Gå til innhold

Kan man starte 2 PSUer med en knapp ?


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha en PSU til å drive Vapo og en til å drive pc , vannkjøling , vifter (13x120mm) og kald katoder. De er på hendholdsvis 460 og 400w. Vil dette holde ?

 

Og nå til hovedspørsmålet mitt;

Kan jeg starte begges PSUene samtidig med en knapp ?

Eller eventuelt 2 knapper ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jup, du kan starte begge psu'ene med en knapp, eller med to knapper om du vill.

 

til dette kan du enten bruke rele, eller du kan koble sammen ps-on på de to atx kontaktene. bare let litt på elektronikk forumet, og litt på elektronikk-->jumpstart av psu, så finner du kanskje ut av det selv....

 

har ikke tid til å forklare nærmere nå, men kan sikkert gjøre det siden..

Lenke til kommentar

Bruke en rele, eller bare kortslutte pin 14 og 15 (ene er jord) fungerer fint!

 

Ønsker ikke å spore av, men:

 

Naturligvis vil PSU'en være varm hele tid... trafoen står jo på

En ATX strmforskyning vil levere 5volt STB, selv om PC'en er av. Altså transformatoren brukes. Derfor er det noen ganger lurt å dra ut støpselet/skur av en eventuell bryter bak på strømforskyninga. :D

 

LOZER :nei: SOVE Zzzz

Lenke til kommentar

Ett rele er nyttig ved feks.du har en 220v vannpumpe/ekstra PSU som skal starte samtidig med hoved PSU'n.

 

Fra rele'et går en ledning til feks.+12v på hoved PSU'n og når hoved PSU startes så trigger dette rele'et og gjør at ekstra psu/vannpumpe får strøm og starter.

 

De har allverdens rele på Biltema,bare få en med nok ampere så du ikke svir det.

 

Jeg hadde bare åpnet hoved psu og loddet på en ledning fra + og en til - som går til + og - i ekstra psu'n.Husk å tyv-koble ATX-kontakten på ekstra psu'en.En ledning fra den grønne ledningen i ATX-kont. til en av de sorte,samme hvilken siden sort er jordinga.

Denne metoden hadde jeg brukt :)

Lenke til kommentar
Rele her Koble 12v på pinne 2 og jord på pinne 9. Koble Grønn fra psu2 til pinne 10 og Lilla til Pinne 5 eller 6

jg veit hva et rele er og åssen det funker.. men hva gjør den lilla ledningen han her snakker om??

Den lilla er +5v sb om jeg husker rett...

Det er "standby" spenningen, altså den som fører strøm til komponenten uansett om psu'en er startet eller ikke, så lenge det er strøm til den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...