. :(

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
jeg vet om LSDiodes, og de har noe leds jeg trenger til rattkjelka mi, men etter det jeg så nå, så er de ledsa jeg fant på elfa mer lyssterke i forhold til hvor mye volt de trenger, og siden mitt skal gå på batterier, så er det å foretrekke...

 

forresten hvor mange volt er et 1000mAh batteri på?

 

og ang. kretskort, hvis det må etses eller hva det nå kalles, så har jeg ikke utstyr til det.. :(

Angående spenningen de bruker (IKKE TREKKER :scared: ingen som skjønner det? :p ) så er vel det ganske avhengig av "motstanden" i de... vart litt rart detta men.. ;)

Menne... voltstyrken på et 1Ah batteri? :wow: Det kommer jo an på... spenningen :p:p Er jo forskjellig fra batteri til batter det :D

Og viss du skal etse kretskort så kan du nok bare ta kontakt med en vgs med gk elektro / vk1 elektronikk... de kan sikkert fikse det for en billig penge :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...