Gå til innhold

Mobiltelefon, hovedkort og loddebolt


Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Tenker på å gjøre noe som jeg syntes hørtes gøy ut.

Stoga er slik:

Jeg mener at jeg, i sammenheng med tukling med WOL (wake on lan) og WOR (wake on ring) (tror det var det de greiene het), leste ett eller annet sted om et lite triks:

  • Ta en gammel mobiltelefon med kontantkort
  • Finn en pin (eller noe) som styrer noe av dette wol-greiene
  • Klipp av den kabelen som går til høyttaleren (i mobilen)
  • lodd denne kabelen fast i den tidligere nevnte pin (eller whatever)
  • ring mobilen og voila: maskinen slår seg på.

:w00t:

 

Så mitt spørsmål er, som det står i beskrivelsen: Vil dette funke? :hmm:

Dette er da ikke min ide, men noe jeg leste et sted, en gang...

 

Så kommer oppfølgningsspørsmålet, som noen kanskje vet: har mitt kort denne pin'en?(Asus a7n8x deluxe)

 

Og det er fantastisk nok enda et spørsmål: Er det noen vits? finnes det en myyye enklere måte, noe man kan kjøpe eller slikt for å få samme effekten uten å leke med loddebolten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det trenger da ikke være så vanskelig? En Reodor-felgen løsning:

 

Spenningen til høytaleren i mobilen er nok til å starte strømforsyningen, og dermed maskinen. Problemet oppstår vel med det at strømforsyningens power-on-signal vel skal være kontinuerlig?

 

Kanskje denne WOR-saken sender et signal i form av en spenningspuls, dette kan nok høytaleren etterlikne. Du får søke videre.

Lenke til kommentar

Ren WakeOnLan fungerer ved at man sender en spesiell type pakke til nettverkskortet. Siden maskinen er av, har den selvsagt ikke noen IP, så du må kjenne MAC-adressa til kortet...

 

Det trådstarter tenker på, er vel å "tjuvkoble" WOL? Drite i hele nettverket, og istedenfor koble seg rett inn på WOL-headern på hovedkortet. Det burde gå, så lenge du får sjekka opp hvordan det WOL-signalet "ser ut".

Lenke til kommentar
Det trenger da ikke være så vanskelig? En Reodor-felgen løsning:

 

Spenningen til høytaleren i mobilen er nok til å starte strømforsyningen, og dermed maskinen. Problemet oppstår vel med det at strømforsyningens power-on-signal vel skal være kontinuerlig?

 

Kanskje denne WOR-saken sender et signal i form av en spenningspuls, dette kan nok høytaleren etterlikne. Du får søke videre.

Så du holder knappen inne så lenge du har pc'en på? :roll:

 

Nei, holder med bare den ene pulsen serru :thumbup:

Lenke til kommentar

oi, dette er meget spennende!

Håper det er noen flere glupe hoder som kan bidra med info og kunnskap :)

 

Jeg tenkte på noe av det samem selv engang.. Starte PC'en med slik fjernkontroll som man bruker å låse opp bildører med.. Man må da selvfølgelig få sånn "bip-bip" i PC høytalleren :D

Lenke til kommentar
Det trenger da ikke være så vanskelig? En Reodor-felgen løsning:

 

Spenningen til høytaleren i mobilen er nok til å starte strømforsyningen, og dermed maskinen. Problemet oppstår vel med det at strømforsyningens power-on-signal vel skal være kontinuerlig?

 

Kanskje denne WOR-saken sender et signal i form av en spenningspuls, dette kan nok høytaleren etterlikne. Du får søke videre.

Så du holder knappen inne så lenge du har pc'en på? :roll:

 

Nei, holder med bare den ene pulsen serru :thumbup:

Powerknappen er jo koblet til HK, ikke PSU, det blir to forskjellige ting. PSU krever kontiunerlig signal, mens HK trenger kortslutning ved Power_Sw.

 

Risken ligger evt i hvor mye spenning som vanligvis sendes igjennom høytaleren på mobilen, og om det er sånn passe like mye som sendes til HK når man trykker inn bryteren. I tillegg bør man kanskje forsikre seg om at det ringer bare en gang, hvis ikke vil vel maskinen slå seg av og på i et sett?

 

 

Kobling til power_sw er kanskje den beste løsningen, ja.

Lenke til kommentar

Glimrende ide. Det finnes jo dette wakeup lan, eller denne du kan fjernboote maskinen via internet. Har aldri fått det til, men hvis en satte på et vorspiel et eller annet sted i verden og ville ha litt musikk for å piffe opp stemningen, kunne en bare sendt tekstmelding til mobilen og den bootet pc'en, serveren startet og dermed full adgang til pc'en. Hadde nytte av det da jeg gikk på kurs, iogmed at jeg slapp å drasse med meg disker og brukte min maskin som lagring via nettet.

Porbbet var at maskinen også crashet og jeg hadde ikke adgang til filer. Hadde ikke vært dumt da å kunne sendt en melding og den bootet opp igjen.

Gi beskjed hvis du får det til. :thumbup:

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Hele poenget er vel å finne noe som ikke trenger kont. strøm?

 

En kort puls på Power_sw på HK skulle nok gjøre susen, bare man finner ut hvor stor spenning som går der til vanlig. (Når man trykke på power-bryteren, kortsluttes de to pinnene i POWER_SW et kort øyeblikk, og HK sender "Power on"-signal til PSU.)

Lenke til kommentar

Har litt personlig erfaring å komme med her.

 

Satt å fiksa en pc engang, la den rett ut på bordet med hk, skjerm, cpu, minne og PSU.

Det var alt som var der.

Så kom jeg til spørsmålet; hvordan starte den opp?

Vel, etter litt tenking tok jeg fram en ledningstump. Som jeg koblet til på hver sin pinne.

Da startet den opp.

Jeg lot den da stå sånn i den tro at pc'n kom til å skru seg av hvis jeg koblet fra ledningen.

Men så klarte jeg å komme borti ledningen. Slik at den ikke hadde kontakt lenger.

Ingenting skjedde! :)

 

Så i følge denne erfaring vil jeg tro at hvis du får to ledningsstumper til å komme borti hverandre via mobilen så vil dette funke, problemet blir bare hvis du skal skru den av ;)

Men finnes sikkert en løsning på det og.

Hadde jeg hatt ett ekstra sim-kort her så skulle jeg testa på den ene maskin som står her =)

Lenke til kommentar

Hm...høres veldig spennende ut det her, har en nokia 3410 som jeg ikke bruker lenger, hvis dere finner ut hvordan man skal gjøre dette så skal jeg nok prøve meg. :yes:

 

men et spm; hvis dere kobler de to ledningene fra pwr_sw til ettellerannet sted på mobilen, hvordan skal du greie å skru på dataen manuelt da? da må du vel ringe til den hver gang den skal starte? :p

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar

Hvis man bruker små ledningstumper så kan man helt sikkert sette pwr_sw oppå den igjen.

Slik at man kan skru av, og skru på manuelt'

 

edit: kan hende man kan koble inn en diode til dette formålet, hvis spenningen til høytaleren overstiger +1V så skal det funke bra som relè

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...