Gå til innhold

Flytte RAID-disker til nytt hovedkort m/raid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et Abit KD7-Raid hovedkort som i går sa farvel til livet sitt. Har 2 stykk 120Gb harddisker som har stått i Raid-0 på denne.

Stakk til komplett sin databutikk (dataskjeden) og bestillte nytt kort: Abit KV7 m/Raid.

Spørsmålet er da: Går det fint å slenge over harddiskene på det nye hovedkortet og få opp igjen RAID'disken min? Siden hovedkortet er gått fyken kan jeg heller ikke komme innpå RAID biosen og evt glo på raid oppsettet.

-Wolf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Spørsmålet er da: Går det fint å slenge over harddiskene på det nye hovedkortet og få opp igjen RAID'disken min?

Har ikke "prøvd" dette selv, men mener svaret er ett ubetinget nei ut fra det andre har opplevd med RAID 0 og bytte av hovedkort.

Skrevet

Det funker kun hvis ditt nye hovedkort har den eksakt samme raid kontrolleren! Promise kontrollere skjønner ikke Highpoint raid partisjoner osv osv. Jeg har personlig flyttet to disker i raid 0 fra en Highpoint kontroller til en annen og det funket helt fint. Men er det forskjellig chipset på hovedkortet ender du ofte opp med å installere Windows pånytt da.

Skrevet

Sjekket litt mer og fant følgende:

- KD7-Raid bruker en Highpoint HPT372 raid kontroller.

- KV7 bruker en VIA raid kontroller (innebygd i chipsettet).

Du kan derfor ikke bare flytte over raiden din. Ditt eneste alternativ for å få tak på din eksisterende raid oppsett er å få tak på et hovedkort med en Highpoint kontroller, eller du kan låne/kjøpe en separat pci Highpoint kontroller. Denne her f.eks bruker samme brikke som ditt gamle hovedkort og vil kunne lese raiden din.

Skrevet

Jeg gjorde nøyaktig dette i forrige uke. Hadde identisk oppsett med deg, men måtte skifte ut mitt KD7-RAID da det ikke helt tålte et strømbrudd :(

Kjøpte et EPOX 8KRAi + en Highpoint rocketraid 100.

For å gjøre en lang historie kort: Dette går helt fint, men husk for all del å oppdatere bios'en på highpoint-kortet til siste versjon.

Highpoint kortet kom med en gammel versjon (2.31), og dette førte til helt uforklarlige feil (w2k innstallerer fint og kjører i et par timer, før det plutselig blåskjermer hele tiden). Tok meg flaue 10 timer foran skjermen å finne ut av :p

Skrevet

Hm, leste visst ikke posten din nøye nok. Ser at du allerede har bestillt nytt kort. Men, uansett hovedkort vil det ihvertfall virke dersom du kjøper en egen kontroller.

Skrevet

Har et eldre hovedkort med Highpoint RAID. KT7-Raid. Vil tro at jeg kan redde dataene her før jeg evt setter det opp på nytt?

RAID-disken(e) er ikke primær disken og har kun en stor partisjon.

-Wolf5

Skrevet
Har et eldre hovedkort med Highpoint RAID. KT7-Raid. Vil tro at jeg kan redde dataene her før jeg evt setter det opp på nytt?

RAID-disken(e) er ikke primær disken og har kun en stor partisjon.

-Wolf5

Ja det bør gå. Eneste forskjellen på de to raid kontrollerne er at den på KD7-Raid støtter ata133 (HPT372) mens den på KT7-Raid kun støtter ata100 (HPT370).

Skrevet

Funket.

Redder nå over de dataene jeg har plass til på de andre maskinene mine.

Hva koster er RAID kort? Kunne kanskje være smart å kjøpe et eksternt slik at ikke tilsvarende problem kan oppstå.

-Wolf5

Skrevet (endret)

Hvis du ser nøye etter i min post #2 så står det en link der til en kompatibel raid kontroller.

Endret av Ash

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...