T.S Skrevet 17. mai 2004 Skrevet 17. mai 2004 Hvilke olje anbefales til turbomotor (96-audi a4t) Må jeg bruke fullsynt. olje?
Opus Skrevet 18. mai 2004 Skrevet 18. mai 2004 Vil tippe helsynth. er riktig. Har du ikke håndboka til bilen?
T.S Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Skrevet 20. mai 2004 (endret) ok, hvordan er billig oljene fra biltema og cd-cardic, greiest og holde seg unna? Endret 20. mai 2004 av T.S
Antihero Skrevet 21. mai 2004 Skrevet 21. mai 2004 spandér de få kronene det koster for SKIKKELIG olje. i det lange løp kan det spare deg for mange kroner (og irritasjon)
crownjewel Skrevet 21. mai 2004 Skrevet 21. mai 2004 Bruker halvsyntetisk fra biltema, går greit det, det er riktignok ikke racing olje, men holder i massevis for vanelig kjøring.
andvsduck Skrevet 25. mai 2004 Skrevet 25. mai 2004 Må si at Biltemas oljer kommer gang på gang ut som "best i test", men kjører selv på Hydro Texaco full syntetisk (får den for 43,50 kr literen hehe).
gjerms Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Ser man litt på olje kanene så oppfyller dem begge kravene og spesifikasjoene. Kjøpe en 4l kanne på Esso koster vel ca 500kr. Jeg kjøpte en på Felleskjøpet, samme olje med samme spes. Den kostet 250 kr... Dette blir som det og kjøpe røyk tror jeg: på essoen koster en 20 pack 85kr, butikken 50kr. Det er ikke værre en det. Er man fanatiker?! velg det dyreste. Min bil går på elf helsynt.
drkaos Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Biltemas oljer som kommer best ut i test er vanlig dino-oil. Mange med audi's turbomotorer anbefaler Valvoline 10w60. Det er en olje som passer veldig bra i de motorene. Motvirker også klakking fra ventilløfterne..
sedsberg Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Har hørt skumle rykter om at det å gå fra mineralsk til syntetisk olje ikke er bra. Kunne føre til oljelekasjer og no greier. Stemmer dette, eller er det bare svada? Skulle kjøpe olje til bilen min (oljeskift) og hadde null anelse om hva slags olje som var brukt før. Kjøpte en noenlunde rimelig Castrol-olje (mineral) og satser på at den duger.
Fixer'n Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Hvis en motor har gått på helsyntetisk olje siden den er ny, går det fint å fortsette med den samme oljen. Det at en motor får olje lekasje eller begynner å bruke olje kommer av at man bytter grad av olje.
sedsberg Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Hva er da det sikreste å gjøre hvis man ikke har fleineste aning om hva slags olje som er brukt? (Kjøpe den feiteste dinosaurus-sausen man finner?)
Fordxr4x4 Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 hoved regelen er vel at gamle biler skal ha mineral olje før 9 0tallet(rød eller noe) 240 og sånt. litt nyere skal ha halv(semi) syntetisk(90 tallet)( blå eller noe) hvertfall på esson. så de nyeste8 siste årene. skal ha hel syntetisk . grønn på esson,.
Rånern Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Såre enkelt: *Sjekk instruksjonsboka*. Det kan godt hende du kan kjøre på mineralolje uten problemer, det du må sjekke er hvilke spesifikasjoner som kreves, og det ser du ut fra API-klassifiseringen. Eks. " SAE 10W-40 API SF" angir viskositet 10(vinter) med varmebestandighet som SAE40 olje. API angir kvalitetsgrad, "SF" er en typisk høykvalitetsolje for bensinmotorer. ("S" er for bensin, "C" er for diesel, eks. "SF/CG" egner seg til både diesel og bensinmotorer.) Sjekk bokstaven etter "S" eller "C", den skal være lik eller lenger uti alfabetet enn angitt i bokji. Syntoljene trenger ikke være "bedre" enn mineralske såfremt du bytter til rett tid. Syntoljer tåler lengre skiftintervaller og holder seg tynnere om vinteren. DET er den store forskjellen. Syntolje kan være bortkasta penger hvis motorprodusenten ikke stiller KRAV om at det skal brukes, og det gjør de sjelden.
