Gå til innhold

Anbefalte innlegg

manuel what you say maks sence but. det kan jo hende at vi bare er en liten ting av noe som er gedigent stort. ikke for og spore av men kan jo hende det er som i men in black filmen der du ser vårt univers samme mange andre som klinkekuller i et som er mye større? som liten trodde jeg vi kansje levde inni en gedigen ball eller noe lignende og vi er noe mikroskopisk i et mye større univers. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som plager meg her at flere mener at  "matrix ikke kan lages" pga "tullet" om fri vilje ;)

 

fri vilje kan være like lett å lage til som noe annet, det gjelder bare å få hjernen din til å tro at det er fritt frem og velge, du vil da få listet frem x alternaltiver der du velger en fra..

Et interessant spørsmål: Har vi en fri vilje? Kan vi lures til å tro at vi har en fri vilje (ingen festlige innlegg om fjortisser, "moteklær" og "go with the flow"-mentalitet nå)?

 

Jeg vil omformulere spørsmålet til: Finnes det tilfeldigheter? Eller er alt forutbestemt av skjebnen? Det er ikke så tullete som det kan høres ut som; Bare tenk deg hvordan vi kan beregne hva som kommer til å skje med en ball hvis vi slipper den fra en høy bygning. Vi kan regne oss frem til hvordan ballen vil påvirke omgivelsene, hvordan den påvirker hele universet osv. Forutsetningen er at vi vet og forstår *absolutt alle* fysiske hendelser (og det er vi langt fra å gjøre). Er i så fall våre tanker også allerede bestemt? Kan man regne seg frem til hva som kommer til å skje i fremtiden? I "gamle dager" trodde man faktisk at dette var mulig, nettopp fordi det ikke var noen fysisk lov som sa at det ikke var mulig. "løsningen", eller rettere sagt "workarounden" (takk for påminnelsen ibrotha :-) kom med Heisenbergs usikkerhetsprinsipp). I korte trekk innebærer dette at vi ikke kan finne ut alle faktorene, fordi usikkerheten (eller mangelen på nøyaktighet) vil øke proporsjonalt med antallet faktorer... Kjipe saker eller hva?

 

Hjernen er et svært komplisert organ, men allerede med vår teknologi er det mulig å få elektronikk til å samspille og kommunisere med hjernen. En økt forståelse vil kanskje gi oss muligheten til å manipulere tankene.

 

edit: Uffda. Her var det mange skrivefeil

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
dette er vel egentlig en ting vi ikke kommer til og få vite manuel? vis vi foreksempel har valget mellom høyere og venstre på en vei. vil vi aldri kunne vite hva som hadde skjed vis vi hadde valgt den andre ettersom vi ikke kan gå tilbake i tid. derfor mener jeg ting på en måte er bestemt siden vi aldri vil kunne vite hva som hadde skjed vis vi ikke hadde gjort det eller tatt av i det kryset! skjøner dere hva jeg mener?
Lenke til kommentar

Hjernen min kan aldrig sjønne alt som står på denne tråden.Ivertfall ikke på noen min.

 

Jo lengre du tenker,jo mer uendlig blir spørsmålet.

 

Universet er uendlig.

Det er uendlig med liv

Det uendlige er jo evig,så betyr ikke det at det må finnes uendlig med vesner som er så si lik oss...

 

Kanskje det sitter uendlig med folk akkuratt som meg og poster på en tråd de ikke klarer og fatte........

 

Tenker på ?

Lenke til kommentar

maybe? men for og utvide spørsmålet da! så det blir vanskligere! er virkelig du en sjel blant andre? eller kansje du er en sjel som lever alene med maskiner som får det til og virke som du lever med andre "sjeler" hvorfor er egentlig du du? hvorfor er du den du er? kunne du vært en annen? hadde du kansje fått leve i en annen mennskekropp vis din mor og far ikke hadde hatt samleie og skapt deg?

Lenke til kommentar
dette er vel egentlig en ting vi ikke kommer til og få vite manuel? vis vi foreksempel har valget mellom høyere og venstre på en vei. vil vi aldri kunne vite hva som hadde skjed vis vi hadde valgt den andre ettersom vi ikke kan gå tilbake i tid. derfor mener jeg ting på en måte er bestemt siden vi aldri vil kunne vite hva som hadde skjed vis vi ikke hadde gjort det eller tatt av i det kryset! skjøner dere hva jeg mener?

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke innlegget ditt, men gitt at vi har en skjebne. Denne skjebnen er i grunn et enormt regnestykke. Da kan vi selvfølgelig endre på ett av tallene i regnestykket for å regne ut hva som hadde skjedd hvis man tok den andre veien.

 

Men det ville selvfølgelig bare vært et hypotetisk utfall fordi skjebnen forutsa at det andre utfallet ikke var mulig...

