Gå til innhold

forskjellen på filtyper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men drit i :blush: Lurer på hva som egentlig er forskjellen (fordeler og ulemper) ved alle filtypene. DivX, mpeg2 osv??

kenth

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å ha hørt at MPEG-2 er bedre på høye bitrater, og Xvid/DivX (MPEG-4) er overlegen på lave bitrater. I tillegg er de fleste DvD-spillere kompatible med MPEG-2. (Logisk siden DvD er MPEG-2).

Hva som er best av DivX og XviD er jeg usikker på. Alle sier XviD er best, men når jeg tester selv så blir DivX (5.1.1) mye bedre. :dontgetit:

Skrevet
Mener å ha hørt at MPEG-2 er bedre på høye bitrater, og Xvid/DivX (MPEG-4) er overlegen på lave bitrater. I tillegg er de fleste DvD-spillere kompatible med MPEG-2. (Logisk siden DvD er MPEG-2).

Hva som er best av DivX og XviD er jeg usikker på. Alle sier XviD er best, men når jeg tester selv så blir DivX (5.1.1) mye bedre. :dontgetit:

Støtter MPEG-2 og xvid undertekst??

kenth

Skrevet

XviD/DivX/Etc. støtter ihvertfall undertekster, flere lydspor, kapitler etc. om man bruker OGM (OGG Media File) istedenfor AVI. (OGM har vel egentlig ikkeno med DivX/XviD å gjøre, er bare at disse er de mest populære)

DvD/SvcD støtter ihvertfall kapitler og undertekster. Ellers har jeg ikke særlig peiling på MPEG-2.

Skrevet (endret)

MPEG-X er ISO-standarder som definerer hvordan lyd og bilde skal komprimeres. Det vanlige for video er MPEG-4 og benyttes av DivX, XVid. MPEG-2 for DVD (video-delen).

Dvs. MPEG = spesifikasjon, DivX = implementasjon

MPEG-1 lag III er laget for Hi-Fi lyd og er veldig populært, mest kjent som mp3.

EDIT: sedsberg: you're right. / MPEG-2 for DVD

Endret av Feynman
Skrevet

På en PC så kan du jo lage alt fra støy til så perfekt lyd som overhodet er mulig å få. Så jeg ville ikke kalt MP3 for Hifi-lyd i det hele tatt nå lengre.

Skrevet
Støtter MPEG-2 og xvid undertekst??

Nei. Men det er ingenting i veien for å gjøre dette enten ved hardkoding eller i overlay. Hardkodede undertekster er sånn som på kino, de 'sitter fast' i selve billedrammene og du kan ikke fjerne dem uten å croppe dem vekk.

Gjør du det i overlay har du et program som legger teksten over videovinduet i avspilleren din, typisk en eller annen avspiller + VobSub er en finfin kombinasjon for DivX/XviD + undertekst.

På dvdplater funker det litt på samme måten som overlay, men det er litt mer komplisert å forklare.

Kvalitetsmessig så er MPEG-2 veldig bra, men krever abnormt høye bitrater for den kvalitativt samme bildekvaliteten som f.eks XviD. Riktignok har MPEG-2 flere fordeler, som f.eks ekte 4:2:0 (eller er det 4:2:2?) fargerom, noe som gjør at det foretrekkes framfor nåværende implementasjoner av MPEG-4 i studio/proffsammenheng.

Sånn litt på kanten kan jeg nevne at EBU ser etter andre format enn MPEG-2 til europeisk HDTV. Jeg ber en liten bønn hver aften om at det ikke blir WMV9.

Skrevet
Sånn litt på kanten kan jeg nevne at EBU ser etter andre format enn MPEG-2 til europeisk HDTV. Jeg ber en liten bønn hver aften om at det ikke blir WMV9.

Er ikke spesielt religiøs, men dette er en god grunn til å be.

Har fortsatt mye hår på hodet. Vil vært kjedlig om jeg kom til å rive det av pga. noe sånt.

Støtter deg 100%

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...