Gå til innhold

Raddis fra dynga


Anbefalte innlegg

Fikk tak i en radiator fra noe som ser ut som et gammelt, lite kjøleskap i dag. Det beste er at raddisen ser fin og hel ut, og jeg fikk den gratis :thumbs: . Er egentlig litt usikker på om det er en radiator, det kom masse skumle "gasslekasje-lyder" da jeg rev den fra resten av kjøleskapet.

 

Radiatoren er 40 cm lang, har 8 kopperrør (egentlig et langt), mange aluminiumsplater langs rørene.

 

Mitt spørsmål til dere der ute er:

Er denne gassen farlig? Kan radiatoren brukes i et vannkjølingssystem? Dersom noen har tips om hvordan jeg kan rense denne grundig, så ikke nøl.

Endret av FredrikFredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel egentlig en kondensator du har fått tak i, men i bunn og grunn fungerer den jo som en radiator.

Om ikke rørene er altfor trange, (mindre enn 8mm innv) så kan du godt bruke den som en radiator!

Gassen som kom ut er vel et fordampet kjølemedium. Uansett skal man ha respekt for slike gasser, og unngå å puste inn disse.

Lenke til kommentar

skal bra en tur på melus bilopphøggeri å røske til meg er par bilraddiser i morgen jeg :D , skal ha en liten en til å ha med på lan og en megastor en som jeg skal ha ute på verandaen til hjemmebruk, så jeg kan klokke MYYYE!!!!!, gleder meg extremt mye :D :D :D

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Fan dette på internett i dag: "I nyere kjøleskap benytter man oftest freongass. Den har en emmen og litt søtlig lukt. Selv om den er skadelig for jordens ozonlag er direkte kontakt med små mengder ikke farlig for mennesker. Forbigående hodepine kan imidlertid forekomme. Den gir seg gjerne hvis man får litt frisk luft" skrevet i 2001.

Lenke til kommentar
Fan dette på internett i dag: "I nyere kjøleskap benytter man oftest freongass. Den har en emmen og litt søtlig lukt. Selv om den er skadelig for jordens ozonlag er direkte kontakt med små mengder ikke farlig for mennesker. Forbigående hodepine kan imidlertid forekomme. Den gir seg gjerne hvis man får litt frisk luft" skrevet i 2001.

Nettopp. Man får ettervirkningene igjen på påskefjellet til neste år :p

Lenke til kommentar

16 lag solkrem hjelper mot dette :p . Hos knoksen kunne de gi meg en raddis fra en fiat for 250.-. Bilen var ganske ny faktisk, kun gått 62 000 km. Derfor var radiatoren ganske fin. Tror likevel jeg går for den fra kjøleskapet.

 

Men jeg fikk ikke tak i kopper! Skal ta kontakt med en elektriker eller noe sånnt, får håpe han har.

Lenke til kommentar
:dontgetit: Gassen er freon gass.Får håpe du ikke pustet inn for mye av gassen.

Gassen er meget farlig.Freon er nå forbudt og bruke til kjøle anlegg.Vær forsiktig med slike gasser.

hmmmmm.. vist det var et veldig gammelt kjøleskap, så er det mulig at det var freon, freon er vel egentlig ikke så alt for farlig å puste, men visst du røyker i ett rom med freon, så blir den gassen som kommer igjennom røyken (forbrent freon) til Cyanid, å det er skumle, skumle greier...

 

Det som normalt er i kjøleskap er vel R34 eller noe lignende.

 

vet også at det finnest salmoniakk (eller noe i den dur) fyllte kjølesystemer,

dette har jeg faktisk opplevd selv, jobber som elektrikker, å drev å koblet en frysekompressor (ikke en liten en altså.. 45KW) og det kom en frysemann å skulle vakuumere systemet (for å fjerne fukt i rørene) jeg spurte han når det begynte å lukte sterkt i rommet om gassen var farlig.. han svarte nei, og jeg fortsatte med koblingen, sto å balanserte på ett rør i rommet, og når gassen (som forsåvidt reiv ganske bra i nasa og fikk tårene til å trille og øyene til å vi) virkelig hadde fyllt rommet, så var det tett før jeg besvimte... så fann jeg ut at frysemannen bare køddet med meg... :cry:

 

ED: må berre legge til at ej muligens he fokka opp litt i rekefølga og slikt her... :roll:

Endret av The Helper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...