Gå til innhold

Redusere temperatur på CPU !!!!


yngvej

Anbefalte innlegg

Jeg leste en liten artikkel om å belaste prosessoren lavere. Det hele gikk på å redusere spenningen til prosessoren, ettersom øket spenning gir øket varme bør altså lavere spenning gi lavere varmeavgivelse.

 

Resultatet på min Athlon 1,4 GHz er 10 grader lavere temperatur . Tidligere hadde jeg makstemperatur på 55 grader , nå ligger den på 45 - 46 grader (med en CoolerMaster til 116 kroner).

 

Alt jeg gjorde var å sjekke spenning til prosessor i BIOS, denne var i høyeste laget (1,78 V) senket denne til 1,68V som er litt lavt.

 

Voala, 10 grader ned, kostnad Kr. 0

 

Yngve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jah. Det er ikke noe nytt at hovedkorta også leverer litt for MYE volt til cpu'en i forhold til det du setter på BIOS. Du kan sjekke hvor mye volt CPU'en EGENTLIG får med programmer som SiSoft Sandra etc. De programmene viser den "virkelige" volt'en som CPU'en får. Så hvis den får mer enn det du har satt den på i BIOS, skader det jo selvfølgelig ikke å sette ned VOLT'en.

 

Skader jo heller aldri å sette ned volt. Det eneste det kan resultere i hvis du setter ned for mye, er at PC'en henger seg under stress =) Tror jeg i så fall da. Da er det bare å sette den ett hakk opp igjen.

 

CPU'ene klarer jo også vanligvis å kjøre på litt lavere volt enn det de egentlig "skal". Det går bare utover stabiliteten. Men hvis du ikke merker noe forskjell på stabilitet så er den jo stabil nok..

Lenke til kommentar

Heisann!

tenkte jeg skulle prøve å senke spenningen på min cpu også. Har en T-bird 1333. Hovedkortet mitt er et Asus A7M266. Ser ikke ut til at jeg får gjort det fra BIOS. BIOS er stilt inn i jumper-free mode, og jeg lurer da på om de innstillingene som er gjort vil bli borte om jeg flytter om til jumper mode for å få stilt ned spenningen på cpu?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...