Gå til innhold

P4 vs P4 Prescott


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

P4 Prescott er bygget med 90 nm teknologi, men P4 NW er bygget på 130 nm teknologi. Prescott har 1 MB cache, mens NW har 512 KB. Men Prescott har 31 steg i sin pipeline mens NW bare har 20. Så resultatet blir at med de hovedkortene som fins i dag, så yter Prescott dårligere enn NW på samme klokkefrekvens. Og så har vi jo varmen, da. Prescott har et effekttap på rundt 100W, og det er MYE. NW blir ikke i nærheten så varm, og er forøvrig en meget bra CPU.

Men kjøper du et hk basert på Radeon 9100IGP Pro, et nytt chipset fra ATI, så er Prescott raskere enn en NW på samme klokkefrekvens. Men med de hovedkortene som er på markedet i dag, ville jeg helt klart gått for en NW CPU.

Lenke til kommentar

Prescott har også fått flere instruksjoner, noe som vil føre til at den vil kunne utnyttes bedre framover, men den er først og fremst varm, og yter ikke noe bedre enn northwood (heller dårligere) så sant du ikke har et ATI Radeon 9100Pro brikkesett.

 

Tror jeg hørte snakk om ny stepping snart, som skal fikse noe av varmeproblemet og ytelsesproblemet.

Lenke til kommentar

Vil komme med en kommentar angående varme på Prescott.

 

Jeg har nå vært beskjeden og invistert i et MSI 875P Neo FIS2R PCB 2.0 og en 2.8 Prescott..

 

Idle 35-36 (og lavere om det er kalt i rommet)

Mid load: 42-45

Max load: 48-51

 

Med standard vifte, og en vanlig bakvifte..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...