Tenk litt på sannsynlighetsregning: Det er en sannsynlighet for at du kommer til å dø av trykkfall fordi alle luftmolekylene samler seg på ett punkt i rommet... Tåpelig? Ja men det er et fullt "lovlig resultat" av de "tilfeldige" bevegelsene til molekylene som utgjør luften (blir en døkomisk obduksjonsrapport da: død av luftmangel....). Nå er ikke dette så veldig bekymringsverdig fordi sannsynligheten er så usannsynlig liten, men det er sannsynlig at det en gang vil skje... Men det er ikke sannsynlig at det kommer til å skje med noe levende vesen på jorden fordi sannsynligheten er så utrolig liten... Forvirrende?

Lenke til kommentar

alt dette som skrives er forvirende :s så lenge man ikke prøver og ha tunga rett i munn :ermm: men man vil jo på en måte aldri vite hva som hadde skjed for man kunne fått flere valg! dette er en ting jeg syns forskere skal studere ikke oss almene mennesker? uansett har vi vel sporet litt av eller?

 

uansett tror jeg alle mennesker har en skjebne. og vi kan ikke endre utfallet av ting. jeg tror også det er en grunn til at ting skjer med oss. som at kansje du blir påkjørt av en bilist. eller som at kjærsten som du likte så godt slo opp mens du er vilt forelsket. dette skjer av en grunn tror jeg selv om det er vanskelig og tenke seg hvorfor. utfallet tror jeg vil ende med et svar. ellr en fom for et svar hvertfall. en jeg kjenner HAR vært alkoholiker men vært edru nå i tre år. selv tror hun svaret på at hu klarer og holde seg unda alkohol nå er fordi nettop hun kunne klare det! vet at mange andre også klarer dt men dette skulle være eksempel på svar.

 

uansett tror jeg jeg har møtt min overmann på dette emne i deg manuel. du har tydelig peiling på hva du snakker om. (virker det som hvertfall) :thumbs:

Lenke til kommentar

Mener du at med skjebne, så er det sånn at du for eksempel har en skjebne som sier at du skal dø av å falle fra <insert høyt sted>, kan ikke den endres?

 

Hva om jeg fikk tak i en rifle, og fant deg på gata, og skjøt en 7,62 gjennom skallen din?

 

Hva ville skjebnen gjøre da? Ville å bli skutt av meg ha vært din skjebne hele tida? Ville jeg aldri kommet på ideen fordi det ikke er din skjebne?

 

Hva er skjebnen da, er det en gud?

Lenke til kommentar
Det er så mye vi ikke vet...

Velkommen etter..

Vitenskapen idag vet nesten absolutt ingenting. Mange liker å tro vi idag vet alt og det bare er "ett par ting igjen" å forske på.

Hallo i luken sier jeg.

Hvis alt som er å oppfinne og finne forklaring på kan sammenlignes med alt vannet på jorden vil jeg si alt vi har svar på idag kan sammenlignes med en liten vanndråpe på jorden. Så lite vet vi.

Vi har kun 5 sanser, dette gjør oss blind for nesten alt som skjer rundt oss og vi kan dermed kun bevise og påvise ting vi oppfatter gjennnom våre 5 sanser. Kan du forestille deg en 6., 7. eller 8. sans? Prøv noen hundre tusen..

Siden vi har så vanvittig snevert sanseinntrykk er det også utrolig snevert hvor mye vi vet eller nopen gang vil få vite om verden rundt oss.

Manuel, Jeg ser på FBI programmer på Discovery Channel og får med meg rettsaker og bevismengden i disse. En ting som alltid slår meg er hvorfor samles det flere beviser? Hvorfor samles det mere enn ett bevis til en rettsak? Det eneste svaret jeg kan komme på, er at ingen av bevisene er fellende, men når de puttes sammen så er sannsynligheten stor for at denne fyren er skyldig..

I en rettsak brukte de tilogmed sannsynlighetsregning som bevis! Sannsynligheten for at denne mannen var der på det tidspunktet sånn og sånn og sånn og sånn blablabla er så liten at dette bare må være riktig mann.. Fyren ble dømt skyldig, jeg trenger vel ikke å si at stakkaren som ble dømt uten skikkelige beviser hele tiden sa han var uskyldig.

Jeg tror heller ikke DNA bevis er særlig sikkert. Den har en viss % treffsikkerhet, og dette mener jeg gjør den uegnet som bevis.

Til topic, hva om matrix er sann og vi lever en virtuell verden? Det må da være supert :green: Da kan alle bli sånn som Neo..

Men seriøst, hadde dette vært sant og vi noengang ko0m ut av den virtuelle verden er sjansen stor for at vi ville ønske oss tilbake hit..

Alt som er mulig her kunne vært umulig i den ekte verden, og alt som er umulig her kunne vært mulig i den ekte verden. Hva om jorda faktisk var flat? eller firkantet? Hva om elektrisitet ikke fantes? Hva om atamaskiner ikke fantes? Hva om vi måtte drikke 50l tran hver dag for å holde oss i live? Alt vi har av fysiske lover kunne vært forandret i den ekte verden. Nei, jeg trives her og gir blaffen i om det finnes noe himmel, helvete eller 'ekte' verden.

