Gå til innhold

Fra mIRC til Kortsluttet HK


StarNa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Azza...vet ikke hvordan det er med deg jeg, men jeg pleier ikke å starte pc'en min med skruhjern!

 

Alt jeg spør om er litt hjelp!

 

Har byggd pc'er før å det har godt bra, men det betyr ikke at jeg kan starte en med et skruhjern..

 

Folk kommer med ide'er til hva som kan være feil, så tester jeg det oxo gir jeg en tilbake melding til de igjen...

 

Klarte forresten ikke å starte den med et skruhjern..frykter at pinsa er kortslutta!!

Lenke til kommentar
Først sier du at du har erfaring og så vet du ikke hvordan du starter med skrujern. Ingen grunn til å lure oss til å tro at du kan pc. Kjøp deg PC på Elkjøp heller. Du har ikke no inni en Pc å gjøre.

Du som er "altviter" eier jo ikke respekt for at det finnes folk som kan mindre enn oss andre. Når en stakkar prøver å få litt hjelp i et forum så håper han på H J E L P ikke å bli kjefta på ... slike kommentarer har ingenting i et slikt forum å gjøre

 

 

Til starna: er enig i siste .. prøv å bytte hovedkort.. og mens du er i gang. kjør harddisken som secondary IDE (harddisk nr 2, IKKE boot disk) i en annen pc med antivirus. SCAN harddisken. Så har du iallefall den klar når du endelig får fiksa det kortet.

 

har gjort den feilen før og blitt sittende i dagesvis, selv etter at jeg fikk de nye delene !

 

Stå på :thumbs:

Lenke til kommentar

Det er mulig at du får strøm på hk uten at ledningene fra av/på knapp, hhd-led osv er koblet rett. Det er nemlig ATX-kontakten som tilfører strømen... duh

 

for å finne ut hvor power-on kablen fra av/på-knappen skal sitte kan du kortslutte to og to pinner til pc'n starter. så setter du kontakten over disse to pinnene. Det spiller ingen rolle hvilken vei du setter den kontaketen. Reset-kontakten er heller ikke følsom for hvilken vei du setter kontakten på HK. Dersom power-led (på kabinettet) ikke lyser når pc'n er på så må du snu kontakten. Det samme gjelder hvis HDD-LED er konstant på når pc'n er på. Da må du snu kontakten til denne.

 

Dersom du er HELT sikker på at alt er koblet rett, men pc'n frmdeles ikke starter er det antagelig HK som er gåent. :(

Lenke til kommentar
frykter at pinsa er kortslutta!!

Vel, når du trykker på Powerknappen, så blir faktisk disse to power pinnene på hovedkortet kortsluttet.

Dvs, at de får en elektrisk kontakt.

Det samme får du hvis du setter et skrujern inntil begge to, det gjør akkurat samme nytten som powerknappen til kabinettet.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg sjekket at PSU gir ut alle spenninger som trengs.

Det kan du gjøre ved å ta den ut, sette en binders mellom den grønne ledningen og en av de sorte.

Da starter PSU'en.

Da kan du måle med en mulitimeter at alle spenninger er der.

 

Etter det, kan du prøve å koble til HK.

Uten Skjermkort, uten RAM, uten IDE disker, uten CD-Rom, uten floppy.

Kun PSU, HK. Kobl til PC-speaker og CPU vifte seff.

Snurrer det i gang da, prøverdu med skjermkort neste gang.

Snurrer det i gang da, prøver du å dytte i RAM'en.

Snurrer det i gang da, kobler du til Harddisken.

Osv, osv.......

Lenke til kommentar
Du som er "altviter" eier jo ikke respekt for at det finnes folk som kan mindre enn oss andre. Når en stakkar prøver å få litt hjelp i et forum så håper han på H J E L P ikke å bli kjefta på ... slike kommentarer har ingenting i et slikt forum å gjøre

Jeg er enig at kommentaren min var krass. Hadde han ikke vært så selvgod når han omtalte sine kunnskaper så ville jeg ikke skrevet det på den måten. Tar uansett hintet.

