Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nei når en tenker på det er det egentlig ikke mere utenkelig enn det som står i bibelen egentlig... Har dere sett noen som gør PÅ vannet?

 

 

 

jeg har vel aldri sett noen som går på vannet eller delt et hav. men har du sett noen som flyr? eller beveger seg fortere en kuler? men kansje det er en sammenheng det er ganske mange paraleller her. jeg tar ikke med alt bare det tydligste.

 

jesus sto opp fra de døde. dette gjorde også neo i gangen ved dør 313 på slutten av film en.

 

jesus gjorde mirakler ved gi en blind man synet tilbake: neo får trinity til og våkne til liv igjen. dette er da et mirakel?

 

jesus ofret seg for verden. dette gjør da også neo.

 

er det en sammenheng her?

 

 

Forget everything you known...

forget everything you´ve seen...

The Matrix has you

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jesus sto opp fra de døde. dette gjorde også neo i gangen ved dør 313 på slutten av film en.

 

jesus gjorde mirakler ved gi en blind man synet tilbake: neo får trinity til og våkne til liv igjen. dette er da et mirakel?

 

jesus ofret seg for verden. dette gjør da også neo.

Som nevnt tidligere er det lett å se at matrix filmene har mange trekk fra forskjellige religioner. Poenget mitt var heller ikke at verden er som i matrix filmene. Men at vi er slaver den verdenen vi lever i er virtuel.

Lenke til kommentar

Mange går rundt å forestiller seg at de er mere eller mindre computere.Logikk og fornuft.Blæ.Lut lei av å høre det.En computer hadde ikke giddet å være fornuftig og logisk.Den hadde ikke giddet noen ting.Den må styres.Mennesker er følelser.OG bare følelser.Om følelsene er programert.Tja det er en annen sak. :)

Endret av Sunni
Lenke til kommentar
så vi har følser? det er du sikker på? kansje maskinene får oss til og tro vi har det og har satt inn forskjelige typer smerte/glede?

Sjansen for at vi blir styrt av maskiner er lik 0, Og det vill aldrig gå an å bevise det eller det motsatte.(irriterendes tanke)

 

 

 

 

Det er evig av alt,uendlige 100% like kopier av alt.Hvis du ser bort fra tid.

 

(Hvis jeg begynner og falle ovebord, må dere hale meg opp igen)

Endret av HoMeBoY
Lenke til kommentar
puddel, Veit ikke helt hva jeg skal tro jeg.. Dette med å se inn i fremtiden har jeg erfart så jeg vet det er mulig men hvora ndet henger sammen med skjebne vet jeg ikke.

Jeg editer denne påosten senre, jeg løper og eter egg før de blir kald.

Det kommer an på hva man ønsker å forutse og kompleksiteten til systemet. Og det er nettopp derfor jeg ikke tror at vi har en skjebne. Tilfeldigheten aka usikkerhetsprinsippet! Vi kan f.eks forutset været ved å ta tidligere erfaringer og klimaet med i beregningen. Vet vi nok så kan vi forutse en hendelse med stor nøyaktiget. Men husk at helheten - verden, er et så komplisert system at selv den minste unøyaktighet (huh irrasjonale tall, da hjelper det ikke med brøkregning ;-) ) gjør en nøyaktig forutseelse umulig.

Lenke til kommentar
så vi har følser? det er du sikker på? kansje maskinene får oss til og tro vi har det og har satt inn forskjelige typer smerte/glede?

Humm følelser ja. Har du noen gang tenkt på hva smerte er? Tenk litt over det; er det egentlig *smerte* vi føler, eller er det bare hjernen som forteller oss at dette er ubehagelig? Det høres kanskje ut som en selvmotsigelse, men det faktum at folket mener at smerte er smerte gjør den forgående påstanden mer aktuell.

 

Hvis jeg dreper noen i et dataspill, setter fyr på et hus, whatever.... Er jeg da ond? Hvis nei: Hva skiller de elektriske impulsene i datamaskinen fra de som går i nervesystemet (hvis vi ser bort ifra hvordan elektronene formidles)? I dataspillet er de menneske du påfører skade programmert til å uttrykke smerte. Men er denne virkelig så forskjellig fra våre egne følelser. I grunn er ikke smerte annet enn en elektrisk impuls som hjernen tolker som smerte. Smerte er ganske enkelt ikke annet enn en spesiell følelse som betyr "back off!", på samme måte som vi kan programmere en robot til å "føle" det ubehagelig når den mister en arm...

