Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ledning/splitter


Anbefalte innlegg

kjæresten ønsker at jeg skal rydde opp i ledninger og div boxer.

problemet er at telefonbasen må være nær splitteren.

så nå tenkte jeg å kjøpe en lengre ledning mellom splitter og adsl modem.

er det samme som den analoge ? hva heter denne ledningen?

 

tenker også å forlenge den analoge noen meter men klør meg i hodet fordi noen er bare 2 ledere i, mens noen andre er flere ledere i. (har en kasse med ledninger)

noen har bred kontakt i en ende og smalere i den andre.

 

hadde tenkt å skjøte og tape.

men nå er jeg i tvil :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kabelen du tenker på er en kat5 kabel (også kalt TP, nettverkskabel, twisted pair osv).

 

Denne kabelen må vær koblet rett for å fungere, altså rekkefølgen må vær korrekt i pluggene. Så jeg vil egentlig anbefale deg å reise innom feks elkjøp, expert ol, så får du kjøpt deg en skikkelig kabel. Der er det bare å si du skal ha en vanlig nettverkskabel, så finner de frem en i passelig lengde til deg.

 

*kabelen med liten stift (4pins) er beregnet til vanlig analog telefon, denne har som oftest kun 4ledee

 

*kabelen med stor stift (8pins) er beregnet til isdn eller nettverk, dersom kabelen har 4 ledere så er den beregnet for kun ISDN, dersom den har 8 så kan den brukes til både ISDN og nettverk.... sålenge den ikke er krysset

 

*krysset kabel brukes feks mellom 2 pc`er i nettverk, uten hub/switch eller ruter

 

 

Håper dette hjelper :)

 

retting av diverse leifer

Endret av Mr-Smith
Lenke til kommentar
kjæresten ønsker at jeg skal rydde opp i ledninger og div boxer.

problemet er at telefonbasen må være nær splitteren.

så nå tenkte jeg å kjøpe en lengre ledning mellom splitter og adsl modem.

Mellom splitter og modem kan du nesten bruke hva som helst, det bruker bare to ledere og de gå inn på pin 4 og 5 på RJ45-kontakten.

Lenke til kommentar
Aller enkleste må vel være å skru opp modemet ved siden av splitteren og så trekke en lang, fin cat5 kabel fra modem<->pc/hub/switch/router/whatever.

 

"trygt, kjapt og billig" osv.

Og med den løsningen slipper du risikoen for ustabil linje grunnet lang linjelengde mellom splitter - modem. Får du problemer med linjen vil nok ikke din ISP feilmelde/feilsøke på linjen din hvis avstand mellom splitter og modem overstiger 5 - 10 meter.

Lenke til kommentar
Linja er typisk flere kilometer lang fra sentral til splitter, det er da vanskelig å tenke seg at 20 meter ekstra fram til modemet vil lage noe problem.

Er det noen ISP som har slike krav?

Skulle ikke forundre meg at noen har det... men tviler uansett på at 20 meter lengre mellom sentralen å splitter har noe å si ;)

 

en anna ting er mellom modem å resten av nettet... men nå funker det vel opp i flere hundre meter med tp uten noe mellomledd så det er vel skjelden et problem i norske hjem..

 

..untatt på loftet mitt seff.. :scared:

Lenke til kommentar
Linja er typisk flere kilometer lang fra sentral til splitter, det er da vanskelig å tenke seg at 20 meter ekstra fram til modemet vil lage noe problem.

Men det er noen som akkurat ligger på grensa for hva som kan leveres, og da kan 10 meter ha mye å si for en stabil linje

 

I tillegg ville jeg tro at signalet ble dempet etter å ha vært igjennom splitter, men dette kan jeg ikke dokumentere. (Og avstand mellom splitter og modem har vært diskutert tidligere. agvg og jeg er ihvertfall ikke enige på akkurat det punktet)

 

 

Er det noen ISP som har slike krav?

Ja, jeg vet at ihvertfall Tele2 ber deg koble modemet nærmere splitteren hvis du har problemer med linjeutfall

 

Men uansett, hvorfor skal folk ha lang avstand mellom splitter og modem, når dette er en mulig problemkilde. Hvorfor ikke ha lengre avstand mellom modem og PC/Router?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...