Gå til innhold

Stor harddisk på 440BX?


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen her har lykkes i bruke større harddisker enn 128GiB/137GB på et hovedkort med Intel 440BX brikkesett. Da regner jeg ikke med HD tilkoblet en tredjeparts kontroller, men til sørsiden 82371AB/EB.

 

Sørsiden støtter maks ATA/33, men det har vel i seg selv ikke noen betydning? Det essensielle er da heller om det finnes en bios-oppdatering som legger til støtte for 48-bit LBA for 440BX-kort. Og det ser ikke ut til at det er gitt ut noen ny bios for mitt spesifikke hovedkort som har denne støtten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et Asus P2B-DS kort som bruker 440BX. Det fungerer fint med en 200GB disk på det ihvertfall og jeg får inn en 250GB disk senere i dag. Selv om den skal på pci kontroller så kan jeg se om BIOS finner den på onboard kontrolleren hvis du ønsker.

Tor jeg har nyeste BIOS (1013).

Lenke til kommentar

Hadde satt stor pris på om du (eller noen andre) hadde testet om sørsiden ser "hele" disken (altså mer enn 137GB).

 

Stemmer det at bios 1013 er fra midten av 2002? Da var det vel ikke disker over 120GB på markedet så vidt jeg minnes - og dermed ville det være rart om 48-bit LBA var støttet på dette tidspunktet. Slik sett så skal ikke store disker kunne støttes på ditt hovedkort heller (av sørsiden vel å merke). Men det hadde vært fint om du kunne testet det likevel.

Lenke til kommentar

har for meg at mitt gode gamle ABIT BE6-II v.2.0 var basert på intel 440BX, hvilket jeg kobla en 200giger på (ikke highpoint kontrolleren)

 

EDIT:

...eller var det highpointkontrolleren??? husker ikke lengre. Kortet var oppegående helt til i fjor, da det plutselig døde av uvisst og merkelig årsak. (reboota når det kom i windows.... var ikke software feil, og bytta all hardware for å teste)

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar
Hadde satt stor pris på om du (eller noen andre) hadde testet om sørsiden ser "hele" disken (altså mer enn 137GB).

 

Stemmer det at bios 1013 er fra midten av 2002? Da var det vel ikke disker over 120GB på markedet så vidt jeg minnes - og dermed ville det være rart om 48-bit LBA var støttet på dette tidspunktet. Slik sett så skal ikke store disker kunne støttes på ditt hovedkort heller (av sørsiden vel å merke). Men det hadde vært fint om du kunne testet det likevel.

Jeg husker ikke helt når den BIOS'en er fra men det ser ut til å virke.

Nå er jeg ikke sikker på om det er BIOS eller linux'n som fikser på det, men jeg ser ihvertfall hele disken når opperativsystemet er oppe og kjører. Om det er mulig å boote fra en så stor disk er jeg også usikker på siden jeg bare har brukt en 80GB disk som OS disk og ikke har noen ledige (som jeg kan teste med) som er større.

Har du noen gode metoder for å finne ut om BIOS ser hele disken da?

Lenke til kommentar

Ja, det skal gå an å teste om bios støtter 48-bit LBA ved hjelp av spesielle testprogrammer. Men et krav for å kunne utføre en slik test er at en har en disk på over 137GB koblet opp til sørsiden. Dessverre har jeg ikke noen slik disk selv så jeg får ikke testet det.

 

 

Intel tilbyr et slikt testprogram her.

Det krever at du kan kjører "ekte" MS-DOS (ikke fra et vindu). Skulle vel gå om du har en oppstartsdiskett eller kjører Windows 98.

 

 

Programmet HDINFO gjør det samme og lager sin egen oppstartsdiskett. Men det ser ut som det bare er en prøveversjon som er tilgjengelig på denne siden.

 

 

Jeg ville blitt takknemmelig om noen med en 160GB++ kunne montert harddisken på sørsiden av sitt 440BX (med oppdatert bios) og testet ved hjelp av et av disse programmene. Har helst ikke lyst til å kjøpe en ny harddisk bare for å finne ut at en stor del av kapasiteten ikke er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Jeg har et Asus P2B-DS kort som bruker 440BX. Det fungerer fint med en 200GB disk på det ihvertfall og jeg får inn en 250GB disk senere i dag. Selv om den skal på pci kontroller så kan jeg se om BIOS finner den på onboard kontrolleren hvis du ønsker.

Tor jeg har nyeste BIOS (1013).

Har et P2b-s rev 1.03 med bios 1014 beta, det er nok den nyeste. Måtte til for å gjenkjenne min godeste Celeron 1400 @ 1568 som PIII...

 

Uansett, flyttet en 120 GB 7200.7 fra morrokassa til serveren hvor dette kortet har sitt daglige virke, og da var 116 formaterte GB blitt til 111... kanskje en bug i 1014...

Lenke til kommentar

Jeg har ett intel hovedkort med 440BX. Det var orginalt et modifisert intel-dell hk, men har modifisert det tilbake til Intel igjen.. Det er en bios fra slutten av 2002. Maskina har i hvertfall en 160 GB disk koblet til seg. Og den kjører på ATA-100 (eller 66), fordi jeg kjørte noen tester og den leser på rundt 60 MB i sekundet.. og ATA33 er jo 33 MB i sekundet, det kan være ATA-66 den kjører på og.. Men det er så og si ingen forskjell fra den til ATA100 fordi disken kan ikke levere mere enn 40-60 MB uansett.

Lenke til kommentar
Det er ikke så sikkert du får til å boot'e med harddisken, men du får brukt den i software-modus i windows. Men hva er påenget med å bruke så svære harddisken på ei så gammel maskin? Du får jo skikkelig dårlig ytelse.

Dersom den ikke skal brukes til nye spill; hvorfor ikke. Mye den kan brukes til.

 

Filserver, jukebox, film-media maskin osv osv...

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar

Jeg har testet en 180 GB harddisk på et Asus P3B-F (i440BX) hovedkort. Det gjenkjente bare 137 GB. En god løsning på problemet er å dele harddisken opp i mindre pasrtisjoner, maks 137 GB. Da vil du unngå problemet. Jeg har selv prøvd det, og lykkes med det på hovedkortet mitt, og også en ledre maskin som ikke støttet større harddisker enn 6 GB. Da partisjonere jeg en harddisk på 12 GB i 6 GB parisjoner. Det fungerte kjempefint.

 

Jeg har desverre ikke mulighet til å teste dette med de verkjøyene du beskriver, men jeg kan i hvertfall anbefale parisjonering på det sterkeste, så lenge du ikke har behov for partisjoner over 137 GB.

 

Du må imidelrtide forta partisjoneringen på en maskin som støtter 48-bit adressering, for så å flytte harddsiken over i maskinen du skal ha den i.

Lenke til kommentar

Ok, pc^2004 du kjører garantert disken på en egen kontrollerchip og ikke via sørsiden på ditt 440BX siden du får ATA/66-ytelse. Og den kontrolleren har egen bios som fungerer uavhengig av bios til hovedkortet. Men hvis du kunne koblet disken til IDE-porten til sørsiden ("82371AB/EB PCI Bus Master IDE-kontroller"), og så testet ved hjelp av det programmet fra Intel som jeg linket til så kunne vi kanskje ha fått oppklart saken.

 

Og alex_x, jeg har dessverre ingen maskin som støtter 48-bit LBA for hånden så jeg kan ikke satse på å partisjonere i mindre blokker heller. At du bare fikk gjenkjent 137GB kan vel både skyldes begrensninger i bios eller i selve OS (det må oppdateres, se tråden øverst i forumet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...