Gå til innhold

Den store PS-tråden


Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle starte en tråd om Photoshop, rett og slett fordi det er mange topics som går på akkurat PS. Hvis denne tråden får lov til å vokse til litt størelse (med relevante poster, om noen spammer blir den sikkert stengt) så kan man etterhvert lese igjennom tråden og få svar på ting man lurer på, eller få vite nyttige tips.

 

Jeg fyrer løs med første spørsmål:

 

Når jeg bruker quickmask i PS6 og velger "layer-> new -> layer via cut" så får jeg en transparent stripe der grensen mellom de to lagene går. Hvordan kan jeg unngå det, sånn at grensen mellom lagene ikke kan sees?

 

Da ærklærer jeg herved tråden for åpnet, og håper den får leve lenge og at den blir et nyttig verktøy for alle oss som gjerne vil lære seg PS!

 

mvh,

 

 

Petter Brodin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ganske fersk i bruk av photoshop så jeg har desverre ikke svar på ditt spørsmål.

Men har et spørsmål selv....

Har photoshop CS 8 og der er det en RAW konverter , men jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre RAW bildene om til f.eks JPG filer for utskrifter og visning for andre.

Vet noen dette ?

Lenke til kommentar
Er ganske fersk i bruk av photoshop så jeg har desverre ikke svar på ditt spørsmål.

Men har et spørsmål selv....

Har photoshop CS 8 og der er det en RAW konverter , men jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre RAW bildene om til f.eks JPG filer for utskrifter og visning for andre.

Vet noen dette ?

Save As - > ønsket filformat

 

Jpeg bør du ikkje bruke... Bruk heller tiff.

Lenke til kommentar

Jeg har et annet spørsmål:

 

Når jeg åpner bilder i PS og zoomer inn en del, blir bildet kornete. Når jeg gjør det samme i windows blir bildet mye mer flytende og ikke kornete, slik at kvaliteten blir bedre. Er det noe jeg bør stille på i PS for å få samme kvalitet på bildene som det jeg har i "windows picture & fax viewer"????

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar
Jeg har et annet spørsmål:

 

Når jeg åpner bilder i PS og zoomer inn en del, blir bildet kornete. Når jeg gjør det samme i windows blir bildet mye mer flytende og ikke kornete, slik at kvaliteten blir bedre. Er det noe jeg bør stille på i PS for å få same kvalitet på bildene som det jeg har i "windows picture & fax viewer"????

Når du zoomer over 100% er det helt normalt at bildet blir pikslete, at

elendige picture & fax viewer smoother bilde er en idiotisk MS ting.

 

I PS får du visningen slik som den skal være

Lenke til kommentar

Som kvikks sier èr bildet kornete, smoothing er en uting. Om det skulle smoothe ved zoom i f.eks photoshop (eller ved annen behandling av bitmaps) ville man mistet alt av presisionskontroll over bildets detaljer osv. Uansett: hva skal du med "smoothing" i zoom? Du zoomer ikke i photoshop for å forstørre bildet uansett (å forstørre bitmaps er forøvrig en uting) :)

Lenke til kommentar

Edit--> stroke

 

Den legger en strek rundt hva som helst.

- Hvis du har et lag som har gjennomsiktige felter legger den seg i kanten mellom farger og gjennomsiktighet.

- Hvis du har en markering legger den seg rundt denne

- Hvis du gjør det på et bilde som fyller hele "canvasen" legger den seg i kanten som en ramme.

- Finnes sikkert flere eksempler men jeg kommer ikke på dem i farta.

 

Du får opp noen valg, men de skjønner du lett som en plett selv.

Lenke til kommentar

Det med at det blir kornete, synest jeg er en merkelig sak..

Fordi (hvertfall her hos meg) når jeg zoomer en gang (trykker

med forstørrelses glasset (... opplagt?? )) så blir bildet kornete

eller dårlig for å si det pent...

Men når jeg klikker en gang til, så retter det seg og blir fint..

En gang til så blir det dårlig, og en gang til så blir det bra..

 

Er det noen som vet hvorfor??

Lenke til kommentar
Det med at det blir kornete, synest jeg er en merkelig sak..

Fordi (hvertfall her hos meg) når jeg zoomer en gang (trykker

med forstørrelses glasset (... opplagt?? )) så blir bildet kornete

eller dårlig for å si det pent...

Men når jeg klikker en gang til, så retter det seg og blir fint..

En gang til så blir det dårlig, og en gang til så blir det bra..

 

Er det noen som vet hvorfor??

Hehe, det har nok noe med måten PS "antialiaser" pixlene på. Når du har 5 pixler på et område på skjermen som bare er 1pixel - så må jo programmet bestemme hvilken pixel som skal vises, den kan være heldig med dette (4pixler på 1) og få et pent nok bilde - eller så kan den være uheldig å det ser teit ut.