Jan-E. Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Har hørt skumle rykter om at det å gå fra mineralsk til syntetisk olje ikke er bra. Kunne føre til oljelekasjer og no greier. Stemmer dette, eller er det bare svada? Skulle kjøpe olje til bilen min (oljeskift) og hadde null anelse om hva slags olje som var brukt før. Kjøpte en noenlunde rimelig Castrol-olje (mineral) og satser på at den duger. Det som er farlig med å gå over fra "vanlig" til syntetisk olje er at som regel har den syntetiske oljen bedre renseegenskaper sånn at slam og dritt som har bygd seg opp løsner, og kan i verste fall føre til havari pga. at oljekanalene tettes igjen. Kjøp oljen på FK-butikken, hvis du ikke hater Esso-olje, for det er det du får derfra i kamuflerte kanner. Selv hadde jeg aldri tatt sjansen på å bruke olje fra f.eks Europris, aner jo aldri hvor den kommer fra.
drbass Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Har ikke peiling på hva som var på min bil når jeg kjøpte den, men bruker nå valvoline 5w40 eller hva det var. Bilen drypper litt, men ikke akkurat mye. Denne oljen jeg kjøpte var beregnet på turbo biler, da turboen i allefall i min bil er oljekjølt. Bilen det dreier seg om er en uno turbo
Babelfisken Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Såre enkelt: *Sjekk instruksjonsboka*. Det kan godt hende du kan kjøre på mineralolje uten problemer, det du må sjekke er hvilke spesifikasjoner som kreves, og det ser du ut fra API-klassifiseringen. Eks. " SAE 10W-40 API SF" angir viskositet 10(vinter) med varmebestandighet som SAE40 olje. API angir kvalitetsgrad, "SF" er en typisk høykvalitetsolje for bensinmotorer. ("S" er for bensin, "C" er for diesel, eks. "SF/CG" egner seg til både diesel og bensinmotorer.) Sjekk bokstaven etter "S" eller "C", den skal være lik eller lenger uti alfabetet enn angitt i bokji. Syntoljene trenger ikke være "bedre" enn mineralske såfremt du bytter til rett tid. Syntoljer tåler lengre skiftintervaller og holder seg tynnere om vinteren. DET er den store forskjellen. Syntolje kan være bortkasta penger hvis motorprodusenten ikke stiller KRAV om at det skal brukes, og det gjør de sjelden. Det er knapt noen motor som krever syntetisk olje. "Alle" kan kjøre med mineral-olje. Bortsett fra gamle slitne motorer kan alle også kjøre med syntetisk. Ved siden av kaldstartegenskapene er sytetisk også overelgen ved ekstreme påkjenninger. Syntetiske oljer har også evner som gjør dem veldig mer egnet for bruk der tannhjul er involvert slik som på MC. De beholder i det hele tatt sine egenskaper mye bedre. Mens mineraloljer knuses av gir og har merkbart reduserte viskosietsegenskaper allerede etter 1000km i MC holder syntetiske oljer tre-fire ganger lenger. Når det gjelder diverse no-brand oljer skal man være klar over at disse som oftest er produsert av anerkjennte leverandører. Det er også så klare regler for spesifikasjoner o.l. at jeg personling ikke nøler et sek. med å kjøpe Biltema og andre billigmerker. Har kjørt med Biltema helsynth-olje i MC racing. Sykkelen går fint enda den. Kun ett unntak: Totakt-racing bruker man totakt racing-olje. Det er det eneste stedet jeg virkelig holder meg til merkevarer. Her er det ingen klare graderinger og egenskaper varierer enormt. Det er da også veldig mye mere disse oljene skal klare for å fungere godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå