Gå til innhold

Feilaktig innlegg om get-one.no


Anbefalte innlegg

eg stolar personlig meir på et firma som garanterar 99.3 eller 99.5% oppetid enn et som garanterar 99.9, 99.99 eller 100% sidan dei med lavast prosent er ærlege og innrømmer at det KAN vere nedetid. dei andre KAN vere slike som ikkje er helt ærlege og held att informasjon som kundane burde hatt

Om noen garanterer 99.9% oppetid og har erstatninger om det skulle komme mer, ser jeg ikke helt problemet.. Om det ikke stemmer med 99.9% oppetid er dette villedende reklame, og kunden får ikke det han betaler for, ergo kan han/hun heve kjøpet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg sitter her og vurderer hvilket selskap jeg skal leie web-tjenester av. Etter å ha lest positive erfaringer med hensyn til get-one, satt jeg meg ned for å bestille her.

 

Jeg ble imidlertid noe negativt overrasket da jeg tok en titt på avtalevilkårene før jeg endelig bekreftet avtalen.

 

Sjelden har jeg sett maken til ansvarsfraskrivelser som i denne avtalen. Det eneste ansvaret get-one vil ta på seg, er en kreditering av nedetid. Det er selvsagt vanlig at man ikke tar ansvar for force majure (uforutsette omstendigheter som selskapet på ingen måte kan lastes for; vi snakker crack i verdensøkonomien eller orkan over USA her.) Men get-one frasier seg ansvar for bl.a:

 

+ Mangler i sin egen sikkerhet - "... holdes ikke ansvarlig dersom brukere av internett skaffer seg adgang til bedriftens eller brukerens dataressurser og forstyrrer eller vansekliggjør informasjonsflyt".

 

+ Omtrent alle tap du måtte lide dersom du vil bruke webtjenesten til inntektsbringende virksomhet. - "... vil ikke svare for erstatning for tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning, andremannstap, tredjemannstap eller annet avledet direkte eller indirekte tap."

 

+ Generelt alt som har med nedetid å gjøre, selv server-nedetid. - " ... ikke holdes ansvarlig for direkte eller inndirekte økonomiske tap som følge av at linjene, serveren eller tjenester på serveren har hvert (! deres typo, min komm.) nede eller ikke fungerer."

 

Disse kommer i tillegg til den fantastiske blanco-fraskrivelsen: "Uansett hvilke form for tap det er snakk om, og uansett årsak, er Get-one ikke erstatningspliktig" !!! Denne vil vel neppe holde i en norsk rettssal i forhold til en forbruker, men det er ikke det viktigste. Poenget er at man viser forbløffende liten grad av seriøsitet ved å benytte ansvarsfraskrivelser som i realiteten innebærer at du som kjøper må bære enhver risiko ved tjenesten.

 

Som et nest siste apropos, regnes ikke vedlikeholdsarbeid med i oppetidsgarantien, og mangelen på oppetid må du selvsagt bevise selv.

 

Til slutt: "Get-one forbeholder seg retten til å endre innholdet i kontrakten, eller si den opp. en kontrakt som til enhver tid er gjeldende, finnes på vår hjemmeside" (igjen, typo i originaltekst)

 

Lekkert.

 

Det er billig, men noe av det verste jeg har sett av ansvarsfraskrivelser. Mye av denne kontrakten vil neppe bli akseptert i en rettssal, men det sier seg selv at slike saker sjelden havner der.

 

Jeg vil holde meg unna denne tilbyderen.

 

Vilkårene: http://www.get-one.net/whoiscart/tos.php

Endret av Nagel
Lenke til kommentar

Du finner nok mye av det samme hos de fleste andre leverandører. Sitat fra xmac.nos avtale:

XMAC vil ikke svare erstatning for tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning, tredjemannstap eller annet avledet eller indirekte tap. XMAC holdes ikke ansvarlig dersom brukere av Internett - bevisst eller ubevisst - skaffer seg adgang til bedriftens eller brukerens dataressurser og forstyrrer eller vanskeliggjør informasjonsflyt. XMAC kan bare holdes ansvarlig for direkte økonomiske tap som rimeligvis kunne forutsees som en mulig følge av kontraktsbruddet. Det totale kravet kan ikke overstige kundens totale kostnader for tjenesten i et år.

