Gå til innhold

Outlook: Flere utgående mailservere?


Anbefalte innlegg

Jeg har noen brukere som tar med seg laptopen sin mellom to forskjellige avdelingskontorer.

 

På det ene kontoret har vi BlueCom som ISP, og på det andre er det NGT.

 

Hver gang brukerene kommer til et nytt kontor må de forandre utgående smtp server i outlook. De bruker samme innkommende server på begge kontorene.

 

Hvordan kan man sette opp Outlook til å bruke to utgående, men kun en innkommende mailserver? Jeg har også forsøkt å sette opp en ekstra konto i Outlook, men da henter den ned all mailen fra innkommende server to ganger.

Nødløsningen nå er å bruke to kontoer, hvor den ene har satt feil adresse på innkommende server. Da slipper vi hvertfall å få dobbelt opp av mailene inn, men får jo selvfølgelig feilmeldig når vi sjekker mail.

 

Noen forlag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært inne på tanken med profiler, men det er desverre ikke bra nok. Med to profiler får også brukerene to innbokser, og det er ikke ønskelig.

 

"Hmm...hvor er den mailen jeg leter etter...hmm..., åja, stemmer, da må jeg logge inn i den andre profilen for å lese mailen, videresende den til meg selv, åpne denne profilen igjen og så svare på mailen...."

 

Hadde håpet at det var en mer elegant måte enn som så...

Lenke til kommentar

Lokal SMTP server (på brukerens PC) er et mulig alternativ. Da finner den selv riktig SMTP server hos mottakeren for å kunne sende mailen.

 

En av de siste utgavene av Delphi Magazine har full kildekode til en "lightweight" server. Jeg skjønner at dette ikke er aktuelt for mange, men bare måtte nevne det.

Lenke til kommentar

Du var inne på løsningen. Du må sette opp to kontoer. Så går du inn på tools -> send/receive -> send/receive settings -> define groups , alternativt ctrl + alt + s. (outlook 2003). Merk av "all accounts" og trykk "edit". Der kan du velge hvilke kontoer som skal være med når du skjekker mail. Der fjerder du merkingen på en av kontoene på "receive mail items". Og du sjekker kun mail på en av kontoene.

 

1.JPG

2.JPG

 

Når du sender mail må du velge hvilken konto du skal sende fra. Begge kontoene ligger under en rullegardin meny med navn "accounts" når du har trykket "new".

 

send_outlook.JPG

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Supert! Les og lær folkens! Dette er måten å svaret på ett innlegg!

 

Takker så mye Orjanp! Skal implementere løsningen din hos brukerne i morgen :)

Ikke noe problem. :) Du får gi tilbakemelding på om det fungerer som brukerene ønsker.

 

ps. Glemte å nevne det. Dette skulle selvsagt fungere med flere enn to forskjellige isp'er også. Man trenger bare en konto for hver isp. Man sørger bare for at det kun er konto som sjekkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...