Gå til innhold

Beste videoredigerings program


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd en del av de som er rimelig standard i lekeproff markedet, og jeg må si at Final Cut PRO er det beste jeg har brukt med hensyn på brukervennlighet. Jeg likte Avid DV Xpress også, men den tryna _hele_ tiden på den maskinen jeg testet. Adobe Premiere likte jeg bare ikke. Alt for mye trykking for å gjøre enkle, små endringer som FCP gjør på null komma svisj.

 

Men; til syvende og slutt er det smak og behag. Så lenge du finner et program som du liker, som er stabilt, og du gidder å sette deg inn i, så har du et verktøy som er veldig bra.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg liker best Premiere Pro. Men Vegas Video har enda mye bedre lydredigering. Final Cut Pro er ikke så bra på lyd, men har kanskje det kraftigste fargekorrigeringsverktøyet. Pinnacle Edition har bakgrunnsrendring........

 

Jeg gir heller terningkast til alt jeg har prøvd:

 

Premiere 6.0 - 4

Premiere Pro - 5+

Vegas Video 4.0f - 5

Pinnacle Edition - 5-

Pinnacle Liquid Edition - 5+

Final Cut Pro v3.0 - 5-

Avid v3.5 - 4-

Media Studio Pro v6.0 - 3+

 

Dette er selvfølgelig kjempesubjektivt. Jeg ser på meg selv som en avansert amatør med forhåpninger om å jobbe i TV eller produksjonsselskap. Det sier litt om hva jeg krever fra det jeg jobber med. Selvfølgelig VET jeg at alle proffe jobber med Avid, men selv om jeg en dag må jobbe med det, så tror jeg ikke at jeg vil like det likevel. Avid er et utrolig tungt program med veldig tungvinte løsninger. Skal man lage rulletekster må man kjøpe et plug-in til flere tusen kroner. Fullstendig idiotisk, men det er slik monopolbedrifter kan gjøre.

 

Jeg har ikke testet alle de nyeste versjonene av programmene ovenfor, men jeg vil tro at Final Cut Pro 4.0 har mye bedre stabilitet og lydredigering enn 3.0. Sony har også kjøpt opp Vegas Video, og versjon 5.0 er sannsynligvis enda veldig mye bedre enn 4.0'ern. Har heller ikke testet Avid versjon 4.0, men tipper det er en del forbedringer i den....

 

Skulle jeg kjøpt noe i dag tror jeg faktisk jeg hadde sett nærmere på Sony Vegas v5.0 først... For det første fordi den koster halvparten av det konkurrentene, og for det andre støtte for alle VST-instrumentene du har installert (Premiere Pro støtter SLETT IKKE mange VST-instrumenter/effekter, slik de rutter med. Jeg har kanskje bare fått et par forskjellige til å fungere). For det tredje er Vegas kanskje det programmet der du har mulighet for å stille inn mest mulig manuelt. Godt for kontroll-friker som meg selv.

 

Men for tiden sitter jeg på Premiere Pro altså. Helt greit det også, og er vel mest likt Final Cut Pro i utseende og arbeidsflyt.

Lenke til kommentar

Jeg har bare prøvd to, her er mine erfaringer:

 

Pinnacle Studio 8 (har ikke fått oppgradert til Studio 9 ennå) er kjempegrei for "quick and dirty" videoredigering. Du får gjort en kjempejobb i løpet av kort tid, legger på automatisk bakgrunnslyd, greie effekter, DVD brenning inkludert osv. Hvis du skulle STARTE med videoredigering nå så ville jeg ikke nølt med å anbefale programmet fordi du kan bruke det i lang, lang tid framover. Programmet koster 8-900 kr. Visst er det en del penger, men du blir vel ikke ruinert om du senere velger å gå opp i en dyrere klasse.

 

Når jeg har mer "seriøse" prosjekter (undervisning for min del) så bruker jeg Premiere Pro. Det gir en utrolig detaljkontroll og er sømløst integrert med Photoshop, After Effects og Illustrator. Men det har til gjengjeld kostet meg en liten formue. Hvis ikke du VET at du trenger Premiere Pro ville jeg i alle fall ikke kjøpt det. MEN, det finnes prøveversjon av Premiere på Adobe's webside. Hvorfor ikke laste den ned og prøve.