 

XMAC er ikke ansvarlig for innholdet i søkemotorer, whois databaser og andre eksterne internettressurser som det er lenket til fra XMAC's internettsider. Kunde godkjenner at XMAC overhodet ikke kan holdes ansvarlig, økonomisk eller på noen annen måte hvis problemer som oppstår er utenfor vår kontroll. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til, streik, lockout, linjefeil hos teleoperatør, samt ethvert forhold som vil bli bedømt som force majeure.

 

Force majeure

Dersom gjennomføring av avtalen helt eller delvis hindres, eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor partenes kontroll, suspenderes partenes plikter i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til, streik, lockout, linjefeil hos teleoperatør, samt ethvert forhold som vil bli bedømt som force majeure.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Som om ikke det var nok. Servetheworld, som kanskje regnes som en av de mest seriøse norske leverandørene (og med priser som tilsier at produktet er sinnsykt godt), har mer eller mindre orddrett de samme betingelsene som get-one:

 

Uansett hvilke form for tap det er snakk om, og uansett hvilke årsak, er ServeTheWorld ikke erstatningspliktig. ServeTheWorld vil ikke svare for erstatning

for tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning, andremannstap, tredjemannstap eller annet avledet direkte eller indirekte tap.

ServeTheWorld vil ikke svare for erstatning for tap som følge av at en kontrakt med tredjemann faller bort eller ikke blir oppfylt. ServeTheWorld holdes ikke

ansvarlig dersom brukere av internett skaffer seg adgang til bedriftens eller brukerens dataressurser og forstyrrer eller vanskeliggjør informasjonsflyt.

ServeTheWorldkan ikke holdes ansvarlig for direkte eller inndirekte økonomiske tap som følge av at linjene, serveren eller tjenester på serveren har hvert

nede eller ikke fungerer. ServeTheWorld kan ikke holdes ansvarlig dersom inholdet på en webside helt eller delvis går tapt. Dette gjelder også dersom

backup ikke foreligger. Kunden plikter selv å ta backup av sine webdata. ServeTheWorld er ikke erstatningspliktig som følge av mail som ikke kommer

frem, som går tapt eller som blir slettet. ServeTheWorld er ikke erstatningspliktig som følge av disputer om eierskap av domener. ServeTheWorld er ikke

ansvarlig for at flyttinger av domener faktisk går i orden. ServeTheWorld er ikke erstatningspliktig for følger av virus, spam, hacking, korrupte filer etc.

ServeTheWorld er ikke ansvarlig for innholdet i søkemototorer, whois databaser og andre eksterne internettressurser som det er lenket til fra kundenes

internettsider. ServeTheWorld er ikke erstatningspliktig dersom Force Majeure inntreffer.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Dersom det bare er mafioso i et rom, gjør det den enkelte bedre enn om han var alene om å være mafioso?

 

Fra overdreven parallell til virkelighet. Det ser ut til at flere tilbydere har de samme avsindige vilkårene, ja. De kopierer kanskje hverandre. E.m.m. gjør det ikke saken særlig mye bedre. Jeg vil heller betale noen kroner ekstra for noe som i det minste vitner om ansvar.

 

Poeng for fornuftig research, Loomy.

Lenke til kommentar

Dette var jo _mye_ billigere, enn hva jeg betaler nå.. Hmm, kanskje jeg skal ta meg en liten overflytting.

 

Til get-one.no: Men, er det sånn at dere kan ta i mot en kopi av hele server-plassen min hos den gamle leverandøren? Da hadde jeg spart mye tid, og sjangsene for overflytting ville vært mye større :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...