Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mulig med bredbånd på bygda?


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-04-02 19:05, fondus skrev:

Det er veldig urettferdig at disse sossene i Oslo, Bærum osv skal få ha billig og effektivt internet, mens vi andre ( 95% av befolkiningen) må ha isdn, dyrt og treigt.


Tenk bare på divxnedlastning: En med adsl tar en divx film på 1 time mens vi sitter her i 50 timer for en divx film i møkka kvalitet :sad:


 

Jeg bor selv i Stavanger...og har adsl...vil ikke akkurat kalle det bredbånd men linja er i alle fall oppe 24/7. Men imotsetning til deg vil jeg påstå at over 50% av norges befolkning har mulighet til å få bredbånd. I de fleste større byer i Norge er det mulighet for å få bredbånd idag. Det er ikke slik at 90% av norges befolkning bor på bygda...det er heller motsatt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-02 18:45, brsseb skrev:

Quote:


On 2002-04-02 18:38, fondus skrev:

744 kroner i måndeden ja... det er nesten dobbelt så mye som jeg er villig til å betale :razz:


 

Vet det er ganske dyrt, men det som er det vanlige er at du deler en 2MB linje (en antenne) med 1-3 naboer. Då blir regningen på 744 fort under 300kr. Du må bare "verve" noen gode naboer først :smile:

 

Hvor den 2mbit linja er blitt av vet ikke jeg.... jeg klarer da ikke mer enn 800kbit... oh pingen er ELENDIG!!!

Lenke til kommentar

Eg bur også på Jæren, nærmere bestemt Nærbø. Men dog ca 5 km fra hovedsentralen (som er utbygd for ADSL). Eg har i den senere tid vurdert flere løsninger for å få noe bedre enn ISDN (Radio,satelitt osv). Men før eg gjorde noe mer med dei tankene, gikk eg inn på hjemmesiden til Telenor og prøvde å bestille ADSL. Tastet inn tlfnr'et mitt og fikk beskjed om at det kunne eg ikke få pga for lang linjelengde. Så sendte eg en melding til Telenor gjennom et web skjema at eg ville ha ADSL og kunne vær villige til å betale for en montør fra Bravida som skulle koble opp og teste linja (hastighet/støy). Blei senere kontaktet av kundeservice som sa at dette skulle kunne ordnes greit, men dei måtte ordne noe på linja først. Så eg fikk en montøravtale den 09 april. Blir moro å se om det kan bli noe ADSL på meg ja. Selv om eg har mine store tvil om dette siden linjelengden min er ca 5500 meter. Men eg lever i håpet.

 

Hvis dette ikke går, trur eg det blir å mase,mase og mase meir på Telenor om at dei må sette opp teknisk utstyr på linja (en slags repeater).

 

Hilsen en som har veldig lysst på ADSL

Lenke til kommentar

El-entrepenøren på Geilo er forhandler for INO i Hallingdal. De har allerede bygd ut på Geilo, Ål, Gol og Nes samt at det er planlagt utvidelser i Gol og Nes utover våren. Kabelen du legger mellom husstander er vanlig coax, denne får du billg på Claes Ohlsson eller Biltema. Hvis du deler antenna med tre naboer koster det 280.- pr.mnd.+ 999 i etablering pr. pers.

All aksess via INO er delt aksess. Altså inngåande linje er 2, 10 eller 100 Mb som blir delt mellom alle brukarane og distribuert via radiosignal som maksimalt kan bære 3 Mb ut til sluttbrukarane.

Dersom du deler aksess med naboane dine vil de dele ei 3 Mb linje inn mot aksesspunktet.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 18:09, fondus skrev:

Jeg bor i Nes i hallingdal(norges varmeste kommune). Joda, har bergensbanen gjennom kommuna ja...


 

Bare sånn for å kverulere...

Norges varmeste kommune er Sauherad, nærmere bestemt i Gvarv! :eek:) (Hvor jeg forøvrig går på folkehøgskole i år)

 

Og så over til det saklige:

Si gjerne fra hvis du finner en løsning!

Jeg er oxo møkka lei isdn, og når stjelehorebukkene sluttet å bygge ut linjene ca 10km fra der jeg bor blei jeg pissed... grrr.... :sad:

Lenke til kommentar

Tror det kan være mulighet for landsbygdfolket alikevel om ikke så alt for lenge. En del strøm-levrandører har begynt å eksprimentere med internett gjennom el-nettet og dette virker lovende. Det er jo tross alt norges mest utbygde nett.

 

Jeg har adsl selv men ble litt lokket når jeg leste en plass at det var mulighet for 10mbit for 300 i måneden gjennom elverket om dette ble bygd ut.

Lenke til kommentar

Joa, jeg bor i Gol Kommune, Hallingdal (Ved siden av nes).

 

Jeg har 2 bredbåndstilbud, men poenget er at SDSL koster 999,- i mnd. for brukbar linje, og Radio Bredbånd koster 744,-

 

De jævlene i Bærum og sånt har det jo driit billig...

Onkelen min bor i bærum og han har NGT med linje på 640/384 eller.no til 398,-

og han kan få 1024/512 til 648,-

 

D er pointet. U seee???

