Gå til innhold

Minnekort...hvilket?


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått Minolta Dimage Z2'en :green: ..men tror dere ikke jeg glemte å bestille xtra minnekort?! Så her sitter jeg da, og kan ta 5-6-7 bilder før minnet er fullt :angry:

 

Er det noen som kan tipse meg om hvilket kort jeg bør kjøpe?Har forstått det sånn at det er SD kort jeg bør gå for,og da Sandisk...Stemmer det? Og hvilken nettbutikk er den billigste i såfall? Forventer ikke at dere nå skal begynne å lete for meg, tenkte bare at det kanskje allerede var noen som hadde sjekka det, som leser dette innlegget..... Har en 5 uker gammel baby som krever døgnåpen stasjon, så jeg har rett og slett ikke tid/ork å sette meg ned å lete sjøl. Men så har jeg jo så lyst til å ta bilder da.... :roll:

 

Blir utrolig glad om noen kan hjelpe..FORT!!

 

:-)

Endret av Anitasp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på ingen måte noen ekspert på minnekort, men kan jo gi deg mine erfaringer. Så får vi håpe at noen andre her med mer peiling korrigerer evt. misvisende info fra meg.

 

Jeg har hatt:

-Lexar CF-kort, det kortet var meget rask. Lexar skal visstnok også være god kvalitet, med liten feilprosent.

-Apacer Photo Steno CF-kort, dette kortet var også ganske raskt, men dette hadde jeg litt trøbbel med. Kameraet klarte ikke å lese fra kortet innimellom.

-TwinMos SD-kort, dette kortete er noe tregt, men har ikke gitt meg noen problemer så langt. Dette er også et av de billigste kortene.

 

Jeg skal selv handle et større SD kort i disse dager, og jeg har bestemt meg for Panasonic sine kort. De skal visst være veldig raske og har omtrent ingen feil. Det skal visst passe godt sammen med mitt kamera også. Også er det OK priset i USA, der jeg skal kjøpe.

 

Jeg har ingen erfaring med Sandisk selv. Men har lest at de meget raske Sandisk Ultra kortene ikke fungerer like godt i alle kamera. Noen som har hørt det samme?

 

Mvh Cato

Endret av Casle
Lenke til kommentar

Hva med TwinMOS SecureDigital Card 256MB SD-Card på PCutstyr.no? 570,- - og de har det på lager. Er en helt OK pris det.

 

TwinMOS, Sandisk eller andre skal man ikke henge seg så mye opp i. Blir som å sammenlikne Audi og Volkswagen - begge er bra biler. (Merker ikke særlig hastighetsforskjeller på nyere minnekort, da skal man ha bra utstyr for å måle det...)

 

Hopper du opp til 1 GB stort minnekort gjør prisen et så stort hopp at det ikke lønner seg. (Spør du meg.) Du kan uansett ta MANGE bilder på et 256 MB minnekort + det interne minne.

 

Lykke til! ;)

Endret av voluz
Lenke til kommentar
Hva med TwinMOS SecureDigital Card 256MB SD-Card på PCutstyr.no? 570,- - og de har det på lager. Er en helt OK pris det.

 

TwinMOS, Sandisk eller andre skal man ikke henge seg så mye opp i. Blir som å sammenlikne Audi og Volkswagen - begge er bra biler. (Merker ikke særlig hastighetsforskjeller på nyere minnekort, da skal man ha bra utstyr for å måle det...)

 

Hopper du opp til 1 GB stort minnekort gjør prisen et så stort hopp at det ikke lønner seg. (Spør du meg.) Du kan uansett ta MANGE bilder på et 256 MB minnekort + det interne minne.

 

Lykke til! ;)

å si at twinmos og sandisk er det samme omtrent er ille... Sandisk ER bedre uansett hvordan man vrir og vender på det...

Lenke til kommentar

Å si at man ikke merker forskjell på hastigheten på kortene er noe rart... Og absolutt IKKE min erfaring.

Jeg merker klar forskjell på hvor lang tid kameraet bruker på å skrive til kortet med Lexar kortet, sammenlignet med det kortet som fulget med kameraet. Og det gjør kameraet mitt morsommere å bruke.

 

Mvh Cato

Endret av Casle
Lenke til kommentar
Sier ikke at det er det samme, men en vanlig bruker vil merke liten eller ingen forskjell.

