Gå til innhold

"Frisk" Windows Innstalasjon


Mawk

Anbefalte innlegg

"Frisk" Windows Innstalasjon

 

Hva trenger jeg av SoftWare? :

 

- Aida32 - Denne brukes til å analysere hardwaren din for å sjekke om du trenger nye drivere.

 

- MotherboardMonitor - Overvåker Viftene/Hovedkort temp./CPU temp.

 

- NTREGOPT - Krymper Og Speeder up Regestry.

 

- PageDegrag - Brukes til å Defragmentere filer som vanligvis ville vært umulig å defragmentere.

 

- Spywareblaster - Brukes til å blocke spyware fra nettleseren din [iE og/eller Mozilla].

 

- Spybot S & D - Brukes til å fjerne spyware / block ads / create hosts filer.

 

- Ad-aware - Brukes til å fjerne adware / spyware.

 

- Antivir - Gratis (oppdateres ofte) antivirus software med alle features av antivirus du må kjøpe.

 

- Sygate Firewall - Gratis Brannmur.

 

- Disk Cleaner - Fjerner alle unødvendige filer kjapt/enkelt/effektivt.

 

- IZarc - Dekompresser filer kjent som .zip, .rar og .ace

 

- Windows CD og CD-key.

 

- Denne Guiden klar til å leses. [Print ut eller internett vis du ikke husker alt. =)]

 

- Merk deg at alt dette er freeware.

 

Hvordan gjør det :

 

A. Start med å printe ut denne guiden. Du vil trenge en kopi for å huske alt. Hvis du ikke har en printer vil du trenge adgang til denne guiden fra en annen PC.

 

B. Last ned alle filer som du trenger. Ikke last ned begge service packs for Windows XP / Windows 2000 hvis du bare har Windows XP, bare last SP for den du har!

 

C. Bruk AIDA32 for å finne ut hvordan hardware du har. Bruk den informasjonen for å søke etter drivere. For eksempel, hvis AIDA32 forteller deg at

ditt Motherboard er en Intel 810, bruk www.google.com for å søke etter Intel 810 + Driver.

 

D. Nå burde du bli ferdig med å laste ned Service Packs , DirectX , drivere etc. Tid for slipstreaming av servicepacken.

 

E. Brenn resten av filene til en CD [drivere, programmer, etc ] eller legg dem på den andre harddisken din.

 

F. Med installasjons guiden printet [eller på en annen PC] legg inn Slipstreamed'e CDn inn i CDrommen din og restart PCn , Ha Windows CD-keyn din handy

 

G. Gå igjennom installasjons prosessen , Fjern alle eksisterende partisjoner, partisjoner igjen [ XP/2K gjør dette automatisk for deg].

 

H. Gå igjennom CD-Key prosessen, set opp nettverket, etc. Akkurat nå vil du komme inn i windows.

 

I. Kom deg online [bredbånd, xDSL , Måten du kommer Online på]. Først få opp WindowsUpdate og installer alle kritiske oppdateringer, WMP, alt annet du vil ha fra siden.

Unngå å få drivere herfra siden du allerede har dem brent på en CD/har dem på den andre hardisken.

 

J. Restart PCn uansett hvor mange ganger du trenger det !. Start å installere driverene en og en med hovedkort chipset driver, DirectX , Skjermkort drivere osv [Fra CD'n eller harddisk nr2] helt til alle driverene er ferdig installerte.

 

Restart PCn om nødvendig

 

K. Nå installerer du softwaren. NTREGOPT, pagedefrag , spywareblaster , spybot s&d , ad-aware , antivir , sygate firewall , disk cleaner og motherboardmonitor.

 

L. Først kjører du Spywareblaster , adaware , så spybot s&d . Husk å oppdater softwaren før du bruker den!.

 

M. Nå kjører du disk cleaner for å fjerne "søppel". Nå er det også en god tid å fjerne ikoner som ikke er i bruk eller du ikke trenger.

 

N. Kjør den innebygde Defragmenteringen i Windows [start > Run/Kjør > defrag ] eller hva enn du bruker. [ La den jobbe til den er ferdig]

 

O. Kjør PageDefrag, la den defrage side filene og restart PCn

 

P. Kjør NTREGOPT og la den "presse" sammen dine regestry filer, restart PCn.

 

Q. For å holde systemet ditt like glad og rask som en full re-installasjon , gjør trinn M-P litt ofte [spørs på hvor mye du bruker PCn din].

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grei nok guide dette, men mye jeg ville ha gjort annerledes, det viktigste ville være å installere antivirus prog og brannmur og oppdatert disse med en gang man kom seg på nett og da før man kjører Windows Update. Det beste er selvsagt å ha en oppdatert brannmur samt antivirus før man kobler seg på nett, men det er jo ikke alltid det er mulig.

 

Og det finnes fullgode alternativer til antivirus programmer man må kjøpe, som for eksempel AVG antivirus og Avast antivirus

 

Kan å nevne at Aida32 samt Aida16 har produsentene stoppet utviklingen av så det blir ikke flere oppdateringer til den. Et godt alternativ er da EVEREST Home Edition fra firmaet lavalys, det er forøvrig her utvikleren(e) av Aida har begynt å jobbe har jeg hørt.

 

Dere kan finne EVEREST Home Edition her :

http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1

Lenke til kommentar
En link til de respektive programmene hadde ikke gjort noe.

Sikkert en fin guide for helt nybegynner, men er vel egentlig ikke noe brukertest ?

Blir ikke brukertester odkjent først? Og ja, jeg synes ikke dette kvalifiserer til noe brukertest. Men ellers en fin liten guide.. :)

Jo de skal godkjennes først ja.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Grei nok guide dette, men mye jeg ville ha gjort annerledes, det viktigste ville være å installere antivirus prog og brannmur og oppdatert disse med en gang man kom seg på nett og da før man kjører Windows Update.

