Gå til innhold

jeg skal kjøpe meg nytt lydkort og høytalere


Anbefalte innlegg

jeg skal kansje kjøpe meg dette lyd kortet er det bra finnes det bedre på databuttikken.com for samme prisen?....

url:http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=CRESBAUES

 

Og jeg skal kansje kjøpe meg disse høytalerne er de bra?finnes det bedre for samma prisen på databutikken.com?

url:http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=SP-5100

Takk hvis du svarer har ikke vett på det der..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg skal kansje kjøpe meg dette lyd kortet er det bra finnes det bedre på databuttikken.com for samme prisen?....

 

Og jeg skal kansje kjøpe meg disse høytalerne er de bra?finnes det bedre for samma prisen på databutikken.com? ..

Jeg ville nok satset på et Audigy 2 bulk-lydkort, selv om det koster noen hundrelapper mer. Dersom du er på et trangt budsjett, så er ikke akkurat Audigy ES et dårlig valg til prisen.

 

Du spør om det finnes bedre tilbud på samme online-butikk:

 

Hvorfor ikke sjekke dette selv? :) Jeg vet ihvertfall at kortet kan kjøpes rimeligere andre steder, f.eks. hos PsData.no.

 

Når det gjelder høyttalerne så er jeg helt enig med Timur:

 

En 5.1-kanals høyttalerpakke fra en no-name produsent til under 500 kr. høres slettes ikke ut som et bra kjøp, selv prisen tatt i betraktning. Sats heller på en pakke til minst 1000 kr. fra en mer anerkjent produsent. Du bør helst sikte deg inn mot enda høyere beløp (over 2000 kr.) dersom du ønsker relativt bra lyd for pengene.

Lenke til kommentar
Skal du ha bra lyd til lite penger, bør du kjøpe 2 gode høyttalere eller til nød et 2.1-sett. Noname-settet ditt med 5 satelitter r + "subwoofer" til 500kr tror jeg låter rævva. Kjøp heller et headsett og vent til du kan bruke 2500-3000 på et par aktive monitorer.

mye tull som en person kan si!

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Det er en del bra og rimelige 2.1 sett der ute. Creative I-trigue er jo bra. Logitech er oxo bra. Mange skryter oxo av Altec Lansing sine alternativer. Har selv 2.1 og har hatt det veldig lenge. Det er veldig mye enklere med 2.1 sett, så jeg ville vurdert det iallefall.

 

Når det gjelder lydkort så har jeg sett en test av ett herculeskort for en liten stund siden, de scora bra. Rimeligere enn Creative. Men creative er jo et rimelig sikkert kjøp da. Audigy 2 bulk er å anbefale.

 

Mvh

Canhr

Lenke til kommentar

Herregud.. nå man mener personen bør opp på flere 1000 kroner for høytaler-sett.. ja da er det noen galt...

 

men enig med de som mener at hvis budsjettet er på 500 kr. +/- så bør du gå for et 2.1 sett (2 satelitt-høytalere og en sub)

 

 

Kjøp dette lydkortet:

http://www.databutikken.com/no/datasheet.php?artId=CREAUD2B (Creative Audigy 2)

 

kjøp dette høytalersettet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119615&cks=PRL (Creative T2900)

 

eller dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120693&cks=PRL (Logitech Z-220)

 

 

Hvis du absolutt vil ha 5.1 sett til en rimelig penge så bør du velge dette:

- http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119616&cks=PRL (Creative T5400)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er lei av Soundstormbrikken på HK mitt og lurer på om det er okke som hva jeg kjøper hvis jeg skal spille så lenge det er et Audigy2?

 

Ser at det er et visst spenn i prisen i de forskjellige ZS LS og Premium modellene. (Første gang jeg kjøper separat lydkort siden ja... hmmmm..... 1998?)

Endret av KriB
Lenke til kommentar

Du bør absolutt kjøpe et lydkort til over 1000 spenn. Du får merkbart bedre lyd for pengene. Det som er forskjellen på zs og ls kortene er d/a (digital til analog) konverterne. På ls blir 44.1khz (cd format og de fleste mp3 er) oppsamplet til 48khz. Målinger med rightmark audioanalyzer viser at dette fører til et dropp i signal/støy forhorholdet(under høye volum kommer støyen frem under 90db=partyvolum;-), og dårligere stereoseparasjon. zs kjører ren 44.1khz lyd.

 

Angående høyttalersett så er jeg frustrert over folk som synes at 2000 er for mye for et 2.1 system. De har aldri hørt forskjellen på god lyd og papp. Hadde et mer eller mindre hjemmesnekkret system, fant en 150w brukt forsterker for 800. Kjøpte meg audigy 2 platinum Ex til 2000 og fant meg noen Dali blå 2002 høyttalere til fronten.(hifiklubben til 2500) Startet det opp, og fra den stunden var jeg i lydhimmelen. Fantastisk!! Og dette annlegget suger i forhold til mangen av de som er der ute.

 

Når det gjelder bakhøyttalerne så brukes disse veldig sjelden. I filmer så blir de brukt når f.eks når et fly flyr over eller en dør smeller igjen. Det er da fronthøyttalerne som tar seg av bassen i powerdvd (lfe mix with front channel). I spill er de heller ikke kritisk mye brukt. Så poenget mitt er at her kan du godt bruke de du har liggende.

Jeg brukte forsterkeren til noen plastikk pc høyttalere som jeg hadde liggende loddet litt og koblet på noen bilhøyttalere som ikke lenger var i bruk.

Poenget er at du ikke trenger å betale for noe som du bare sjelden bruker. Legg inn penger i ett skikkelig frontsystem da vil du bli vesentlig bedre fornøyd og imponatorfaktoren vil antakelig stige betraktelig ;)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg tenkt meg å spille med hodetelefoner. Sitter i en leilighet med naboer og en samboer som ikke syns om skrikene og skytingen fra Far Cry og Call of Duty, så fullt anlegg går ikke.

Har noen ganske gode KOSS UR-40 så jeg tror kanskje at jeg går for ZS-en...

 

Eller er det overkill til det bruk?

Lenke til kommentar
Personlig har jeg tenkt meg å spille med hodetelefoner. Sitter i en leilighet med naboer og en samboer som ikke syns om skrikene og skytingen fra Far Cry og Call of Duty, så fullt anlegg går ikke.

Har noen ganske gode KOSS UR-40 så jeg tror kanskje at jeg går for ZS-en...

 

EDIT: Leste feil jeg KriB

 

Eller er det overkill til det bruk?

kjøp noen andre en de.. de har veldig kort ledning. Da tenker jeg på ur 40 :p

Endret av Hylo
Lenke til kommentar

Surround til få penger er bare tull. Og jo mer fancy det ser ut, jo mer kan du være sikker på at det kommer til å gå sund fort og/eller ikke ha en overhodet tilfredstillende lydkvalitet. Det eneste jeg kan anbefale, er å legge noen tusen i det.

Selv har jeg PC-lyd til rundt 15.000,-, og tenker på å kjøpe en senter-høyttaler og bygge bak-høyttalerne. (Audiofil/entusiast og student.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...