Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fra analog til ADSL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har analog nå men får ADSL om noen dager. Velger å koble opp dette selv, men Telenor anbefaler tekniker hvis det er analogt. Hvorfor gjør de det?

 

Det er vel det samme om det er ISDN eller analog før splitter?

 

Dette er ikke vanskeligere enn å gjøre det selv men det som undrer meg er Telenors tips om tekniker ved analog linje.

Lenke til kommentar

De vil vel bare tjene penger. :p

 

Hvis du har flere analoge uttak så kan det være litt småvrient. (Spesielt om du ikke er flink til å kople selv).

Da må du finne første uttak og kople så alle uttaka kommer etter Phone-utgangen på splitteren. Dette innebærer litt kabelkutting og plugg-montasje.

Lenke til kommentar
Har funnet inntaket og har planlagt inng. linje til splitter og div. kabling/plugger for husets telefonkontakter etter PHONE på splitteren. Da vil det vel fungere som tiltenkt.

Det fine med analog er jo at det som regel ligger et ubenyttet par i nettet i huset og dette kan fint brukes mellom splitter og ADSL-modem.

Man kan fort spare mye kabling på dette.

Lenke til kommentar
I huset her så kommer det 4 ledere inn. Var i tvil hvilke som skulle hvor, men alt fungerte etter jeg hadde kopla ferdig. (Har litt småproblemer med at ADSL-linja detter ut/modemet låser seg, men tror det er pga. for lang kabel mellom splitter og modem. Pluss at det er Biltema-kabel.)

Det kommer nesten alltid inn to par eller flere, i de fleste tilfellene så er det bare ett par som er tilkoblet.

Vil tro det er andre ting enn kablengden som er feilen med mindre den er svært lang og på dårlig kabel, skjøtene må gjøres skikkelig og der svikter mange GDS-ere.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen skjøter faktisk (rett fra splitter og inn i modem via en 15meter lang kabel). Pluggene er garantert satt ordentlig på. Kan lese av signalkvalitet/demping i modemet, og det ser ikke særlig oppløftende ut.

Er sjeldent modemet låser seg etter jeg fikk korta inn kabelen med 5 meter og lagt den utenom en kjøleroms-kompressor. Nå skjer det ca. én gang i måneden.

Lenke til kommentar
I huset her så kommer det 4 ledere inn. Var i tvil hvilke som skulle hvor, men alt fungerte etter jeg hadde kopla ferdig. (Har litt småproblemer med at ADSL-linja detter ut/modemet låser seg, men tror det er pga. for lang kabel mellom splitter og modem. Pluss at det er Biltema-kabel.)

Vil det si at UTP-kabel på ca. 20 meter mellom splitter og modem ikke vil være stabil? Vil lang kabel være bedre mellom modem og pc istedet?

Lengda blir ca. 20 meter for mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er best å ha kort avstand mellom splitter og modem og heller trekke en lang kabel fra modem til PC. (Regner med at agvg kommer og sier at det ikke skal ha noe å si :p)

Yepp, her er jeg ;)

Det er bare og prøve, har selv lagt endel meter mellom modem og splitter uten problemer og i de tilfellene linja er ustabil har vi aldri opplevd at det skyldes dette.

Men har du 5.9km linje så kan du nok slite.

Lenke til kommentar
Det følger alltid med bruksanvisning hvordan du skal kable. Er du i tvil, følger du denne. Spiller ingen rolle om du har analog eller ISDN, begge er like lette. Mye forståsegpåere her gitt.....jaff jaff

Vil ikke si at de er like lette. Hvis ISDN-boksen har plugg så er de like lette. Men det er ikke alle som klarer, eller har utstyr til å sette på plugger selv hvis boksen ikke har plugg. (Kabel fastmontert rett i boksen).

 

Og hvis man har analog og bruker mange uttak så blir det vanskeligere, for noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...