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 21:36, TexX skrev:

Eg bur også på Jæren, nærmere bestemt Nærbø. Men dog ca 5 km fra hovedsentralen (som er utbygd for ADSL). Eg har i den senere tid vurdert flere løsninger for å få noe bedre enn ISDN (Radio,satelitt osv). Men før eg gjorde noe mer med dei tankene, gikk eg inn på hjemmesiden til Telenor og prøvde å bestille ADSL. Tastet inn tlfnr'et mitt og fikk beskjed om at det kunne eg ikke få pga for lang linjelengde. Så sendte eg en melding til Telenor gjennom et web skjema at eg ville ha ADSL og kunne vær villige til å betale for en montør fra Bravida som skulle koble opp og teste linja (hastighet/støy). Blei senere kontaktet av kundeservice som sa at dette skulle kunne ordnes greit, men dei måtte ordne noe på linja først. Så eg fikk en montøravtale den 09 april. Blir moro å se om det kan bli noe ADSL på meg ja. Selv om eg har mine store tvil om dette siden linjelengden min er ca 5500 meter. Men eg lever i håpet.


Hvis dette ikke går, trur eg det blir å mase,mase og mase meir på Telenor om at dei må sette opp teknisk utstyr på linja (en slags repeater).


Hilsen en som har veldig lysst på ADSL


Hold på håpet.... det kan fungere. :smile:

 

Om dette går kommer ann på kvaliteten på linja (kobberparet) fra deg til sentralen.

 

Min far jobber i telenor med adsl, og bare for å teste så tok han med seg et ADSL modem (ruter) fra jobben, koblet om det han måtte på linja og prøvde det hjemme. Dette virker helt topp på 1Mbit som er høyeste hastighet han prøvde.

Linjelengden er 6-7km men noe av linjen går på kobberledninger som er tykkere enn vanlig (bedre kvalitet).

 

Hans mening om hvorfor telenor har grensen på ca 3km er at telenor gjerne vil garantere at det funker og at nyere teknologier (feks. XDSL osv...) har enda strengere krav til linjekvalitet. Det ville i tillegg blitt veldig mange abbonenter og mye utstyr i hver sentral hvis disse feks skulle dekke 5km i linjelengde i alle retninger.

 

Når da telenor har bygget ut ADSL er det ikke så mye som skal til for å skifte ut dette utstyret til XDSL osv i fremtiden, og med noen fremtidlige forbedringer på systemene kan dem da tilby dette til alle som ligger innenfor de allerede utbygde sentralene.

 

OBS: Dette er bare min fars private meninger/spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 23:30, NetFinity skrev:

Tror det kan være mulighet for landsbygdfolket alikevel om ikke så alt for lenge. En del strøm-levrandører har begynt å eksprimentere med internett gjennom el-nettet og dette virker lovende. Det er jo tross alt norges mest utbygde nett.


Jeg har adsl selv men ble litt lokket når jeg leste en plass at det var mulighet for 10mbit for 300 i måneden gjennom elverket om dette ble bygd ut.



 

Dette her dreier seg sansynligvis om 4-5 år, om ikke mer.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 23:31, Jon A. Feet skrev:

Joa, jeg bor i Gol Kommune, Hallingdal (Ved siden av nes).


Jeg har 2 bredbåndstilbud, men poenget er at SDSL koster 999,- i mnd. for brukbar linje, og Radio Bredbånd koster 744,-


De jævlene i Bærum og sånt har det jo driit billig...

Onkelen min bor i bærum og han har NGT med linje på 640/384 eller.no til 398,-

og han kan få 1024/512 til 648,-


D er pointet. U seee???



 

OK. Først, tenk på deg selv, du har to bredbåndsmuligheter, men begge er ganske dyre, noe som er for dårlig til å være Norge. Så kan du tenke på oss som ikke har noen brebåndsmuligheter, vi som betaler 1000kr i måneden for 8 timer på internett hver dag med singel ISDN.

Lenke til kommentar

Jeg bor i en liten kommune i Nord-Trøndelag. Jeg bor 500 meter unna sentrum og jeg bor 50 meter unna jernbanelinjen. Da er det rimelig irritabelt at jeg ikke kan få bredbånd eller ADSL.

 

Når har telenor tenkt å gi oss resten av landet bredbånd da?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-02 23:44, selters skrev:

Quote:


On 2002-04-02 23:30, NetFinity skrev:

Tror det kan være mulighet for landsbygdfolket alikevel om ikke så alt for lenge. En del strøm-levrandører har begynt å eksprimentere med internett gjennom el-nettet og dette virker lovende. Det er jo tross alt norges mest utbygde nett.


Jeg har adsl selv men ble litt lokket når jeg leste en plass at det var mulighet for 10mbit for 300 i måneden gjennom elverket om dette ble bygd ut.



 

Dette her dreier seg sansynligvis om 4-5 år, om ikke mer.

 

tror nok kraftselskapene oxo vil konsentrere seg om tett bebygde steder først

http://bkk.no/00/00/00/1_back--1_eksid--19...--toppmeny.html

det er tross alt mer penger å hente med mindre investering.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...