Gå til innhold

Ustabil XP 1800+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-05 09:45, AYHJA-eier skrev:

Har nettop bygget en ny PC. Problemet er at den klarer ikke gjennomføre en runde i 3DM 2001 med døren lukket! Hvorfor?



 

Hvis problemet bare oppstår når du har døren igjen så får du la den stå åpen :grin: :grin: :grin:

 

Konflikt mellom GF4MX kortet ditt når du kjører directx 8.1 applikasjoner?

Lenke til kommentar

Bør kunne la døren stå igjen, i og med at det ikke er min maskin og det blir ikke varmt (min 1400 ligger på 53 max).

Har et Chieftech Dragon DX-01B-D (eller noe sånt, svart midi med dør, i hvert fall..) med Chieftech power på 340W(mener jeg).

 

Bestilte 256MB DDR-DIMM PC2100 CL2.5 hos komplett, fikk en brikke med TwinMOS klistremerke på.. Men den ligner ikke på min 256 TwinMOS brikke (forøvrig stabil på CAS 2 144MHz Turbo setting).

Kan RAM'en ha skylden?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-05 11:42, AYHJA-eier skrev:


Bestilte 256MB DDR-DIMM PC2100 CL2.5 hos komplett, fikk en brikke med TwinMOS klistremerke på.. Men den ligner ikke på min 256 TwinMOS brikke (forøvrig stabil på CAS 2 144MHz Turbo setting).

Kan RAM'en ha skylden?



 

Ja, ram'en kan være dårlig. Prøv med din egen brikke.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-05 10:15, Colargol skrev:

Hvilken strømforsyning har du? Det kan være at strømforsyninga din ikke leverer nok strøm. Har selv det samme problemet med min 430W Enermax PSU. 5V ligger på rundt 4.92V. Klarer ikke å kjøre 3dmark før det krasjer.


Tror nokk ikke at en 5v spenning på 4,92v er noe problem. Hadde selv en 300w codegen power på mitt Abit KG7-Raid kort. Og maskinen tryna ikke før 5v spenninga kom under 4,6v. Bytta til en 431w enermax power, da fikk jeg og 4,92v og maskinen går DØNN stabilt. :smile:

Lenke til kommentar

Hadde lignende symptomer på min XP da min strømforsyning ga opp, spennigen så grei ut men når det var høy load falt den brått etter en stund og maskinen krasjet. Når jeg så sjekket logger etc var det sjelden noe tegn til at spenningen sank før krasj! Min 12V var ca 11,8V men jeg har i grunn inntrykk av at det ikke er uvanlig. (det var først nåe PSUen ga opp og maskinen ble stabil etter bytte til... 340W Chieftec... at jeg forsto det var den som var problemet!)

 

Prøv å kjøre med åpent tårn så du ser at det ikke er kjølingen!

Lenke til kommentar

hmm.. har faktisk litt samme problemet..

kjører xp1800+@xp2000+ vannkjølt ved ca. 34c max load. Men vis jeg klokker opp til xp2100+ blir den ustabil når jeg er på varme lan.. :smile: Den går helt stabilt hjemme. Da kjører den på ca. 36c max load.

Bruker twinmos pc2700 ram og et elsa gf3

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-05 12:02, okidoki skrev:

Quote:


On 2002-04-05 10:15, Colargol skrev:

Hvilken strømforsyning har du? Det kan være at strømforsyninga din ikke leverer nok strøm. Har selv det samme problemet med min 430W Enermax PSU. 5V ligger på rundt 4.92V. Klarer ikke å kjøre 3dmark før det krasjer.


Tror nokk ikke at en 5v spenning på 4,92v er noe problem. Hadde selv en 300w codegen power på mitt Abit KG7-Raid kort. Og maskinen tryna ikke før 5v spenninga kom under 4,6v. Bytta til en 431w enermax power, da fikk jeg og 4,92v og maskinen går DØNN stabilt. :smile:

 

Jeg vet det er PSU som er årsaken til at det krasjer i 3dmark. Ellers maskina stabil som fjell, det er bare i 3dmark jeg har problemer. Enermax er kjent for å ha problemer med 5V, hvertfall etter det jeg har lest...

 

http://www.amdmb.com/vb/showthread.php?threadid=54084

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen så langt, men jeg finner ingen tegn til at PSU'en har skylden.

Har funnet ut at det ikke har noe med RAM eller skjermkortet å gjøre.

Systemtempen er ikke for høy.

 

Er det noen måte jeg kan finne ut noe videre om det er PSU'en sin skyld uten å måtte røske ut igjen alt??

Har samme PSU på min maskin, så jeg ser ikke hvorfor dette skulle være problemet.

Lenke til kommentar

Yo!

Når maskina kræsjer, får du en blå skjerm? Eventuelt en blå skjerm rett før kræsjet? I fall det siste, gå til "system properties" (høyreklikk på "min datamaskin"/"My computer" og velg "Properties"/"Egenskaper"), velg "Advanced"/"Avansert" og klikk på "Startup and recovery". Velg vekk automatisk restart, og provoser frem feilen. Skriv ned feilmeldingen, og post den her.

 

I fall du IKKE får blå skjerm, på hvordan måte "kræsjer" datamaskinen da? Blank restart? Låser den seg?

 

Litt mer detaljer skader aldri :)

Lenke til kommentar

Takk for det Colargol, håper det hjelper.

Har egentlig funnet ut at det har noe med hovedkortet å gjøre. Har utelukket følgende:

 

CPU (stabil ved 52 CPU benchmark i SiSoft Sandra med dør igjen og CPU-vifte skrudd ned så mye det går med Zalman Fanmate).

 

Minne (samme problem dersom jeg putter i min brikke)

 

Skjermkort & software (samme prob med min HDD og skjermkort)

 

PSU (samme prob med min koblet på hovedkortet)

 

Da er det bare hovedkortet igjen.

 

 

Skal jeg sende hovedkortet tilbake til Komplett.no?

Hvordan er de på behandling av slike saker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...