Lenke til kommentar
jeg har bygget pc'er før så det var ikke erfaingen som var feil

 

Selvgod? javel! Beklager!

 

Prøver bare å utelukke noen alternativer...!

 

(Så jeg ikke får alle disse innleggene: Du har jo sikkert ikke peiling!) vilket jeg fikk fra deg... MEn jeg har ikke lyst til å lage no nummer ut av det så:

 

*friends? :yes: *

 

Mvh

 

StarNa of #Team-Fabulous <-- Idle & Perform!

Lenke til kommentar

Tok du av kjøler da du demonterte?

Har du sjekket kjernen om den er hel?

 

Hadde lignende symptomer på mitt Asus A7V600 da jeg knuste kjernen på min XP2500+.

Kjøpte ny CPU og alt funket.

 

I tilfelle du har hatt ut CPU, sjekk om noen av pinnene er bøyde, eller om du har fått kjølepasta på noen av dem.

Gå NØYE over.

Lenke til kommentar

Men det er dumt hvis han har klart å få pasta på pinnene.

Best å sjekke om det er skjedd eller ikke.

Det var det jeg mente.

 

Og hvis han har knota av/på med kjøler, ville jeg og sjekket kjernen.

Hvis den er skadet, kan den føre til rare symptomer.

 

Greit å eliminere ting. Så er det færre ting å sjekke.

Lenke til kommentar

Ikke lett dette, men jeg tror jeg ville gjort som en her foreslo :

 

1 skru ut hovedkortet ditt, legg det på en overflate som ikke leder strøm. Hvis du har en normal HK pose så skulle dette funke fint, gjort det i mange år. Eller en treplate eller.no.

 

2 Pass på at du ikke står på et teppe når du gjør sånne ting, plugg PS i veggen med jord og ta på metallet, vips så er ikke du lenger statisk og kan behandle HK også.

 

3 Plugg i STRØM og la CPU med vifte sitte på HK, plugg i høyttaleren hvis HD ditt ikke har innebygget høyttaler. (Det spiller ingen rolle hvilken "vei" denne står, den spenner seg over 4 pinner).

 

4 Lokaliser (se i manualen for HK) power knappen/pins. Kortslutt de to pinnene med, f.eks., en skrutrekker eller monter reset/power knappen din.

 

Nå skal HK starte opp hvis alt fungerer normalt. Starter vifta på CPU?

 

Hvis vifta på CPU ikke starter så kan det hende at PS din har tatt kvelden (det håper vi da på). Se om du klarer å få lånt deg en å teste med. Pass på at den du låner er kraftig nok 300W+.

 

Hvis vifta ikke starter så prøv å ta ut CPU, er litt usikker på om du får noen feilmelding eller får startet opp i det hele tatt uten den, men du kan jo prøve allikevel.

 

Hvis vifta starter så skal HK nå rapportere at det mangler RAM med et pipemønster, skru av og sett i EN rambrikke.

 

Etter at du starter opp igjen så skal maskinen pipe igjen, denne gangen er det skjermkort den griner etter. Sett inn skjermkort og start opp igjen.

 

Hvis alt er bra så langt så kan du begynne å koble til resten av utstyret, en ting av gangen.

 

Hvis du har fått et virus som sletter BIOS så er jeg blank på det området, men jeg tror ikke feilen ligger der.

 

Mest sannsynlig så er det PS som er ødelagt. HK tar jo også plutselig kvelden innimellom. Du kan ha hatt en ledning i klem i kabinettet, brudd i en HD/floppy ledning, osv, osv.

 

Også har du ikke sagt noe om du har overklokket systemet ditt... Det kan også være en kilde til problemet ditt.

 

 

Vel, dette oppsummerer jo også en del som er sagt allerede. Men lykke til uansett.

 

 

Svenn-Erik

Endret av Svenn-Erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...