Gå til innhold

Hvordan gjøre ren skjermen?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har kjøpt en gammel Pentium laptop hvor LCD skjermen trenger en skikkelig rengjøring. Hvordan gjøre jeg dette uten å ødelegge skjermen? Kan jeg bruke våt-serviett og tørr-serviett som på en vanlig skjerm eller er det andre måter å gjøre det på og spesielle produkter som skal brukes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På min laptop bruker jeg en våt klut (ikke så det renner...), mer fuktig kanskje. Kan vanskelig skjønne det kan gjøre noe. Men sitter med den følelsen at man ikke bør presse for hardt på skjermen.

 

Men det finnes sikkert spesialprodukter for dette, det gjør det for stort sett alt..

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at man absolutt ikke skal bruke vann på skjermen jeg da, men aner egentlig ikke. Vet iallfall at det finnes egne fiberkluter til rengjøring av lcd-skjerm, men det holder jo kanskje ikke om den er skikkelig skitten... spent på om noen vet!

Lenke til kommentar

I PC'butikkene får du kjøpt en vaskegele på sprayboks for rengjøring av LCD skjermer.

Denne virker slik at du sprayer på, tørker av dritten med en tørr fiberklut og deretter tar restene med medfølgende fille.

 

Geleèn gjør at det ikke renner.... :thumbup:

 

Den synes jeg funker bra. Vet ikke hva denne heter, men det finnes vel forskjellige.... startit.no har den ihvertfall...

Lenke til kommentar
OT: Greit med linker, men fint å si hva linken viser (her; skal vise) til

 

Ok, siden ligger på Dell support. Må være registert for å komme inn

 

Står noe slikt:

Clean Your LCD

 

CAUTION:

Isopropyl Alcohol is a flammable liquid.

 

Never spray or pour any liquid directly on the LCD panel.

 

Do not clean the screen while the system is on.

 

1. Shut down the computer.

 

2. Disconnect power to the system or monitor.

 

3. Wipe the LCD screen gently with a soft dry cloth.

 

4. If any marks remain, moisten the cloth with LCD cleaner, and then gently stroke the cloth across the display in one direction, moving from the top of the display to the bottom.

 

NOTICE: Do not use any of the following chemicals or any solutions that contain them: Acetone, ethyl alcohol, toluene, ethyl acid, ammonia, or methyl chloride. If you have a different chemical or solution and are not sure whether it is suitable, do not use it. Using any of the chemicals in the previous list may cause permanent damage to the LCD screen. Some commercial window cleaners contain ammonia and are therefore unacceptable.

 

 

Be sure the LCD screen is dry before closing it or using the computer.

 

There are many cleaning solutions sold specifically as LCD cleaners. You can use these to clean LCD screens on Dell notebooks. Alternately, you may use a 50/50 isopropyl alcohol and water mixture. Microfiber cloths such as those used to clean eyeglasses are excellent for use with LCDs.

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...