Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Passordbeskytte delte mapper i et LAN?


Anbefalte innlegg

Teorien min gikk i dass - delvis.

La oss si at jeg har bruker "jallakim" lokalt, jeg skal koble til en passordbeskyttet mappe på \\server som har gjest/1234 (user/pass). Av en eller annen snål grunn, tar, maskinen du kobler til, og bruker brukernavnet du har på lokalmaskinen - man kan ikke velge.

Og enda sykere - xp pro gjør dette, mens xp home popper opp med meldingvsindu der man kan skrive valgfritt user/pass.

Hvis du bruker "koble til nettverksstasjon" vil du kunne komme rundt problemet. Da vil du kunne velge å koble opp med en annen bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mens xp home popper opp med meldingvsindu der man kan skrive valgfritt user/pass.

 

Er dette beskrivelse av når du sitter på Home og skal nå Pro? I såfall så tror jeg det er fordi at "enkel fildeling" er deaktivert i Pro mens den ikke kan deaktiveres i Home.

Jau. Men da er jo egentlig problemet løst. Maskinen som skal dele filer, kjører enkel fildeling deaktivert, mens de andre kjører enkel fildeling aktivert (eller win xp home).

Lenke til kommentar

Hmm...

 

Vel jeg har enkel fildeling deaktivert, og når jeg går inn på min arbeidsgruppe, og skal åpne mappen som jeg har delt kommer det en feil boks at jeg ikke har tilatelse. Det er jo greit nok, hvis du ikke vil at noen skal kunne åpne den.

Men jeg får ingen passord " boks " opp.

Jeg er ikke i nettverk, jeg bare deler den på min egen maskin.

Vil det komme en boks opp, hiv de andre i nettverket har pro, og enkel fildeling akrivert ?

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg fått til det jeg var ute etter, nemlig at laptopen ser filene på "my documents" på hovedPCen, riktignok må jeg logge på med bruker/pass fra laptopen, men det er jo en engangsforeteelse siden den husker passord.

 

For ordens skyld, jeg har WinXP Pro med enkel fildeling slått AV på begge maskinene.

 

Logikken i når jeg fikk opp innloggings bokser med bruker /pass etc. fant jeg aldri ut av, men hvis dere strever med "access denied " etc, så prøv å logg av på den maskina du prøver å oppnå kontakt fra, i mitt tilfelle laptopen, for så å logge på igjen (evt reboot). XP husker hvilket brukernavn du prøvde med forrige gang, og gir ikke ny innloggings box hvis du har greid det før (tror jeg).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Idag ville vi sette opp bedre sikring av dataklubben vår.

 

Vi har opprettet to kontoer. en med medlemmer (begrenset) og en leder(administrator).

 

Vi huket vekk avansert fildeling i mappealternativer. Da får vi menyen sikkerhet på høyreklikk på mappe --> egenskaper --> sikkerhet for mappen spill

Alle spillene på pc-en er organisert i en mappe (spill)

 

Her prøvde vi oss fram, det gikk ikke bra! På documents og settings er det mange rare navn... På to andre gikk det bedre. Der er det to navn. medlemmer og administrator. De kan kjøre CSS og Age og mythology, men ikke spill som skriver: Fesk Call of Duty.

 

På de andre derimot er det masse kluss, mye pga vi slettet medlemskontoen pluss et titalls systemgjennopprettninger.

 

Det vi prøvde på var å gi medlemmer på alle rettigheter utenom slette og opprette filer. Er det mulig å få til? Vi sørget også for å gjøre leder til eier av administratoren. Hjalp fint lite

 

Søkte etter domener og da ble medlemmer slik:

DATA1/Medlemmer (pc-en heter data1) På den måten ga vi tilgansrettigheter.

 

 

Jeg har tre spørsmål:

Kan vi få documents og settings "ren"

Hvorfor ville ikke spillene kjøres på begrenset konto?

Kan noen gi oss en grundig veiledning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...