 

Uansett problemet ditt, 100% ser pent ut, slik det skal - måten PCskjermen osv er laget på gjør at en må "anitaliase" bildet om en skal zoome vekk fra det - det er ikke som i den ekte verden der alt er like skarpt.

 

Uansett - det med å zoome inn, skal du prøve å bruke dette til noe så kan du trykke "CTRL+T" (free transform) og passe på at "interpolering" er på. Gjør bildet større ved å dra det - så trykker du enter. Da vil den "smoothe" bildet som de andre programmene gjør ved innzooming. Dette er ikke noen snill metode - men det ser bedre ut enn pixelerte forstørrelser. Men som HalTan sier skal man ikke forstørre bitmaps - det er ikke bra :)

Lenke til kommentar
Er ganske fersk i bruk av photoshop så jeg har desverre ikke svar på ditt spørsmål.

Men har et spørsmål selv....

Har photoshop CS 8 og der er det en RAW konverter , men jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre RAW bildene om til f.eks JPG filer for utskrifter og visning for andre.

Vet noen dette ?

Save As - > ønsket filformat

 

Jpeg bør du ikkje bruke... Bruk heller tiff.

Takk for det men jeg får det ikke til..

Når jeg velger "Save as" får jeg bare velge hvilken mappe jeg skal lagre bildet i , og ikke velge vilken filtype.

Hva kan jeg gjøre galt her ?

Lenke til kommentar

Snurrig. Jeg fyrte opp Photoshop 8.0 CS nå. Lastet inn et RAW bilde som var linket i en annen tråd her på forumet. Tok File>Save as. Kan velge File name og under en linje med "Format" hvor jeg kan velge en haug ulike filformater inkl TIFF og JPG. Tror du må sjekke en gang til... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Snurrig. Jeg fyrte opp Photoshop 8.0 CS nå. Lastet inn et RAW bilde som var linket i en annen tråd her på forumet. Tok File>Save as. Kan velge File name og under en linje med "Format" hvor jeg kan velge en haug ulike filformater inkl TIFF og JPG. Tror du må sjekke en gang til... :dontgetit:

:blush: Jaaaa fikk det til nå. :thumbup:

Lenke til kommentar

G2Petter, jeg har med vilje valgt å poste noe svar fordi jeg er rimelig middelmådig i PS, på dette forumet kryr det sannsynligvis av PS-eksperter som kunne ha løst problemet ditt kjapt, men siden ingen av dem har svart ennå så får du greie deg med dette:

Da jeg tok layer>new> layer via cut så fikk jeg samme resultat. Zoomet inn og kunne se at streken beholdt en pixelbredde eller noe slikt. Jeg tenkte først at dette måtte være for å hjelpe under skjermarbeid, men den samme streken kom fram på utskrift. Økning av "feather" på lasso-verktøyet hjalp ingenting.

Løsningen på problemet ditt?: Jeg ville valgt layer>new>layer via copy. I utgangspunktet er jo ikke det du kopierer til det nye laget transparent, det som ligger i lagene under vil derfor ikke sees. Det er mulig det er en spesiell grunn til at du ikke kan eller vil bruke den metoden, hvis du forklarte grunnen så får vi håpe at de skikkelige PS-ekspertene løser problemet.....

Lenke til kommentar

her har jeg et spørsmål til dere.

Jeg skal gjør det enkelt: hvordan lager jeg en "røyk" effekt i PS ??

"whispy" på en måte.

 

Jeg lager en god del desktop bakgrunner og trenger nye ideer så hvis noen har andre kule effekter på lager så bare si det. Jeg vil også likt å kunne lage kule 3d eksplosjoner men da må jeg sette meg inn i 3d programmer og det gidder jeg ikke nå hvertfall... tar i mot alle tips :D

Lenke til kommentar

CarinaE: File-> Save for Web... der fikser du det til..

 

Xe-Dingo: Her er et par guider til hvordan man kan lage røyk:

 

http://dj-designs.com/docs/smoke.htm

http://www.worth1000.com/tutorial.asp?sid=161025

http://spasquini.interfree.it/tutorial.htm?t03016 (her må du trykke på et britisk flagg oppe i venstre hjørne....)

 

Jeg vet jeg har sett bedre røyk effekter før, men fant de ikke nå..

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk Fjatle! :thumbs:

btw litt offtopic...: jeg må lagre det bilde to ganger i hjemmeside folderen hvis det skal brukes som en thumbnail(tror jeg det heter). Hvis en klikker på bildet så blir det større...? Da må jeg linke til et annet bilde som er større......?

Endret av CarinaE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...