Gå til innhold

Samsung 172x eller NEC 1760NX


50_Øre

Anbefalte innlegg

Jeg har fått nok av den gamle 17" Crt skjermen min og er ute etter ny lcd skjerm.

Jeg har sjekket en del og funnet ut at det er Samsung 172x eller NEC 1760NX jeg vil ha. Grunnen til det er at skjermen jeg skal ha bør klare spill veldig godt og så skal den ha en god bildekvalitet.

Jeg har lest mye possitvit om 1760NX`en her på forumet, og den skal ha veldig god bildekvalitet og den skal være god i spill. Den har også responstid på 16 ms, og den er ISO 13406-2 og TCO 03 sertifisert, men... Den ser mer eller mindre stygg etter min mening.

Det er der Samsungen er størst. Samsungen er bare helt nydelig. Den er rett og slett vakker å se på. Samsungen har også en rå responstid, 12 ms, på papiret (den er ikke ISO 13406-2 sertifisert) .

Samsungen har i tester fått mye skryt for bildekvaliteten, men selvom den rå responstiden, så har det vært skrevet om antydninger til litt ghosting i spill. I hardware.no`s lcd test kunne de ikke spore noe som helst etterslep på 1760NX`en.

 

Så jeg er faktisk ikke sikker på hvilken jeg skal velge.

Er det noen som har noen anbefalinger? Er det noen har prøvd begge skjermene?

 

 

PS. Det hadde vært veldig bra hvis hardware.no hadde testet Samsung 172x.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest en god del utenlandske tester av 172x (vel og merke den med 12ms panel, 172x ble lansert med 25ms panel i USA, men så byttet de omtrent med engang). Og jeg er ikke i tvil - jeg går for Samsung 172x (vurderte også NEC 1760NX). Samsung'en er bare en fryd for øyet. Den skal være meget god i spill (noen sier de ser etterslep, mens en god del andre sier de ikke ser det) pluss at den skal være god til det meste. Samsung er kjent for gode LCD'er og har god byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Har selv en 172x (12ms) og må si at det er tydelig etterslep i f.eks. FarCry, men etter et par minutters spilling legger jeg ikke noe særlig merke til det.

Ettersom jeg ikke har spilt FPS på andre nyere LCD skjermer så kan jeg egentlig ikke si noe om det er mye eller lite etterslep, dessuten er det visst veldig individuellt hvordan man oppfatter det. Det beste er å vel å finne en butikk som har begge skjermene og se selv (kanskje ikke lett, men men..).

 

Bortsett fra etterslepet er jeg storfornøyd med skjermen, også er den jo dritstilig da! :)

Lenke til kommentar
ditt ønske vil bli oppfylt :)

Det høres bra ut.

Når kan jeg få ønsket oppfylt?

 

 

Takk for svar.

Jeg likte ikke helt det "dirr" sa om etterslep på samsungen i og med at det er den jeg har mest lyst på. Produsentene måler nok ikke responstiden likt, men det er litt rart at det er sånn at samsungen som de oppgir at har 12 ms skal ha mer etterslep enn NEC`en som har en oppgitt responstid på 16ms.

 

Og det er kansje et dumt spørsmål men. Er det sånn at med spill som kommer om en stund sånn som Half-Life 2 som kommer til å kreve mye av pc`en. Blir det bare mer og mer etterslep da med mer krevende og krevende spill?

 

Og du "bidz": Har du bestilt samsungen?

Lenke til kommentar
1. Det høres bra ut.

Når kan jeg få ønsket oppfylt?

 

 

 

2. Og det er kansje et dumt spørsmål men. Er det sånn at med spill som kommer om en stund sånn som Half-Life 2 som kommer til å kreve mye av pc`en. Blir det bare mer og mer etterslep da med mer krevende og krevende spill?

 

1. Gi oss to uker

2. Nei

Lenke til kommentar

har hatt NEC1760 før, og sitter med en 172x nå, må si at i spill som UT2003 presterer begge skjermene ganske likt. Må også nevne at etterslepet man opplever i tunge fps spill ikke kommer fra skjermen alene, også andre komponenenter som cpu, skjermkort ++, f.eks vanlig lagging på crt skyldes at pcen ikke er kraftig nok.

Lenke til kommentar

Ironfist: Etterslep er så vidt jeg vet kun problemer på LCD skjermer, og ikke avhengig av annen hardware, uansett så burde ikke det være noe issue på PC'en min:

 

2x36GB raptor RAID0 + 120GB WD 8Mb

ASUS A7N8X Deluxe

2x512MB DDR400 Dual channel

AMD XP3200+

Sapphire Radeon 9800XT

 

Og det var skrytelista! ;)

 

Fant forresten to brukerstester på 172x her på hardware.no, virker ikke som de plages av etterslep, så det er vel meg det er noe galt med :)

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=216147

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=224894

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...