Feil. Antivirus er noe av det siste man installerer. Så lenge man ikke surfer rundt på snuskete sider mens man holder på med setup er det minimal sjanse for å få virus. (du sjekker selvfølgelig ikke mailen med outlook express heller mens du holder på).

 

 

Så noen tanker om selve guiden:

 

Fin liten walkthroug, men synes den er litt merkelig. Mye av det du sier er en selvfølge, og alt for detaljert for mange brukere (meg inkludert), men plutselig skifter du over på ganske avanserte uttrykk, som slipstreaming, som mange ikke fatter bæret av. Dette uten å komme med et eneste ord som forklarer hva dette er. på denne måten legger du deg på et nivå som hverken er fugl eller fisk... For at det skal være en n00b guide er den litt mnagelfull i form av detaljer og bilder. For at det skal være en tips & trix for de som har formatert for er den for kjedelig, og mangler mer avaserte aspekter. Synes du skal definere en målgruppe for hvem du vil skrive for, og prøve å sette deg bedre inn i hva disse har behov for.

 

En annen ting er måten du snakker om drivere på., en nybegynner ville aldri klart å finne rett driver ved å søke på google. Den avanserte brukeren vil garantert velge å oppsøkte produsentens hjemmeside/ftp i stedet for å søke. Derfor stiller jeg meg tvilende til fremgangsmåten du forklarer. Da vil jeg mye heller se en prioritert liste over hvilke drivere det lønner seg å starte med.

 

En liste over anbefalt programvare man bør ha med er ikke så dumt, men jeg savner linker til produktene du nevner, og det hadde ikke vært så dumt å liste opp et par alternativer. Igjen blir det litt fugl og fisk. nybegynnere ville sansynligvis ha satt mer pris på mer kjent programvare, som f.eks. winzip, mens de mer avanserte brukerne har allerede sine favoritter innnen de vanligste sjengerene ;)

 

Men det var et godt forsøk :)

Endret av enden
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Xp innstallering.

Min måte å gjøre dette på når man bare har ISDN linje.

1.Windows Xp.

2.SP 1.

3.Xp antispy.

4.Blaster/sasser fix.

5.Antivirus.

6.Brannmur.

7.Adaware.

8.Spybot.

9.Opera.

Går ikke på nett før disse programmene er på plass.

Alle andre programmer kommer etter hvert.

Når det gjelder Everest(Aida)og Spybot er det copy-paste fra backup.

Tar man backup av reflist.ref i Adaware og bytter ut den med den

i Lavasoft-Ad-aware mappa,så er den også oppdatert.

De som bruker gratis versjonen av Avg,kan ta vare på UPDATE mappa og

legge den under Grisoft-AVG6-"UPDATE".Krever en restart eller to plus

restart av AVG noen ganger før den er oppdatert.

Lenke til kommentar
Feil. Antivirus er noe av det siste man installerer. Så lenge man ikke surfer rundt på snuskete sider mens man holder på med setup er det minimal sjanse for å få virus.

Er vell ikke minimal sjangs og få virus om man f.eks har flere disker / partisjoner da .. Antivirus er viktig og få med engang!

Lenke til kommentar
Kan forøvrig nevne at jeg installerer XP, enabler brannmuren og går online.

Har aldri fått hverken Sasser eller Blaster mens jeg har lastet ned SP1 og diverse updates.

Riktig, det første en gjør før dere kobler på tp kabelen til bredbåndet (eller isdn) er slå på den innebygde brannmuren i XP.

 

Deretter patcher dere opp maskinen med Windows Update. Etterpå kan en om ønskelig bytte ut MS sin brannmur med en annen.

Lenke til kommentar
Xp innstallering.

Min måte å gjøre dette på når man bare har ISDN linje.

1.Windows Xp.

2.SP 1.

3.Xp antispy.

4.Blaster/sasser fix.

5.Antivirus.

6.Brannmur.

7.Adaware.

8.Spybot.

9.Opera.

Jeg hadde om jeg var deg lagt på punkt 1a eller 2a, nemlig å slå på den innebygde brannmuren i xp før du besøker "det store stygge internett".

 

Samt jeg ville byttet ut blaster og sasser fixen med en omgang windows update. Gjør samme nytten det. Men mulig det var det du mente.

Lenke til kommentar
Xp innstallering.

Min måte å gjøre dette på når man bare har ISDN linje.

1.Windows Xp.

2.SP 1.

3.Xp antispy.

4.Blaster/sasser fix.

5.Antivirus.

6.Brannmur.

7.Adaware.

8.Spybot.

9.Opera.

Jeg hadde om jeg var deg lagt på punkt 1a eller 2a, nemlig å slå på den innebygde brannmuren i xp før du besøker "det store stygge internett".

 

Samt jeg ville byttet ut blaster og sasser fixen med en omgang windows update. Gjør samme nytten det. Men mulig det var det du mente.

Som jeg skriver lengre opp her:

Går ikke på nett før disse programmene er på plass,

det vil si at det er nå jeg setter opp oppkoblingen til internett.

Blaster/sasser fixene har jeg jo,og slipper å laste dem ned en gang til.

Har backup av flere hotfixer som jeg innstallerer, men sp1 og blaster/sasser fix

er de jeg liker å ha inne før jeg går på nett.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen program som setter opp instillinger som

 

IE startup side og knappe-oppsett

explorer vindu-instillinger og knappeoppsett

Outlook express news kontoer og "store folder" + identiteter

Task manager instillinger

 

Og slike ting som lagres i registeret?

Det tar så lang tid å sette opp alt igjen etter en reformat og reinstall af windows

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...