Gå til innhold

Hva er forskjellen på Tabeller og Arrays?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom en tabell og et array er først og fremst at et array er en dynamisk struktur. Det vil si at det ikke er en fast størrelse på arrayet.

 

Når du oppretter en tabell må du angi størrelsen på tabellen, overstiger du denne størrelsen blir det kastet et unntak.

 

Når du oppretter et array trenger du ikke å angi størrelse på arrayet. Du kan så legge til hvor mange elementer du trenger.

 

Håper dette hjelper...Er litt grønn selv, så hvis det er noen som har noen innvendinger, så bare si i fra :)

Lenke til kommentar

Forskjellen på Tabeller og Arrays er språket. Det er bare det norske og engelske ordet for den samme datastrukturen. Den datastrukturen er gitt med f.eks. String[5] som gir en statisk tabell med fast størrelse på 5.

 

Men, smallfish har rett i at det finnes dynamiske strukturer også. Arraylist er et eksempel på en dynamisk tabell.

 

Vh

Krister

Lenke til kommentar

Lurer på om ikke 'smallfish' tenker på Vector når han nevner dynamisk struktur. Et array defineres med en fast størrelse, en Vector er et dynamisk array som kan vokse i størrelse.

 

En tabell (JTable) er et grafisk element, dvs noe som vises fram på skjermen. Det kan dermed vise fram innholdet i f.eks et array.

Et array er en lagrings-struktur i memory.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men det er ingen grunn til å forvirre trådstarter mer enn nødvendig her.

 

 

hårek: smallfish tenker sikkert på Vector ja, eller Arraylist som jeg sa, eller en annen lignende datastruktur...(Eneste forskjell på Arraylist og Vector er at vector er trådsikker.)

 

Det er ingen grunn til å begynne å dra inn JTable(som er en GUI komponent ja) inn i denne diskusjonen.

 

 

DJViking: Jo, array og tabell er det samme. I den literaturen jeg har lest blir arrays omtalt som tabeller. Matriser har jeg ikke hørt brukt i java, bare i VB. Selv så mener jeg at tabeller typisk har en kolonne(en-dimensjonale), mens matriser typisk kan ha flere(ofte kalt flerdimensjonale tabeller).

 

"Table" har jeg aldri hørt. Utenom den som ligger i javax.media.j3d, men jeg tviler på at trådstarter tenker på java3D.

 

Vennlig hilsen

Krister

Lenke til kommentar

Table og JTable er en datastruktur som lar deg legge data i tabeller og illustrere dem grafisk som tabeller som du ser i databaser.

 

De norske bøkerne jeg har lest har brukt å omtale arrays som matriser...

å si at en array er det samme som en tabell blir feil pga det jeg skrev ovenfor.

Matriser kan både være endimensjonelle og flerdimensjonelle...

 

Grunnen for at jeg drog inn JTable inn i diskusjonen var fordi jeg mente tabell var det norske ordet for denne typen

Lenke til kommentar
å si at en array er det samme som en tabell blir feil pga det jeg skrev ovenfor.

Ovenfor hvor?

 

For det første, Table vet jeg ikke hva er for noe...Men hvis det er JTable det er snakk om, så blir det stort sett referert til som JTable på norsk også.

 

 

Men ordet tabeller blir brukt om så mangt. (Fair enough, det kan godt hende noen bruker matriser på det samme, men det får så være.)

 

Vanlige (ofte kalt statiske) tabeller referer til arrays! I tillegg så snakker man også om dynamiske tabeller, som refererer til de forskjellige implementasjoner fra Collections Rammeverket til Java (typisk ArrayList).

 

Vh

Krister

Lenke til kommentar
her et (forhåpentligvis) mitt siste spørsmål i min teite-spørsmål-serie:

 

hva er forskjellen på en tabell i Java og arrays?

Hvis det ut i fra konteksten ikke skinner gjennom noe annet, så er arrays og tabeller akkurat det samme, altså multidimensjonale representasjoner av en datatype/variabel eller klasse/objekt.

 

Norske ekvivalenter for Vector, Hashtable o.l er de norske oversettelsene (vektor, hash-tabell).

 

Hva matriser angår så er tabeller (arrays) en av mange måter å representere matriser på. Men dette betyr ikke at det norske navnet for array er matrise. Matriser er mer et anvendelsesområde heller enn en datastruktur i seg selv.

 

Så for å gjøre det helt klart:

 

TABELL == ARRAY

 

Håper dette brakte litt lys inn i denne fryktelige tråden som helst burde vært slettet.

Endret av Oracel
Lenke til kommentar

Tabeller og ArrayList er noe alla det sammen forskjelle ligger i

Størrelsen til en ArrayList blir ikke anngit i starten. så du kan begynne å legge inn data med en gang eks ArrayList lista = new ArrayList();

lista.add("hei");

men denne lista har egentli en fastsatt størrelse la oss si 10 dvs. at du kan legge inn 10 ellementer før det begynner å skje noe. Hva skjer så? jo det opprettes en ny tabell med størrelsen 20 også blir innholdet i den gamle tabellen (lista) kopiert over til den nye og du kan fortsette å legge inn ellementer! obs dette er ikke noe du som programmerer vil legge merke til. Men vær obs på at dette skjer hver gang du når neste grense i tabellen din neste grense her vil være 20. og neste 40 og neste 80. Og som du ser og sikkert kjønner vil dette by på ytelsesproblemer når du begynner å jobbe med ekstremt store tabeller. for blir den full må den fordobles. vanlig tabeller derrimot vil ha en statisk størrelse

String [] liste = new String[5];

og etter du har fylt denne listen er det full stopp. med mindre du lager en klasse som har funksjonalitet til å opprette nye tabeller også kopiere innholdet fra den gamle tabellen til den nye. og da kan vi si at vi er på vei til å lage vår egen versjon av klassen ArrayList. håper du skjønner forkjelden nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...