Gå til innhold

Hvor kan jeg få kjøpt salt peter i pulverform?


alex100

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

først ut: hvordan lage den perfekte røykbombe

 

du trenger:

2kg salpeter (kjøpes på nærmeste pakkistanersjappe)

1kg sukker (kjøpes på prix/rimi eller noe i den duren)

1stk. tykkt gummistrikk (eller salpeter+stearin+tråd lunte hvis du har tid)

 

du gjør:

(lag lunte av salpeter, stearin og husholdningshyssing)

bland salpeteret med sukkeret, hell det over i ønskelig (brennbar) embalasje, fest lunten..

plassér "bomben" på ønskelig plass. fyr opp en lighter (eller lignende),

sett fyr på lunten. trekk vekk noen meter, for sikkerhetsmessige årsaker...

 

(nyt synet)

 

konklusjon:

du fikk salpeteret til å reagere med sukkeret, ved å tilføre ild.

du røykla nettop hele kvartalet ditt.....

 

 

mvh. leon

Lenke til kommentar
først ut: hvordan lage den perfekte røykbombe

 

du trenger:

2kg salpeter (kjøpes på nærmeste pakkistanersjappe)

1kg sukker (kjøpes på prix/rimi eller noe i den duren)

1stk. tykkt gummistrikk (eller salpeter+stearin+tråd lunte hvis du har tid)

 

du gjør:

(lag lunte av salpeter, stearin og husholdningshyssing)

bland salpeteret med sukkeret, hell det over i ønskelig (brennbar) embalasje, fest lunten..

plassér "bomben" på ønskelig plass. fyr opp en lighter (eller lignende),

sett fyr på lunten. trekk vekk noen meter, for sikkerhetsmessige årsaker...

 

(nyt synet)

 

konklusjon:

du fikk salpeteret til å reagere med sukkeret, ved å tilføre ild.

du røykla nettop hele kvartalet ditt.....

 

 

mvh. leon

Og venter du mangen gjester er det bare å fordobble oppskriften :D

Lenke til kommentar
først ut: hvordan lage den perfekte røykbombe

 

du trenger:

2kg salpeter (kjøpes på nærmeste pakkistanersjappe)

1kg sukker (kjøpes på prix/rimi eller noe i den duren)

1stk. tykkt gummistrikk (eller salpeter+stearin+tråd lunte hvis du har tid)

 

du gjør:

(lag lunte av salpeter, stearin og husholdningshyssing)

bland salpeteret med sukkeret, hell det over i ønskelig (brennbar) embalasje, fest lunten..

plassér "bomben" på ønskelig plass. fyr opp en lighter (eller lignende),

sett fyr på lunten. trekk vekk noen meter, for sikkerhetsmessige årsaker...

 

(nyt synet)

 

konklusjon:

du fikk salpeteret til å reagere med sukkeret, ved å tilføre ild.

du røykla nettop hele kvartalet ditt.....

 

 

mvh. leon

Vil ikke så mye av hver gjøre at det tar en eeeevighet og smelte sammen?

Lenke til kommentar
Vis salpeter syre heter nitric acid hva er så dette?

 

Potassium Nitrate  :hmm:

Det samme:)

http://www.chemicalland21.com/arokorhi/ind...M%20NITRATE.htm

Potassium Nitrate er ikke salpetersyre.

 

Nitric Acid - Salpetersyre - HNO3. Dette er en sterk syre. Salpetersyre og nitric acid er trivialnavn - strengt tatt bør det vel hete hydrogennitrat, eventuelt hydrogen-nitrogentrioksid.

 

Potassium Nitrate - Kaliumnitrat - KNO3. Dette er også en syre, men ikke med hydrogen. Her har kalium (K, potassium) reagert med nitrationer.

 

Disse to stoffene har, svjv, liknende kjemiske egenskaper, men ikke like.

Lenke til kommentar
først ut: hvordan lage den perfekte røykbombe

[diverse]

mvh. leon

Vil ikke så mye av hver gjøre at det tar en eeeevighet og smelte sammen?

Da bare lunker vi litt på det. Det er tre ting som øker reaksjonshastigheten:

 

Overflate - finmal det hele

Temperatur - jo varmere, jo fortere

Konsentrasjon - ikke så lett å gjøre noe med, egentlig.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Og, vi får forsøke igjen.

 

Det finnes et ion (uttales "jon") som består av 1 nitrogen og 3 oksygen. Dette ionet har én negativ ladning, og skrives NO3-. Dette heter nitrat. Nitrat forekommer somoftest i saltform, da sammen med et eller flere andre ioner. Saltet har da ingen ladning. Fordi nitrat har én minusladning, vil det fint danne salter med jordalkaliemetallene, og såklart hydrogen.

 

I navnsetting bruker man to typer navn: trivialnavn og "kjemisk korrekte navn". Ta H2O som et eksempel. Dette stoffet heter dihydrogenmonoksid, og har trivialnavnet "vann". HCl(aq) har navnet hydrogenkloridløsning, men populært bruker vi trivialnavnet "saltsyre".

 

FORBINDELSER med NITRAT har trivialnavn med SALPETER. Det mest vanlige, salpetersyre, har formelen HNO3. Dette heter i følge en eller anna standard egentlig Hydrogen-nitrogentrioksid, eventuelt hydrogen-nitrat, eventuelt nitratsyre. Her kommer syrebegrepet inn. KNO3 har forsåvidt også syregenskaper, og kan også kalles for nitratsyre, og hele rekka bakover. Det som imidlertid er viktig, er at innenforkjemi regner man at syren inneholder H+ ioner, dersom ikke annet er angitt.

