Gå til innhold

Israel??


Anbefalte innlegg

Hva synes folk om Israels stadig mer agressive linje i kampen for å få okkupert hele forbanna midtøsten...? Finnes det grenser for hvor lenge USA føler at de må stille seg bak på grunn av et høyt antall rike jødiske innbyggere som har betalt gode penger for støtte fra regjeringen... Hvor mange penger har alle palestinere i verden betalt tilsammen for å støtte Bush under valgkampen...? Ikkeno kan jeg tenke meg... Penger bestemmer alt for mye nå for tida.....:sad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-08 13:43, kaofbc skrev:

Hva synes folk om Israels stadig mer agressive linje i kampen for å få okkupert hele forbanna midtøsten...?


 

Naa tar du vel litt hardt i. Den siste invasjonen inn i spredte palestinske selvstyre-omraader dreier seg vel ikke om hele midtoesten.

 

Quote:


Finnes det grenser for hvor lenge USA føler at de må stille seg bak på grunn av et høyt antall rike jødiske innbyggere som har betalt gode penger for støtte fra regjeringen...


 

Naeh. Tror ikke penger og stemmer kan sammenlignes med moralske betenkeligheter. Og uansett maa jo _noe_ gjoeres for aa stoppe selvmordsbomberne.

Selv mener jeg en grei vegg hadde vaert bedre i det lange loep, men saa har vi disse fasistiske nybyggerne som faar det for seg at de skal bosette seg i "det lovte land", da.

 

Quote:


Hvor mange penger har alle palestinere i verden betalt tilsammen for å støtte Bush under valgkampen...? Ikkeno kan jeg tenke meg... Penger bestemmer alt for mye nå for tida.....:sad:


 

Ja, det er sant. Det er ogsaa stor fattigdom blant palestinerne, noe Saddam Hussein vet aa utnytte naar han gir familien til hver selvmordsbomber USD 50,000.

 

Alt er ikke USA's feil da.

Eller Israel's, selv om de jaggu har gjort sitt.

Endel kan faktisk spores til sponsing av fattige palestinere, og seff disse "helligdommene" muslimer og joeder laaser tankegangen sin rundt.

 

"In the long run, the only viable choices are genocide or assimilation - unless you have a wall. Good neighbours need good walls."

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-08 15:20, DrDoogie skrev:

Alt er ikke USA's feil da.

Eller Israel's, selv om de jaggu har gjort sitt


Neida, det er klart begge partar i ein slik konflikt har skyld. Men Israel er definitivt den sterke part, og derfor kviler mykje av ansvaret på dei for å få slutt på valden. Og eg trur ikkje invasjon er ein spesielt bra måte å løyse det på, medmindre Sharon har planar om å gjenta tidlegare bedrifter i flyktningeleirar, men skikkeleg denne gongen.

 

Eit okkupert, undertrykt folk vil alltid ty til vald/terror mot overmakta. (les Rjukan)

Quote:


"In the long run, the only viable choices are genocide or assimilation - unless you have a wall. Good neighbours need good walls."


Hahaha, så sant, så sant. Ditt påfunn, eller kven har sagt det?

 

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-04-08 15:40 ]

Lenke til kommentar

Det som i alle fall er tilfellet er at Israel bryter både folkeretten og Genevekonvensjonene i tillegg til å gjøre seg skyldig i kriminell vold mot sivile palestinere. Det finnes ikke en stat på kloden som har klart å holde på slik i lengre tid - før eller senere vil verdenssamfunnet reagere.

Lenke til kommentar

Ikke glem hvem terroristene er her, nemlig de ekstreme paletinske gruppene som Arafat har liten kontroll over. Noe må jo Israel gjøre for å bekjempe dette, og jeg kan ikke se at dette er noe værre enn det USA driver med i Afghanistan. At det er de sivile som får svi er selvfølgelig beklagelig.

Lenke til kommentar

Problemet i midtøsten (Og ellers i verden, dessverre) er fanatikerene på begge sider. Gi meg en pragmatisk, livsglad hedning any day of the week. Folk som er så overbevist om sin rett til å rusje rett in i paradis (RIP) er livsfarlige, samma hvor de bor (Det være seg i Jenin, Haifa eller Karmøy).

 

Disse fanatikerene er bare ute etter å lage bråk for å avspore ethvert tilløp til samarbeid, for så å samle støtte til sin sak når den uavvergerlige motreaksjonen kommer. På denne måten kan en håndfull mennesker dra hele land med seg inn i krig og elendighet. Det har skjedd opp gjennom hele historien, Hitler, Slobo osv.