Slike råd du gir her, uten å ha særlig kunnskap om det du skriver om, kan ødelegge for mange forbrukere. Hastighet er uansett ikke ett tema når man har kompakt digitalkamera, her snakker vi stabilitet.

 

Twinmos er ikke av de verste kortene, men ikke de beste heller. Ett billig kort har en tendens til å svikte... det vil si krasje. Da får man ett nytt kort på garantien, men de bildene som var på kortet, som man ikke hadde overført til datamaskinen, er tapt for alltid. Tenk om du har vært på en to ukers ferie (tidenes beste ferietur) også krasjer kortet på slutten av turen. Mildt sagt surt. Det hender ofte at det kommer kunder innom butikken jeg jobber i, og spør om vi kan hjelpe de med å få ut bildene av ett krasjet minnekort... det er sjelden vi får til det. Og disse minnekortene er ikke kjøpt hos oss heller, så vi kan ikke bruke flere timer på å prøve å redde bildene.

 

Vi selger Lexar, som er det kortet med minst feilrate, rett og slett for at kundene skal være fornøyde. Ikke én gang har vi fått inn en kunde med krasjet Lexar kort. Lexar er blant de dyreste, men det er en billig forsikring (engangsinvestering) for å sikre at bildene lagres trygt. Sandisk er ett annet godt merke, som vel har like liten feilrate som Lexar. Twinmos ligger omtrent midt på treet, mens Apacer, noname kort og en del andre billige produsenter, er blant verstingene.

 

Selv om du har ett billig kort, kan du ha gode erfaringer med det. Men sannheten er at billige kort har høy feilrate. Jeg mener jeg har godt grunnlag for å si det, da jeg omtrent daglig ser minnekort som er "beyond repair". Og jeg legger jo merke til de kortene som folk er mest misfornøyde med.

 

Som sagt... hastighet er ikke viktig i ett digitalt kompaktkamera... her er det stort sett kameraet som er flaskehalsen, ihvertfall hvis du bruker ett relativt nytt kort. Stabiliteten er en mye viktigere faktor.

Lenke til kommentar
Har selv brukt Apacer kort i mange år nå og har aldri hatt problem med disse, og ikke er de av de billigste kortene heller så jeg synes det blir litt feil å si at de er dårlige på et generelt grunnlag.

Ok, mulig jeg har litt feil oppfatning av Apacer. Men mange av kortene med feil som jeg ser, er Apacer kort.

 

Og igjen, som sagt, selv om du har gode erfaringer med en type kort, betyr ikke det at de ikke har høy feilrate.

 

Slik jeg ser det, er det å kjøpe Sandisk eller Lexar, en billig forsikring.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

..jeg var ute for samme problemstilling, hvilket minnekort skal en velge ?

Etter å a skummet gjennom en del tester av DIMAGE Z2 , så er det klart at det er noen fordeler med en rask minnebrikke - se utklipp: STEVE'S DIGICAMS

 

"Shot-to-shot delay averaged around 1 second in single frame mode. The Continuous and Progressive modes captured five shots in an average of 2.5 seconds. These results were obtained using a Sandisk Ultra II 512MB SD memory card with the camera set to 2272x1704 image size and Fine quality. Sports shooters will enjoy 2 modes of rapid shooting: Continuous, which is a standard burst capture mode, and Progressive, which captures images continuously at about 2 frames per second but saves only the last 5 frames when the shutter is released. When shooting in either continuous mode, record times will vary depending on lighting, ISO speeds, etc. "

 

Dette vil gjelde hvis en har tenkt å bruke slike funksjoner da selvsagt..

 

Jeg endte selv opp med å bestille TwinMOS 256MB Ultra-X Secure Digital -

Pris 535 (inkl) fra www.mpx.no (DATA Read:min 6MB/sec, Write:min4.8MB/sec)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt noen minnebrikker før, men er på vei til å kjøpe nå. Går for scandisk og tror jeg skal holde meg til en maxgrense på 512MB og heller kjøpe flere små brikker ved siden av senere. Hvis en brikke skulle bli ødelagt så vil jeg fremdeles ha minne tilgjengelig:) Ultra eller ikke ultra vet jeg ikke noe særlig om nå. Tror jeg kjøper ikke ultra til å begynne med og kanskje kjøpe ultra senere hvis jeg finner ut at det er for tregt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...