Gå til innhold

Minneoppgradering av iBook

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det verdt å oppgradere fra 384MB til 640 på en G3 iBook? Hva vil jeg merke forskjell på?

Jeg er jo en av de som irriterer seg grønne over at Word går som sirup på denne maskinen. Går ut fra at det ikke vil bli vesentlig bedre? (Jeg snakker om forsinkelse når man taster, ikke oppstarttid.)

Det koster jo en drøy tusing for en slik brikke, så jeg gidder ikke kjøpe hvis det ikke blir vesentlig bedre. Slik maskinen er nå, duger den ikke til annet enn Linux.

Lars Erik

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket Office, hvilket system og hvor mange mhz er det på modellen du bruker da?

Om du åpner activity monitor så ser du jo hvor mye ram som brukes. Om maskinen ikke bruker all ram så virker det jo meningslöst å oppgradere..

Skrevet
Hvilket Office, hvilket system og hvor mange mhz er det på modellen du bruker da?

Om du åpner activity monitor så ser du jo hvor mye ram som brukes. Om maskinen ikke bruker all ram så virker det jo meningslöst å oppgradere..

Hm, den sier den har 4-5 MB ledig når den kjører Word, det samme som den sier før jeg starter Word, så jeg vet ikke. Det er MS Office X, og prosessoren en 800MHz G3.

Jaja, vi får se.

Skrevet

Kjører både med og uten andre programmer. Greia er: det er ikke vanskelig å kjøre word, men jeg synes den er litt slik at den henger etter når jeg skriver. Er for eksempel noe helt annet når jeg skriver på PC, eller i andre programmer på Macen.

Skrevet
Kjører både med og uten andre programmer. Greia er: det er ikke vanskelig å kjøre word, men jeg synes den er litt slik at den henger etter når jeg skriver. Er for eksempel noe helt annet når jeg skriver på PC, eller i andre programmer på Macen.

Hvilken versjon av OSX har du? Eplemenyen/about this mac/

De symtomene du beskriver minner om symtomer fra veldig tidlige versjoner av OSX. På min iBook 500MHz med Panther funker det helt perfekt å skrive i Word.

Skrevet
Har Panther med siste oppdateringer. Har også oppdatert Word.

Hvor mye ledig hardiskplass har du?

Pröv å skru av automatisk rettskrivning og se om det får bedre da. Hos meg funker det glimrende med.

Skrevet

Pröv å skru av automatisk rettskrivning og se om det får bedre da. Hos meg funker det glimrende med.

Har 4GB ledig, så jeg tror ikke det er der problemet ligger. Men er det slik hos dere at å bruke Word for Mac er akkurat likt, når dere taster, som Word for Windows? Dvs. like responsivt?

LE

Skrevet

Har 4GB ledig, så jeg tror ikke det er der problemet ligger. Men er det slik hos dere at å bruke Word for Mac er akkurat likt, når dere taster, som Word for Windows? Dvs. like responsivt?

LE

Hos meg funker det akkurat som i Windows ja. Merker ingen forskjell fra min 2.8GHz til min iBook 500MHz. I tidligere versjoner av OSX gikk det også treig hos meg, men ikke nå lengere. Starte Word går også nesten ilke kjapt på iBooken som på PC'n.

Har du installert noen nork rettskrivning eller noe på maskinen?

Har du oppdatert office med alle updates?

ta å repair permissions, kanskje det hjelper.

Skrevet

Faren min hadde et lignende problem på den gamle Macen hans, men da gjaldt det alle programmer, men man så det best i Word og Eudora der hvor han skrev mye. Jeg tror kanskje det var noe galt med tastaturet bare, men jeg skal spørre ham hva det var... Noen dager var det verre enn andre dager så vidt jeg husker...

• 2 uker senere...
Skrevet

Heisann

For å fjerne den lille forsinkelsen når du skriver trenger du ikke mer ram, det du må gjøre er å slå av "live word count" i preferences - view. Fikset biffen for meg i allefall :yes:

Skrevet

Joda, har gjort de tipsene (live word count, lyd etc.), og det har hjulpet en del. Er ganske OK nå, men synes fortsatt det henger etter noen ganger... Uansett, nå er macen inne til reparasjon fordi det begynte å utvikle seg en sprekk på den, så jeg må vente med å teste mer nå. Er nok enig i at det sannsynligvis ikke er RAM det skorter på. Ser ikke ut som den bruker alt minnet når jeg skriver i Word. CPU-belastningen er heller ikke overveldende, så jeg skjønner ikke helt hva som er problemet. Kanskje er jeg bare så forferdelig kjapp i toppen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...