 

Fred kan det først bli i midtøsten når Sharon og Arafat er fjernet, og mer moderate krefter slippert il på begge sider. En Palestinsk stat må nødvendigvis opprettes, og klarer de å stable en slik på beina vil de fleste palestinere oppleve velstandsøkning, og da mister fanatikerene rekrutter fort. Det er lettere å ta på seg vest fra semtex når man ikke har noe å tape - man bor i rønner i en flyktningeler (Antar dette er "Ikke spesielt smarte bomber")

Lenke til kommentar

Alle nyhets sendingane framstiller Israel som syndebukk her, vis en palestiner har gjort noke, blir det ikkje masse nevnt. Men når Israel gjer noke er det store oppslag. Dette er jo en ond sirkel som har vanskelig for og ta slutt. I Israel lever dei ette gamle testamente, "øye for øye og tann for tann"

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 14:30, p4power skrev:

Ikke glem hvem terroristene er her, nemlig de ekstreme paletinske gruppene som Arafat har liten kontroll over. Noe må jo Israel gjøre for å bekjempe dette, og jeg kan ikke se at dette er noe værre enn det USA driver med i Afghanistan. At det er de sivile som får svi er selvfølgelig beklagelig.


Definer terrorisme...

I følge EU så er en terrorist: "en som på alvorlig måte vil endre politiske, økonomiske eller sosiale strukturer."

Altså, en demonstrant er en terrorist... i EUs syn.

 

Selv vil jeg definere en terrorist slik: "En person eller gruppe som utøver grov vold mot en annen person eller gruppe."

 

Altså så er både USA, Israel, Palestinerne og purken(noen få) terrorister.

 

Men jeg vil si at Israel bedriver feig krigføring. Israel har tanks, helikopter og fly. Palestinerne har stein og sprengstoff.

 

Det er drept flere palestinere enn israelere i urolighetene der nede.

 

Jeg støtter palestina på de fleste områder.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 22:30, ahdrage skrev:

Alle nyhets sendingane framstiller Israel som syndebukk her, vis en palestiner har gjort noke, blir det ikkje masse nevnt. Men når Israel gjer noke er det store oppslag. Dette er jo en ond sirkel som har vanskelig for og ta slutt. I Israel lever dei ette gamle testamente, "øye for øye og tann for tann"


 

At Israel holdes ansvarlig er nok fordi det er en fungerende stat, mens PA er en "ny" administrasjon, ikke en gang stat. I tillegg er det Israel som er okkupasjonsmakt. Med det mener jeg ikke at det er OK å sende selvmordsbombere, men det er forståelig. Dette er et dårlig ordtak, men en manns terrorist er en annens frihetskjemper. Tyskerene så på norske motstandsfolk som terrorister under krigen, mens den norske befolkning så på dem som helter. Og jeg vet sammenligningen halter.

Både Israelere og palestinere som bryter menneskerettene bør straffes, gjerne etter mal av Nurnberg.

Lenke til kommentar

Quote:



At Israel holdes ansvarlig er nok fordi det er en fungerende stat, mens PA er en "ny" administrasjon, ikke en gang stat. I tillegg er det Israel som er okkupasjonsmakt. Med det mener jeg ikke at det er OK å sende selvmordsbombere, men det er forståelig. Dette er et dårlig ordtak, men en manns terrorist er en annens frihetskjemper. Tyskerene så på norske motstandsfolk som terrorister under krigen, mens den norske befolkning så på dem som helter. Og jeg vet sammenligningen halter.

Både Israelere og palestinere som bryter menneskerettene bør straffes, gjerne etter mal av Nurnberg.



 

Det med å definere terrorisme ER vanskelig, men den definisjonen EU har synes jeg er grei. Mange som demonstrerer i Norge er uansett raddiser som har som overordnet mål å innføre sine egne stalinistiske styresett, men det er en annen definisjon.

Sammenligningen med Norge under WWII halter, ja! Norske motstandsfolk konsentrerte seg utelukkende om tyske militære mål, og tyskernes medløpere i Norge. Det var ikke snakk om å dra til tyskland og sprenge seg i filler utenfor/inni tyske butikker...

 

Trond

Lenke til kommentar

Egentlig er det ganske enkelt, hvis vi ser bort fra partenes skremmende menneskesyn - Israel er okkupasjonsmakt og palestinerne har faktisk rett til å forsvare seg og benytte makt for å forsøke å drive okkupanten ut av sitt territorium.