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Mange går rundt å forestiller seg at de er mere eller mindre computere.Logikk og fornuft.Blæ.Lut lei av å høre det.En computer hadde ikke giddet å være fornuftig og logisk.Den hadde ikke giddet noen ting.Den må styres.Mennesker er følelser.OG bare følelser.Om følelsene er programert.Tja det er en annen sak. :)

Alt du vet om denne verden kan være feilinformasjon i den virkelige verden. Alt du vet om compueter kan være noe tullball uten rot i virkeligheten. Alt det du tror er umulig i denne vrden kan være mulig i den virkelige verden. Dermed, kommer dy ut i den virkelige verden (sett at denne vi er i er falsk) vil du bli gal og begå selvmord. Hvem vet, kanskje er det FELRE verdener? en 'over' denne, og en 'under' denne? Så kommer folk hit og folk går videre til en annen..

Beklager skrivefeil, men sånn blir det når jeg skriver fort og ikke kan se det jeg skriver siden det er svart tekst på svart bakgrunn i boksen jeg skriver innlegg i.

Så til forrige posten min, jeg vet det er mulig å forutse fremtiden (prekognisjon), jeg tror på karma til en viss grad, men skjebne vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om. Om det er noe liv etter døden vet jeg ikke, heller ikke om det er noe liv før fødselen, jeg har lest litt av hvert av forskjellige måter å tenke rundt fødsel og død på men ingen har appelert særlig til meg.

Lenke til kommentar

Ved hjelp av tankeapperaturet så kan nesten alt være mulig.Hjernen fabler i hytt og vær.Godt er det at det finnes mange muligheter.Hjernen drukner oss simpelt hen i alle mulighetene.Muligheten for parralelle univers virker tross alt kjedelig på meg,selv om det er gøy å tenke på.Samme med karma og skjebene.Jeg kjenner meg mere tiltrukket av hva jeg har,opplevelse og en uendelig frihet til å være.

:)

Lenke til kommentar

Religioner er bare et verktøy, jamfør med the matrix som er et verktøy for å holde mennesker i uvisshet om den virkelige verden. Verktøy for å temme mennesket. Konformitet og lydighet, samstundes uvitenhet og passivitet.

 

Mennesket er et vilt dyr som må temmes. Likeså er menneskets sinn.

 

Tenkning er forbeholdt en liten elite. Om denne eliten kaller seg presteskap, politiker eller direktør er likegyldig. Uansett hvem de er, de såkalte ansvarlige menneskene, så er deres mål å holde den gemene hop i uvitenhet, mens de selv kjører showet.

 

Å se på såpeopera eller actionfilm, i halvsøvne sitte å glane på passivitetsboksen er å ta den blå pillen. Mange mennesker lever i uvisshet, og lever godt her.

 

For min del velger jeg den rød.

Lenke til kommentar
Ærlig talt, det er ingen her som tror på dette? Selv er jeg ateist, men kristendommen står nærmere meg enn en religion spunnet ut fra en filmserie.

men selv om den bare er fra en spillserie så stiller den noen viktige spørsmål.

1. hva er virkeligheten?

2. hva er følelser?

3. har vi egentlig fri vilje?

4. hva er utenfor universet?

5. hvorfor er vi her?

 

hvis man skal se på religionene svar på dette så er det ofte fordi gud skapte oss og vi skulle gjøre hans verden perfekt. mens hvis man tar utganspunkt i at gud ikke finnes (og siden han ikke er bevist så antar jeg at han ikke finnes eller noen gang har vært her), hvorfor er vi da her? er vi her pga av en liten hendelse for 2 milliarder år sia eller lengre tilbake?

hvorfor har vi egentlig følelser og hva er de? hvorfor blir vi forelsket? hadde det ikke vært enklere med tanke på artens overlevelse om vi ikke ble forelsket og fikk kjærlighets sorg? (tenker da på mange one nightstan er bedre enn 1 kone eller mann som gir deg KJsorg slik at det tar lang tid før neste homping).

og har vi egentlig fri vilje? hvis jeg kommer til et vei kryss med valget mellom høyre og venstre, velger jeg da høyre fordi jeg vil eller fordi hjernen min er programert eller skapt til å gjøre det som tjener meg best (altså være ego)?