Lenke til kommentar
Hva om jeg fikk tak i en rifle, og fant deg på gata, og skjøt en 7,62 gjennom skallen din?

 

Hva ville skjebnen gjøre da? Ville å bli skutt av meg ha vært din skjebne hele tida? Ville jeg aldri kommet på ideen fordi det ikke er din skjebne?

 

Hva er skjebnen da, er det en gud?

Ja, da hadde det vært hans skjebne. Den eneste grunnen til at han hadde eksistert, var at du skulle møte han og slakte han på åpen gate. Men hvis det var sånn, da hadde ikke du noe valg. Det var bestemt at du skulle møte han og slakte han. Kanskje det var den ensete grunnen til at du eksisterte...?

 

Jeg tror heller ikke DNA bevis er særlig sikkert. Den har en viss % treffsikkerhet, og dette mener jeg gjør den uegnet som bevis.
haha:

vi mennesker har vel ca 36 000 genpar. ta 2^36 000 så får du så mange kombinasjoner som finnes. Tror du fortsatt DNA er uegnet som bevis?

Lenke til kommentar
Gå til en vei, løp over den mens det er mye biler der, hvis du dør, så skulle du dø uansett, så det spiller ingen rolle...

hvis han dør der og da så er det hans skjebne. Og hvis han ikke dør så er det fordi han skal dø på en annen måte et annet sted

Endret av harald_
Lenke til kommentar

men jeg har valget. gå til motorveien eller drite i det du skrev. og valget jeg velger er skjebnen min. det var ikke ment til at jeg skal dø på veien idag. kansje jeg dør senere av en attentat man. ikke veit jeg. kan godt hende skjebnen min tilsier at jeg vil gjøre noen dumme valg. disse valgende mener jeg er bestemt. og alt skjer av ulike grunner. kansje kommer det en og gir meg en million neste gang noen ringer på? kansje står det en der med hagle?

 

 

 

fremmtiden kan umulig komme, for når den kommer er den allerede omme...

Lenke til kommentar
vis du hadde skyti meg så mener jeg at det hadde vært min skjebne ja. og jeg tror ikke at skjebnen kan endres. ing skjer av en grunn.

Jeg har tenkt litt på dette og.. Jeg vet det er mulig å forutsi fremtiden, jeg tror (men vet ikke) det er mulig å avverge forskjellige ting som du vet vil skje i fremtiden. Hva ville ellers hensikten med å se i fremtiden være? Hvis det er mulig å avverge det som vil skje i fremtiden, beviser dette at skjebne ikke eksisterer, eller var det 'din skjebne' å avverge det som hendte?

 

Jeg så en film som handlet om overnaturlige evner hos mennesker på TVN igår. En mann hadde helt syke klarsyn-skills, han visste alt som ville skje i fremtiden. Dette endte med at mannen ble gal, han trodde han hadde en skjebne og var en slags slave som bare måtte gjøre det han forutsa han ville gjøre i fremtiden. Han trodde han ikke kunne avverge det og gjorde det dermed ikke selv om han burde gjort det. Kanskje hadde han rett, kanskje kunne han ikke endre skjebnen?

Lenke til kommentar
vis du hadde skyti meg så mener jeg at det hadde vært min skjebne ja. og jeg tror ikke at skjebnen kan endres. ing skjer av en grunn.

Fint...

 

Gå til en vei, løp over den mens det er mye biler der, hvis du dør, så skulle du dø uansett, så det spiller ingen rolle...

Du ville ikke ha gjort det, fordi det ikke er din skjebne.

Lenke til kommentar
Den viktigste innvendingen mot The Matrix er vel at energiregnskapet ikke går opp. Hva forer de menneskene, som produserer energi, med...?

 

Er maskinene bak The Matrix så glupe burde de også ha løst problemene forbundet med fusjonsenergi...  ;)

Nei du sier noe der, men når de har åkre med mennesker er det vel ikke så utenkelig at de har åkre med andre ting ogås! Med litt kunstig sol!

 

Dette trenger selvfølgelig energi også da men :hmm:

 

Nei når en tenker på det er det egentlig ikke mere utenkelig enn det som står i bibelen egentlig... Har dere sett noen som gør PÅ vannet?

 

BTW: En kamerat fortalte meg for en stund siden at Illustrert Vinteskap hadde et innlegg der en gruppe forskere mente at det var noe lignende Matrix i virkeligheten siden våre fysiske lover er såpass enkle som de er!

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
you got it Pycnopodia. hva vis skjebnen vil det til at du skal kunne averge ting. kansje din skjebne er og se inn i fremtiden og deretter leke en lite "jesus" og averge ting. kansje det er som harald skrev litt over at kansje nettop hans skjebne var og skyte meg? kansje alle har forskjellige oppgaver her i livet som vi ikke veit. kansje vi lever kunn for en hendelse som vil endre resten av livet for andre? og vis man kan se inn i fremtiden vil jo hans skjebne være og endre livet til andre personer?

begynner og gå litt rundt for meg nå :D men tror jeg og Pycnopodia har litt samme mening eller?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...