 

Siden intifadaen gjenoppblomstret etter Sharons demonstrative vandring på Tempelhøyden, har Israel utmerket seg ved å direkte velge ut og utslette ledere og lokaler tilknyttet lokale myndigheter. Ut fra et strategisk synspunkt har denne politikken vært vellykket - ved å svekke Palestinerenes evne til å utøve makt over befolkningen gjennom å utslette deres maktapparat, har Israel erodert Arafats evne til å bekjempe Hamas og andre ekstreme fraksjoner. Praktisk. Hvis selvstyremyndighetene ikke klarer å hindre flere bombeangrep vil disse hjemle ytterligere angrep på ordensmakten. Dette er en politikk som ikke kan feile, og som til syvende og sist er blitt utnyttet til å hjemle en invasjon. Opphører ikke bombingen, kan invasjonen forlenges på ubestemt tid.

 

Når nå USA nøler med å legge press på Sharon, vil prosessen kunne gå sin gang, og en våpenhvile eller eventuell fredsavtale trolig først kunne oppnås etter at Israel har tatt tilbake kontrollen over selvstyreområdene. Med de konsekvenser dette vil medføre for sivilbefolkningen i disse områdene.

 

Uten å ta stilling til årsak, rett eller feil i konflikten er det et par momenter som tvinger seg frem. Kan en rettsstat myrde flykninger, sivile, embedsmenn eller politiske motstandere? Dersom israel nå anser seg i krig og påberoper seg nødrett, hjemler krigens folkerett angrep på Politi, sivile sikkerhetsstyrker, redningsmannskaper eller statstjenestemenn? Kan en aggressor benytte kamphelikopter, stridsvogner, missiler, bomber eller govkalibret skyts mot personell? Kan en stat arrestere og fengsle mennesker på ubestemt tid uten tiltale eller dom? Hva med grunnlovsfestet rett til tortur av disse fangene?

 

Israel bryter mot et utall internasjonale avtaler, Genevekonvensjonene, krigens folkerett og benytter lovstridige metoder for å bosette sine innbyggere på okkupert land. Militær makt kan bare benyttes mot militære enheter, og man kan heller ikke forsvare sivile tap som følge av stridigheter, medmindre de skyldes sekundærvirkning av ildvekslingen (brann, hus som raser sammen, fly som faller ned etc.) At et hus faller ned fordi en bulldozer kjører gjennom det er ikke en sekundær virkning.

 

Det er rett ut lite taktisk av Israel å sette seg selv i en posisjon hvor verdensopinionen ikke lengre finner seg i overgrep mot den palestinske sivilbefolkningen. Krigens folkerett og Genevekonvensjonene skal være kjent stoff for enhver Israelsk soldat, så det nytter i alle fall ikke å bortforklare med at de ikke visste.

 

Edit: skrivefeil

 

[ Denne Melding var redigert av: Espenevo på 2002-04-15 19:19 ]

Lenke til kommentar

Har ellers veldig god erfaring med fanadapter

Du vil få mere luft og mindre støy om du velger riktige vifter så fanadapter er ikke bortkastet penger

Jeg skulle bare ønske at andre som lager i utgangspungtet også kunne laget en mulighet for å sette større/stillere viter på sine CPU kjølere

Lenke til kommentar

Quote:


Espenevo skrev (2002-04-16 14:46):

det er helt umulig å formidle hva man bør gjøre med foreldre som oppfører seg på denne måten uten å bli moderert... og det gjelder enten man tilhører den enen eller den andre siden.


 

greit nok det, _MEN_ grunnen er jo at de er undertrykt i flere generasjoner. altså vokst opp med krig og elendighet. Det gjør noe med psyken ass!

 

Men jeg støtter ikke at man sender barn (eller voksene for den sags skyld) ut i krig.

Lenke til kommentar

Quote:


olsen skrev (2002-04-16 23:37):


greit nok det, _MEN_ grunnen er jo at de er undertrykt i flere generasjoner. altså vokst opp med krig og elendighet. Det gjør noe med psyken ass!


Men jeg støtter ikke at man sender barn (eller voksene for den sags skyld) ut i krig.



 

jeg støtter på ingen måte det israel holder på med. De har strekt den der "det er synn på oss, vi har alltid vær forfulgt" litt for langt nå. Og jeg er enig at det gjør noe med psyken å vokse opp under okupasjon, men det hjelper jo ikke på psyken at foreldrene dine sender deg på sommerleir når du er 11-12 år hvor du lærer om sprengstoff og hvordan man kan bli en god og "effektiv" selvmords-aksjonist, da! Disse ungene rekker ikke å forme seg egene tanker om verden de lever i før de blir hjernevasket av foreldre-generasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...