Gå til innhold

ATI 9100IGP blir voksent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En litt mer subtil forbedring av brikkesettet ligger i prosessorstøtten, og at den interne grafikkbrikken har fåt DirectX 9.0-kompatible drivere. Det betyr ikke at den kan kjøre spill i DX9-modus, men at det nå går an å kjøre DirectX 9-baserte spill på IGP-en i det hele tatt - som visstnok var umulig tidligere.

Jeg synes dette var en ganske snodig formulering. Brikken støtter i følge ATI's sider kun DirectX 8.1 i hardware, men dere mener altså at nå i skal man kunne kjøre DirectX9 i software?

 

Går ikke dette an med alle DirectX8-brikker, bare man har innstallert windowsdelen av Dx9 og har en driver som støtter Directx9-brikker?

 

Uansett synes jeg det var en merkelig og lite oppklarende formulering.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
ATI Radeon 9100IGP har også blitt kraftig optimalisert for "Prescott"-prosessorer, på både LGA775 og sokkel 478. Det vil si at brikkesettet nå blir ett av de få som faktisk kjører raskere med en "Prescott"-prosessor enn med "Northwood"-prosessorer på samme klokkehastighet, i motsetning til Intels eget 875P-brikkesett, som foretrekker "Northwood". Dette har blitt uahvengig bekreftet av en test utført av nettstedet Anandtech.

 

Dette må vel sies å være positivt, også med tanke på de nye brikkesettene til Intel.

 

Det er jo også godt det kommer et brikkesett med AGP-løsning, til de som kommer til å kjøpe nv40 / r420 i den første tiden da ;)

Lenke til kommentar
En litt mer subtil forbedring av brikkesettet ligger i prosessorstøtten, og at den interne grafikkbrikken har fåt DirectX 9.0-kompatible drivere. Det betyr ikke at den kan kjøre spill i DX9-modus, men at det nå går an å kjøre DirectX 9-baserte spill på IGP-en i det hele tatt - som visstnok var umulig tidligere.

Jeg synes dette var en ganske snodig formulering. Brikken støtter i følge ATI's sider kun DirectX 8.1 i hardware, men dere mener altså at nå i skal man kunne kjøre DirectX9 i software?

 

Går ikke dette an med alle DirectX8-brikker, bare man har innstallert windowsdelen av Dx9 og har en driver som støtter Directx9-brikker?

 

Uansett synes jeg det var en merkelig og lite oppklarende formulering.

Nå er det vel ingen nyhet at mange spill krever DX9 selv om det ikke er støtte i maskinvaren for det. Forskjellen er, som det står i artikkelen, at den integrerte grafikkbrikken er kompatibel med dette - som best kan beskrives omvendt: når driverne ikek støtter DX9, nekter kortet å spille disse spillene, uansett maskinvarestøtte.

 

Med andre ord: DX8-kort må ha drivere som gjør at grafikkprosessoren ikke får panikk når den mottar DX9-kommandoer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...