og hvorfor er vi egentlig ego? (lite ekstra spm) ville ikke vi vært tjent best med å dele hvis man tenker på et overlevelses perspektiv?

hvorfor er vi egentlig her? hvorfor har ikke mennesket blitt utryddet eller død ut slik som dinosaurene, og andre dyr igjenom historien?

og hvordan vet vi at historien som vi lærer på skolen er sann? hvordan vet vi at dinoene har vært er? de kan jo bare være tilfeldige sammensetninger av stein og mineraler.

hva er utenfor universet egentlig? hvis universet er uendelig, hva var her før the big bang? for hvis universet ble skapt under TBB, hva var her først?

når men egentlig tenker over det så svarer matrix på mange spørsmål om hvorfor vi er her, men den svarer ikke på hva som er uten for universet. og hvordan vet man at the real world i matrix ikke er enda et matrix? og at at i the matrix bare er bugs fra neo sin hjerne?

Lenke til kommentar

Hvis noen nå begynner å nærme seg Sannheten, så bør de slutte med det, da de som står bak skjebnen aldri vil tillate det.

En annen ting er at det hadde vært deres skjebne og ikke et uavhengig valg.

*Begynner selv å bli litt redd nå, da det kanskje er jeg som nærmer meg Sannheten.

P.S. Hvis ikke jeg poster innen tre dager, får dere lete etter meg!!*

:ermm::wow:

Lenke til kommentar
Ærlig talt, det er ingen her som tror på dette? Selv er jeg ateist, men kristendommen står nærmere meg enn en religion spunnet ut fra en filmserie.

men selv om den bare er fra en spillserie så stiller den noen viktige spørsmål.

1. hva er virkeligheten?

2. hva er følelser?

3. har vi egentlig fri vilje?

4. hva er utenfor universet?

5. hvorfor er vi her?

 

hvis man skal se på religionene svar på dette så er det ofte fordi gud skapte oss og vi skulle gjøre hans verden perfekt. mens hvis man tar utganspunkt i at gud ikke finnes (og siden han ikke er bevist så antar jeg at han ikke finnes eller noen gang har vært her), hvorfor er vi da her? er vi her pga av en liten hendelse for 2 milliarder år sia eller lengre tilbake?

hvorfor har vi egentlig følelser og hva er de? hvorfor blir vi forelsket? hadde det ikke vært enklere med tanke på artens overlevelse om vi ikke ble forelsket og fikk kjærlighets sorg? (tenker da på mange one nightstan er bedre enn 1 kone eller mann som gir deg KJsorg slik at det tar lang tid før neste homping).

og har vi egentlig fri vilje? hvis jeg kommer til et vei kryss med valget mellom høyre og venstre, velger jeg da høyre fordi jeg vil eller fordi hjernen min er programert eller skapt til å gjøre det som tjener meg best (altså være ego)?

og hvorfor er vi egentlig ego? (lite ekstra spm) ville ikke vi vært tjent best med å dele hvis man tenker på et overlevelses perspektiv?

hvorfor er vi egentlig her? hvorfor har ikke mennesket blitt utryddet eller død ut slik som dinosaurene, og andre dyr igjenom historien?

og hvordan vet vi at historien som vi lærer på skolen er sann? hvordan vet vi at dinoene har vært er? de kan jo bare være tilfeldige sammensetninger av stein og mineraler.

hva er utenfor universet egentlig? hvis universet er uendelig, hva var her før the big bang? for hvis universet ble skapt under TBB, hva var her først?

når men egentlig tenker over det så svarer matrix på mange spørsmål om hvorfor vi er her, men den svarer ikke på hva som er uten for universet. og hvordan vet man at the real world i matrix ikke er enda et matrix? og at at i the matrix bare er bugs fra neo sin hjerne?

For det første er det ikke bevist verken at det finnes en gud eller at det ikke gjør det, og uansett om det hadde vært bevist er ikke det en grunn god nok til å anta at The Matrix er reelt. Og uansett om Matrix hadde eksistert, så besvarer ikke det noen av spørsmålene dine fordi skapelsen av systemet (ifølge filmen) ikke skjedde før langt etter det andre milleniumskiftet. Du stiller også spørsmål ved fri vilje, og du spør deg om hjernen er programmert til å gjøre det som best tjener deg. Fri vilje er valget mellom to eller flere alternativer, og det valget du til slutt tar er resultatet av en tilnærmet uendelig rekke av omstendigheter og tankeganger du har gått gjennom før du velger. Valget kan komme som følge av din egen personlige tro, omstendighetene rundt valget eller trivialiteter (som foreksempel hvor mye penger du har på deg). Noen valg tar du ubevisst, mens andre valg må du tenke nøye igjennom på forhånd. Derfor går det ikke an å velge bort tanken om fri vilje, fordi det på sett og vis også er et valg. Hele spørsmålet om manglende fri vilje faller på sin egen urimelighet.

