Gå til innhold

"død" pixel på ny bærbar PC


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har gått til innkjøp av en Tundra 1557 pc, men har til min store fortvilelse oppdaget en død pixel i høyre hjørnet av skjermen. Jeg har lest litt rundt på forumet, og forstått det som at vanligvis er en død pixel enten svart eller hvit. På min skjerm er den lyseblå, og den synes veldig godt på svart bakgrunn. Når jeg har en Web-vindu åpent er det ikke mulig og se den, mens derimot hvis jeg er på skrivebordet ser jeg det veldig godt.

 

Noen som vet hvordan det er med reklamasjon på en ny bærbar når det gjelder sånt? Jeg kjøpte maskinen den 5/4 så den er under en uke gammel.

Er det slik at jeg ikke har mulighet til å bytte den inn med en sånn mangel?

 

Håper det er noen som har erfaringer eller kunnskap på dette området

 

Fortsatt god påske til alle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke hva om er tundra sin policy på dette området, du får bare høre med dem.

 

Men alle de store produsentene som Dell,Toshiba, Fujitsu Siemens , HP osv, godtar ikke en død pixel som en mangel, er litt usikker på reglene men trur det er 4 pixler innafor et spesielt område som må til før du får bytta skjermen.

 

Men bare slapp av, pixelen irriterer deg i dag og i mårra, men etter det så legger du ikke merke til den, hadde en som var grønn på min gamle maskin, og la ikke merke til den etter ei lita stund.

Lenke til kommentar
Bytt skrivebordsbakgrunn til blå, så legger du enda mindre merke til den! :roll:

:yes:

 

Har blå bakgrunn, og da er det nesten umulig å se den blå "døde" pixelen.

Du kan prøve det gode gamle massasjetrikset, men hvis det ikke går lar du det bare være. Du vil uansett tape porto to veier hvis du sender tilbake, og trolig dere arbeidslønn på bygging av pcen. Blir stor ståhei for ingenting.

Lenke til kommentar

Bruk angreretten. Ved kjøp gjennom internett har du 14dagers angrerett hvis di har lagt ved papirene på dette, har di ikke har du opp til tre måneder.

 

En bærbar Pc skall ikke ha noen døde pixler, er veldig irriterende og det er ikke noe man gjøre noe med (går ikke å bytte skjerm på bærbar med det første eller).

 

Anbefaler deg å kjøpe laptopen en plass hvor du kan prøve den først, da kan du sikkre deg at du ikke får døde pixler.

 

Edit: Ved bruk av angrerett ved kjøp gjennom internett er det ikke behov for å begrunne det til butikken, derimot vare kjøpt gjennom disk er bare mulighet for å bytte ved defekt eller feilinformasjon fra selger/informasjon fra butikk.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Dell kom og skiftet ut skjermen på den bærbare min på døren, det var ikke en død pixel da, men tastaturkanten hadde lagd "hakk" i skjermen. I ettertid innser jeg nok at dette var delvis som følge av dårlig behandling fra min side, men også en litt keitet konstruksjon.

 

Ellers ville jeg først prøvd massasjetrikset, dersom det ikke funker, ville jeg brukt den litt for å se om det faktisk plager(noe jeg tviler på dersom det er en xga eller høyere du har). Som en annen sa; du er ikke garantert at en ny ikke kommer med en eller flere døde pixler og da er du i gang :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har også en død pixel i min Tundra 1557s som jeg fikk rett før påske. Min er hvit og lar seg ikke masere vekk. Også denne opp til høyre i skjermen.

 

Ikke særlig synlig, men fryktelig irriterende på en ny PC. I tillegg så ser CD-brenneren ut til å "henge" litt i front på venstre side. Andre som har observert dette?

 

Er pixelfeil vanlig på bærbare Tundra PC'er eller har vi bare vært uheldige?

 

Hvis ikke PS Data vil bytte min PC pga feilene vil jeg vurdere å benytte meg av angrefristen.

 

Bortsett fra disse feilene er jeg godt fornøyd med PC'n.

 

Oppdatering:

 

Jeg snakket med PS Data i dag og jeg skal sende inn PC'n så blir feilene rettet eller maskinen byttet. Ikke noe tull med andre ord. Bekrefter mitt gode inntrykk av PS Data. :thumbup:

Endret av skjelnes
Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har også en død pixel i min Tundra 1557s som jeg fikk rett før påske. Min er hvit og lar seg ikke masere vekk. Også denne opp til høyre i skjermen.