 

Man kan forsåvidt godt kalle begge to for salpetersyre, men det er ikke det som blir brukt. HNO3 kaller man som oftest salpetersyre, mens KNO3 kaller man som oftest kaliumnitrat. Skal man på død og liv ha inn uttrykket salpeter her også, ville man vel kalle det kaliumsalpeter.

 

Om du skal ha HNO3 eller KNO3 til røykbomben din er jeg ikke sikker på. Det jeg er sikker på er at HNO3 og KNO3 er to forskjellige stoffer, med liknende kjemisk struktur og egenskaper.

Lenke til kommentar
Synonyms: Saltpeter; niter; Nitric acid, potassium salt

CAS No.: 7757-79-1

Molecular Weight: 101.1

Chemical Formula: KNO3

Product Codes:

J.T. Baker: 3190, 3192, 3193, 8005

Mallinckrodt: 3651, 6370, 6390, 6715, 7028

 

Og vi prøver igjen :angry:

 

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/P5950.htm prøv denne siden.

 

 

Obs leste innlegget :blush: bøyer meg i støvet for B|fisk

Endret av Izor
Lenke til kommentar

Jeg snakka med naturfaglæreren min kaliumnitrat er ikke syre det er et salt, har egentlig ingenting med salpeter å gjør bortsett fra at det kan bli til det. Vis ionebindingen oppløses til k+ og no3-, no3- vil så binde seg til h+ og danne hno3 som er salpeter :D

 

 

Fulgte med litt i naturfag timene :D host 6er host

Endret av Izor
Lenke til kommentar

ugh.. står dårlig til med naturfagskunnskapene rundt omkring.

 

som de sier er HNO3 en syre (fordi den kan gi fra seg H'en i from av H+)

 

KNO3 er et salt fordi det er sammensatt av to ioner, K+ og NO3-. NO3- kommer fra et HNO3 molekyl som har gitt fra seg en H+ for lenge siden.

 

Sjangsen for at NO3- noen sinne blir til HNO3 igjen er meget liten, da HNO3 er en meget sterk syre.

 

I vann finnes det ett HNO3-molekyl per 10^20 ioner NO3- sikkert (grovt anslag). Så ubetydelig mao.

 

Hva K+ kommer fra er uvisst, sikkert KCl (seltin-salt), det er ihvertfall lenge siden det var metallisk Kalium (K) da det energimessig er et meget ustabilt metall (høyt oksidasjonspotensiale) og reagerer lett med luft og vann.

 

Saltet KNO3 har vidt forskjellige egenskaper fra syren HNO3. Du trenger helt garantert KNO3 og ikke HNO3. Hvis du kommer over HNO3 kan du blande det med kaliut (KOH) (hvorpå det kommer til å koke over, så hold avstand) og deretter dampe det inn, og du vil sitte med KNO3

Lenke til kommentar

ok vet at noe av dette er gammelt nytt men greit å ramse opp allikavel.

 

jeg og en kamerat dro på et apotek etter skolen en dag for ca en måned siden og spurte pent om de hadde salpeter, de svarte ja men ville vite hva vi skulle bruke det til, da svarte vi: til et naturfagsprosjekt, vi fikk beskjed av læreren å kjøpe dette stoffet og at det skal brukes til et eksperiment. Derretter heiv vi oss på syklene og syklet hjem til meg!

Vi fant taki en panne og la et lag med aluminiums folie oppi panna drysset kanskje 7 deler salpeter og 3 deler sukker. vi stekte det i middels varme med relativt god omrøring underveis, så ble blandingen brun som knekk (sukker som brukes på pepperkakehus). da helte vi over i et kinder egg( guledelen) vi dro et stykke unna huset for å "sikre oss" , tente på og en intens røyk/flamme kom opp denne varte kun i 5 sekunder pga feil blande forhold! nå på onsdagen dro vi hjem til en kompis og laget der med blandeforholdene sukker 6 salpeter 4 og fylte en horn salt boks halvfull vi bestemte oss for å antenne bomba i dukke stua til kompisen vår. du kan gjette dokkestua ble fylt av røyk! det lukter enda inni der av røykbomba så jeg vil si at den anbefales!

 

salpeterboksene du får på apoteket inneholder ca 90g salpeter og det er ikke så mye!

det beste er om du er en liten thief og stjeler fra naturfagrummet til læreren!

 

takk for en liten guide :) håper den gjorde noen klokere :love:

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Ikke lag svartkrutt. Det er enkelt å lage en ræva miks som ikke er så veldig effektiv, men å lage ordentlig krutt er så godt som umulig, da man ikke får partikkelstørrelsen ned til noe som kan godkjennes. Det er et par tråder på "Teknologi og vitenskap"-forumet. Vil spesielt trekke frem "Hvordan lage røykbomber" og "En hjemmelaget rakett," (som er linket i signaturen min) hvor det har vært et par diskusjoner rundt emnet. I rakett-tråden er det endel god info om hvor man kan skaffe BILLIG salpeter. Tror det var GolfBag som postet det på omtrent side 3.

 

Edit: her er linket til billig KNO3 http://www.svenskakemi.nu/

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Lage røykbombe? Det gjorde jeg for en stund siden med Salpeter... den rocka. Uansett, på apoteket har de det

Jeps. Prøvde meg i dag, men fikk ikke det til. Den ville ikke brenne noe, og når jeg først fikk brent den (ved hjelp av brennveske og en gammel t-shorte), så kom det ikke mye røyk fra den.

 

Det jeg brukte var salpeter, men det var i små korn-format, så jeg måtte male det opp. 30 gram salpeter, smeltet sammen med 20 gram med sukker til en brun blanding. Men som sagt; det funket ikke særlig bra.

2009520[/snapback]

 

Hmm....du har gjort litt feil...man skal ha 70 % saltpeter og 30 % sukker..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...