Hvorfor er vi egentlig ego? Dette kommer av alle organismers grunnleggende overlevelsesprinsipp. For eksempel: hvis tjue griser skal slåss om en mors melk, så er griseungene pent nødt til å være egoistiske, og prøve så hardt de klarer på å skaffe seg litt melk, hvis ikke så overlever de rett og slett ikke.

Hvorfor har mennesket ikke blitt utryddet eller dødd ut slik som dinosaurene? Nå er du dum. Dinosaurene levde for lenge, lenge siden, og regjerte på jorden i flere år. Menneskets rolle i beretningen om jorden er veldig liten, og ingenting sier noe imot at vi før eller senere dør ut. Faktisk så er det påvist; med mindre menneskeheten klarer å finne en annen planet å leve på ganske snart, vil vi også dø ut om noen par milliner år. Forskere har doumentert dinosaurenes eksistens ved hjelp av fossiler og beinrester man har funnet dypt nede i jorden. Det er rimelig usannsynlig at stein og mineraler sammen kan skape et helt, sammenhengende skjellet. Universet er ikke uendelig, men vitenskapsmenn mener det ekspanderer som følge av det kraftige drønnet som var Big Bang. Dette har de funnet ut fordi galaksene flytter seg fra hverandre, i jevn hastighet. Etterhvert vil universet begynne å trekke seg sammen, og vi vil få noe de kaller Big Crunch. Ingen vet hva som var før Big Bang, men før eller senere så må jo noe ha vært først.

Lenke til kommentar

Det med sammentrekning av universet er det bare en av _mange_ teorier. Seineste målinger viser at avstanden øker og farten øker. Altså ingen negativ akselerasjon. Noe som også er litt spennende er jo at himmellegemer innenfor en galakse der kan avstanden faktisk minke. Så noe som forskerene tror (enkelt forklart) er at det er rommet mellom galaksene som øker og ikke galaksene som beveger seg fra hverandre.

Lenke til kommentar

MrLee skrev

(baldviking @ 09/04/2004 : 19:10)
Den viktigste innvendingen mot The Matrix er vel at energiregnskapet ikke går opp. Hva forer de menneskene, som produserer energi, med...?

 

Er maskinene bak The Matrix så glupe burde de også ha løst problemene forbundet med fusjonsenergi...   

 

 

jeg likte ikke matrix trilogien spes godt (uten om action i 1'eren)

 

men selv jeg fikk med meg at de foret menneskene med døde mennesker intravenøst. (det derre svarte gøsyet som de dumper over den babyen som ligger i den derre "pod'en" i 1'eren...

 

Nettopp, og det går ikke opp. Pattedyr krever mat tilsvarende ca 10 kcal for å produsere kjøtt og flesk tilsvarende ca 1 kcal. En milliard døde mennesker ville da kunne fø opp hundre millioner nye mennesker (med alvorlige mangelsykdommer...), såfremt maskinene fikk dem til å legge på seg som moderne stjernegriser og reproduksjonen skjedde hver sjette måned, hvoretter disse igjen kunne fø opp ti millioner o.s.v. Maskinene ville meget kjapt slippe opp for batterier. Har de tilgang på ekstern næring burde de dessuten heller bruke denne til å fø opp elektrisk ål eller lignende. Disse er mye flinkere enn mennesker til å produsere elektrisitet...

Lenke til kommentar

Matrix er bare den überkule innpakninga til alle de kule teoriene vi ser i trilogien...

 

Men: Maskinene kan ha en eller annen metode for å skvise mer ut av døde mennesker, en syntese eller noe sånt, men jeg er ingen ekspert her. Menneskene må ikke nødvendigvis være den eneste kilden, men det faller naturlig å bruke all den energian men har, altså resirkulere døde...

 

Menneskene brukte maskinene som slaver i begynnelsen, det er det ultimate paradoks at maskinene bruker dem som slaver...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...