 

Ikke særlig synlig, men fryktelig irriterende på en ny PC. I tillegg så ser CD-brenneren ut til å "henge" litt i front på venstre side. Andre som har observert dette?

 

Er pixelfeil vanlig på bærbare Tundra PC'er eller har vi bare vært uheldige?

 

Hvis ikke PS Data vil bytte min PC pga feilene vil jeg vurdere å benytte meg av angrefristen.

 

Bortsett fra disse feilene er jeg godt fornøyd med PC'n.

 

Oppdatering:

 

Jeg snakket med PS Data i dag og jeg skal sende inn PC'n så blir feilene rettet eller maskinen byttet. Ikke noe tull med andre ord. Bekrefter mitt gode inntrykk av PS Data.  :thumbup:

Snakket PS Data i dag, og skjermen er byttet.

 

Det jeg ikke er fornøyd med er at de sier at det er normalt at CD-spilleren henger litt mot venste (inn mot skjermutløseren). De har sjekket på noen andre maskiner som var inne til rep.

 

Derfor lurer jeg på om det er andre som har denne maskinen, enten det er Whitebox eller Tundra som har denne skjevheten?

 

Er takknemelig for alle tilbakemeldinger.

 

Kristian

Lenke til kommentar

Skulle det brukes LCD-skjermer som var garantert uten døde pixler,ville bærbare maskiner bli betraktelig dyrere,da feilfrie skjermer er dyrt å produsere. (egen ISO-standard e.l).

 

I følge ISO-standarder (produksjonsstandarder) er det ikke for feil å regne før

det er mer enn 3 døde pixler...(det er litt mer detaljert spesifisert enn som så,men husker det ikke for øyeblikket)..

 

Byttes maskiner/skjermer med færre enn 3 døde pixler,så er det Web-shoppene som viser velvilje,ikke fordi de er forpliktet til det...altså ekstraservice!

Lenke til kommentar
Skulle det brukes LCD-skjermer som var garantert uten døde pixler,ville bærbare maskiner bli betraktelig dyrere,da feilfrie skjermer er dyrt å produsere. (egen ISO-standard e.l).

 

I følge ISO-standarder (produksjonsstandarder) er det ikke for feil å regne før

det er mer enn 3 døde pixler...(det er litt mer detaljert spesifisert enn som så,men husker det ikke for øyeblikket)..

 

Byttes maskiner/skjermer med færre enn 3 døde pixler,så er det Web-shoppene som viser velvilje,ikke fordi de er forpliktet til det...altså ekstraservice!

Det samme har jeg hørt, men på den annen side hvis ikke PS Data hadde villet bytte skjermen (noe de har gjort) så hadde jeg sannsynligvis benyttet meg av angrefristen og hevet kjøpet!

 

Så til syvende og sist så er det nok mest lønnsomt for nettbutikker å bytte dem.

Lenke til kommentar

 

bare prøv å glem den du...jeg har glemt den døde på min 19"lcd bortsett fra hvis noen kommenter det på en tråd :)

Hei :)

 

Helt enig med josteinsen. Jeg har selv en død pixel "midt" på skjermen, men har brukt skjermen siden 99`, og jeg husker den bare hvis noen nevner det temaet her på forumet ... ;)

Dessuten høres det ikke så galt å ha den oppe i et hjørne, du glemmer den fort :D

 

Men for all del,, du har angreretten intill 14 dager. Personlig hadde jeg ikke gidda det styret med å pakke,sende tilbake osv.

Lenke til kommentar
Bruk angreretten... jeg ville aldri giddi å ha en PC med død pixel.. det er for elendig at slike maskiner selges og det får produsente/levarandøren betale for selv.

Enig!

Regnestykke hvor hva det koster å bruke angreretten:

 

Porto to veier: minst 250kr

Si at de brukte to timer på å bygge pcen med flere hundre kroner i timelønn, la oss si 300kr*2.

 

Det vil da koste deg 850kr å fikse den døde pixelen Synes du det er verdt det?

I tillegg vil du ikke ha pc på noen uker. Og det er ikke sikkert at du får en pc som er fri for døde pixler neste gang du bestiller.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...