 

De andre programmene kan jeg ikke svare for så du får se hvilke andre kommentarer du får.

Lenke til kommentar

Pure Motion EditStudio 4 er utvilsomt beste program i forhold til prisklassen. Kan fås fra £19.95 og oppover og har alt en vanlig videoamatør trenger.

 

Alternativt Ulead VideoStudio 8 som er mer avansert og ikke minst langt mer stabilt enn Pinnacle Studio 8/9 som svært mange brukere klager på.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Jeg brukte tidligere Studio fra versjon 5, til 6, til 7 og så til 8. Men når jeg fikk meg nytt kamera som kunne filme i wide screen så var ikke Studio godt nok lengre. Da måtte jeg finne meg et annet redigeringsprogram, prøvde AVID, Premiere og en del billigere programmer. Men det programmet som jeg forelsket meg i var Vegas. Enkelt oppsett, men alikvel en haug med muligheter.

Lenke til kommentar

Kan ikke si annet enn Vegas! selv heller.. Testet utallige program (Premiere, Edition, ++) før jeg bestemte meg for det. Liker brukergrensesnittet veldig bra. Alt annet var veldig knotete og lite intuitivt eller for enkelt. Ta en titt på nye Vegas 5 som akkurat er kommet ut og DVD Architect 2. Dette er en knall kombinasjon. Tips: Har du studentbevis får du den til rundt $250.

 

http://mediasoftware.sonypictures.com

Lenke til kommentar
"Adobe Premiere Pro"

 

Men det har til gjengjeld kostet meg en liten formue.

altså.. ærlig talt... KJØPTE du virkelig premiere pro..?? jeg får alle adobe programmene mine gratis.. å det er ikke prøvelses versjoner :w00t:

Lenke til kommentar

Når du sier at du "får alle Adobe-programmer" gratis, så mener du vel egentlig at du bare er en simpel tyv som skaffer deg piratkopier? At man er uærlig er vel ikke akkurat noe man skryter av offentlig - med mindre man er stokk dum i tillegg, selvsagt.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
altså.. ærlig talt... KJØPTE du virkelig premiere pro..?? jeg får alle adobe programmene mine gratis.. å det er ikke prøvelses versjoner :w00t:

Ikke nok med at du stjeler, men du er stolt over det også?

 

Makan til idioti! :angry:

 

Tar meg en tur innom og stjeler datan din, jeg. Du har sikkert ikke noe mot det?

 

-KJ

Lenke til kommentar

neida.. kom å stjel dataen min du... du har sikkert ikke lyst på den uannsett.. men er ikke akkurat stolt over det.. men jeg slipper vertfall å betale flerne tusen kroner.. det er bra :thumbup:

Endret av Tyc0
Lenke til kommentar
neida.. kom å stjel dataen min du... du har sikkert ikke lyst på den uannsett.. men er ikke akkurat stolt over det.. men jeg slipper vertfall å betale flerne tusen kroner.. det er bra :thumbup:

Det må jeg si...du er dyktig til å fremstå som en idiot

Lenke til kommentar
neida.. kom å stjel dataen min du... du har sikkert ikke lyst på den uannsett.. men er ikke akkurat stolt over det.. men jeg slipper vertfall å betale flerne tusen kroner.. det er bra :thumbup:

Som vi sier på jæren... Han vasser ihvertfall ikkje i vet.... (Bokmål: Ikke den smarteste kniven i skuffen)! :mad:

Lenke til kommentar

Pinnacle Liquid Edition (PLE) er min favoritt. Ta dere en tur over HIT, og les litt i LE-forumet. Jeg tror neppe dere finner et annet redigeringsprogram på markedet med et så bra norsk forum for produktet. Dette forumet holder et faglig høyt nivå. Pinnacle Liquid Edition (PLE) er også oversatt til norsk, og dette vil du ha stor glede av.

 

Om jeg har relasjoner til PLE? Svaret er nei. Jeg anbefaler PLE fordi det er så fordømt bra, og med et grensesnitt som overgår de fleste andre. PLE har forøvrig aldri krasjet for meg så langt. Jeg har brukt programmet i ca 14 måneder.

 

Hilsen en meget fornøyd PLE bruker.

Endret av BråStopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...